سلامت نیوز : معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از اجرای طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در میان تمام دانشجویان کشور خبر داد و گفت: این طرح در دانشگاه‌های وزارت علوم، آزاد و وزارت بهداشت در حال انجام است و طی چند ماه آینده به اتمام می‌رسد.

محمدحسین آیتی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان دسترسی دانشجویان علوم پزشکی به مواد مخدر گفت: در معاونت دانشجویی اداره‌ای با عنوان اداره مرکزی مشاوره دانشجویی وجود دارد که این اداره در تمام 50 دانشگاه علوم پزشکی کشور به دانشجویان مشاوره می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس عملکرد این اداره‌های مشاوره، تمام دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از ثبت‌نام باید به این اداره مراجعه کنند و آزمایش‌های بین‌المللی سلامت روان را پاسخ دهند.

آیتی گفت: این آزمایش‌ها کاملاً استانداردهای روانپزشکی را دارا است و در آن سوء مصرف مواد مخدر و الکل را نشان می‌دهد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد دچار سوء مصرف مواد مخدر و الکل،پیش‌‌زمینه‌های اختلالات اعصاب و روان دارند،ادامه داد: بنابراین چنانچه دانشجویان سوء مصرف مواد مخدر و الکل داشته باشند. نمره‌ای از حد معمول پایین‌تر می‌گیرند و این دانشجویان با عنوان دانشجویان آسیب‌پذیر یا در معرض خطر شناسایی می‌شوند.

وی گفت: پس از شناسایی این دانشجویان چنانچه در بین این دانشجویان سوء مصرف مواد مخدر در آنها دیده شود یا در معرض خطر باشند با رعایت تمام ضوابط،حفظ حرمت آنها و همچنین محرمانه بودن این اطلاعات، تحت مشاوره‌های تخصصی قرار می‌گیرند.

آیتی با اشاره به اینکه حدود 4 مشاور و متخصص در این حوزه در هر دانشگاه وجود دارد، گفت: این مشاوران در زمینه مسائل خانوادگی، تحصیلی و شخصی مشاوره را با دانشجویان در معرض آسیب آغاز می‌کنند و طبق گزارش‌های ارسالی از سوی دفاتر مشاوره، اثر مثبتی داشته است.

وی با بیان اینکه تمام این آمار که از سوی دفاتر مشاوره ارسال شده، محرمانه است و ارائه میزان سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان ممکن نیست گفت: طبق گزارش‌های ارسالی، دانشجویی که در معرض خطر باشد با انجام مشاوره به دانشجوی موفق تغییر وضعیت داده و در طرحی با عنوان طرح پشگیری از افت تحصیلی که در حال اجرا است این ارتقاء را شاهد بوده‌ایم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان علوم پزشکی واقعیتی است که وجود دارد اما همیشه در پرده‌ای از مسائل محرمانه باقیمانده است.

آیتی تصریح کرد: برخی‌ها معتقدند سوء مصرف مواد مخدر و الکل در میان دانشجویان بالا است و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند از سوی دیگر گروه‌هایی که مستقیم با دانشجویان در تماس هستند مانند معاونان دانشجویی و مشاوران، آمار بالایی را ارائه نمی‌دهند.

طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در دانشجویان کشور

وی ادامه داد: با این وجود سوء مصرف مواد مخدر و الکل واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. به همین دلیل پژوهشی مشترک میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال انجام است که سفارش‌دهنده این پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و از سال گذشته هزینه اجرای آن را تأمین کرده است.

آیتی گفت: اطلاعات لازم با اجرای این پژوهش از سوی دانشگاهها آماده شده، این طرح یک طرح ملی است و شیوه نمونه‌برداری آن در سطح دانشجویان به صورت کاملاً علمی اجرا می‌شود. نتایج این طرح به مرور از دانشگاه‌ها در حال دریافت است و آنها را به ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌‌دهیم و تا چند ماه آینده نتایج تکمیل می‌شود.

تصویری از وضعیت سوء مصرف مواد مخدر و الکل به تفکیک دانشگاه

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: با اتمام این پژوهش، تصویری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل در بین دانشجویان تمام کشور به دست می‌آید و در آن زمان به تفکیک آمارها در دست است و میزان سوء مصرف را در میان دانشجویان وزارتخانه علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد به تفکیک نشان می‌دهد و در آن زمان به راحتی می‌توانیم در مورد اعداد و ارقام صحبت کنیم.

آیتی گفت: مراکز مشاوره دانشجویی در هر سال دانشجویان جدید‌الورود را پایش می‌کند.در کنار این مراکز، طرح بررسی سلامت جسم  دانشجویان نیز در حال اجرا است اما حدود 5 سال است که در بحث سلامت روان اقداماتی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha