چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 77738

حرف زدن از بیماری ایدز در ایران همواره با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌ بوده است و شاید به این دلیل شاهد توسعه بیماری ایدز در کشور بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که ناآگاهی از عوامل انتقال بیماری ایدز، موجب گسترش این بیماری شده است.

رشد 33 درصدی ایدز ازطریق روابط جنسی
سلامت نیوز : حرف زدن از بیماری ایدز در ایران همواره با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌ بوده است و شاید به این دلیل شاهد توسعه بیماری ایدز در کشور بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که ناآگاهی از عوامل انتقال بیماری ایدز، موجب گسترش این بیماری شده است. روز گذشته رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد 33 درصدی ایدز از طریق روابط جنسی خبر داد تا هشدار تازه‌ای در مورد تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور مطرح شود.

تاریخچه ایدز در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ نخستین مورد گزارش و ثبت شده ابتلا به ایدز در ایران مربوط به سال 1366 و در مورد یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی است که فرآورده‌های خونی آلوده دریافت کرده بود. در سال‌های اولیه شیوع بیماری، وجود ایدز در ایران اساساً انکار می‌شد اما به مرور زمان و با احساس خطر نسبت به افزایش میزان ایدز در کشور، هشدارها در این زمینه آغاز شد؛ هر چند که در آن زمان، رابطه جنسی نقش چندانی در انتقال ایدز ایفا نمی‌کرد.

از دهه 80 میلادی، دولت در راستای ارتقای بهداشت خانواده و سلامت جامعه فعالیت‌های آگاهی بخشی نسبت به این بیماری و ارایه آموزش‌های جنسی را در سطح کشور شروع کرد و در حال حاضر بنابر گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد این کشور در بالاترین جایگاه درمیان کشورهای منطقه از نظر بهداشت و ارایه آموزش‌های جنسی در زمینه پیشگیری از ایدز قرار دارد. همچنین یونیسف ایران در قالب برنامه اچ‌آی‌وی/ایدز با شرکای دولتی و غیردولتی و رسانه‌های جمعی ایران در راستای «ارائه خدمات مطلوب و اطلاع‌رسانی به جوانان» همکاری می‌کند.

از اقدامات عملی برای پیشگیری از شیوع ایدز در کشور می‌توان به برنامه‌ریزی برای ارایه سوزن‌و‌سرنگ استریل به معتادان، لغو ممنوعیت توزیع تیغ یک بار مصرف در زندان‌ها، آموزش‌های جنسی در مدارس و جامعه و نصب دستگاه‌های خودپرداز کاندوم و سرنگ ارزان در شهرها اشاره کرد. با این حال هنوز بسیاری از مردم و به ویژه جوانان از دسترسی به اطلاعات مربوط به شیوع ایدز و از اطلاعات مربوط به ضرورت به کار بردن کاندوم هنگام آمیزش جنسی بی‌بهره‌اند و موانع متعددی برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها در این زمینه وجود دارد.

آمار مبتلایان ایدز در ایران

بر اساس آخرین آمار غیر‌رسمی، 120 هزار ناقل HIV در ایران وجود دارد. بر اساس آمار ثبت شده رسمی، حدود 24 هزار نفر به طور رسمی در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده‌اند که با فرمول تخمین موارد واقعی بر اساس موارد ثبت شده، هم اکنون حدود 80 هزار HIV مثبت در ایران وجود دارد. از میان 902/23 نفر مبتلا به ایدز در ایران، 91 درصد مرد و 9 درصد زن هستند. حدود 50 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

براساس این گزارش در میان علل ابتلا به HIV، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد، رتبه نخست و ابتلا از طریق رابطه جنسی رتبه دوم را دارد. با این حال، به گفته دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، «‌99درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلاشده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40درصد است در عین حال تعداد زنان باردار مبتلابه این ویروس نیز در حال افزایش است.»

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط جنسی به این ویروس آلوده شده اند، زیرا 21درصد از مبتلایان جدید به طور رسمی این مساله را اعلام کرده اند و 10درصد دیگر نیز که علت ابتلارا نگفته اند احتمالاروابط جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسران شان این ویروس را گرفته اند به طور نگران کننده ای در حال افزایش است.

هشدار جدید درباره روابط جنسی آلوده

سید حسن موسوی‌ چلک رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دو نگرانی عمده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی قالب شدن نگاه امنیتی به حوزه مسائل اجتماعی و دیگری نگاه اقتصادی به مسائل اجتماعی و تبدیل شدن نهادهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی است که در صورت ادامه نگاه امنیتی و اقتصادی در آینده کار سختی خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 27 هزار نفر مبتلا به HIV طبق آمار رسمی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: گرچه هنوز روابط جنسی اولویت اول در ابتلا به HIV نیست، اما طبق تحقیقات از سال 65 تاکنون روابط جنسی 12 درصد را شامل می‌شده است. اما آماری که از سال 90 و 91 به دست آمده، شاهد 33 درصد رشد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی بوده که این رشد قابل توجه و خطرناک است. رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است، گفت: ماهواره، اس ام اس، اعتیاد، مشروبات الکلی، روابط فرازناشویی اگرچه چندان نیست.

اما در جای خود با اهمیت است، در ایران باعث تبعات بسیاری شده و این آسیب‌ها در خانواده‌ها پنهان است. وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان باعث تخریب می‌شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند یک زلزله عمل می‌کند، اما به تدریج باعث تخریب فضای جامعه می‌شود.

موسوی چلک اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و باعث مرگ تدریجی انسان‌ها می‌شود، بنابراین برای مدیریت این حوزه باید از تمام ظرفیت‌ها چه در حوزه دولتی یا غیردولتی و چه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا استفاده کرد. رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عموما نگاه به مسائل اجتماعی، نگاه امنیتی و قضایی بوده است، افزود: همین دلیل باعث شده است تا جلوی روند جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسته شود و شاهد آسیب‌های اجتماعی متنوع‌تری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha