عضوهیات علمی دانشگاه‌ علوم پزشكی جندی ‌شاپور اهواز با تاكید برخودداری از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها، خاطرنشان كرد: مصرف بی‌حد و اندازه‌ و نابه‌جای این داروها، عوارض غیر قابل جبرانی را برای فرد ( نظیر ناراحتی‌های گوارشی و مقاومت نسبت به آن) و جامعه به همراه داشته و هر چه مصرف آن بیشتر باشد، مقاومت دارویی نیز بیشتر می‌شود.

دكتر مسعود كرمی داروساز وعضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: ساختار میكروارگانیسمها (ویروس، باكتریها) به گونه‌ای است كه در مقابل آنتی‌بیوتیك‌ها جهش ژنتیكی ایجاد می‌كنند و این امر منجر به مقاوم‌ شدن، نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود.

وی افزود: با مقاوم شدن فرد نسبت به یك آنتی‌بیوتیك، بدن فرد در مقابله با عوامل بیماریزا به وسیله آنتی‌بیوتیك‌ قدیمی پاسخ‌گو نخواهد بود و نیازمند تجویز آنتی‌بیوتیك جدید است.

كرمی خاطرنشان كرد: در این صورت، لازم است آنتی‌بیوتیك جدیدتری تولید شود كه مطمئنا بیمار برای تهیه آنتی‌بیوتیك جدیدتر، هزینه بیشتری را صرف می‌كند در نهایت هم بیمار و هم جامعه متقبل صرف هزینه بیشتری برای تولید و مصرف آنتی‌بیوتیكها می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha