با اجرای سراسری طرح استقرار سیستم مدیریت سلامت و با واگذاری كمیته راهبردی آن به بخش خصوصی، كلیه مدارس كشور با مشاركت بخش خصوصی برای نخستین بار پس از ارزیابی، رتبه‌بندی و صاحب ستاره سلامت می‌شوند.

مهندس مسلمی عقیلی، كارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار«بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از اهداف و سیاست‌های كلان وزارت بهداشت را حفظ تامین و ارتقاء سطح سلامت جامعه عنوان و اظهار كرد: چون مدارس و دانش‌آموزان سنگ زیربنای هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند از این رو به سلامت این بخش از جامعه، توجه ویژه‌ای شده است.

وی در خصوص اجرای آزمایشی طرح استقرار سیستم مدیریت سلامت توضیح داد: پس از انجام كار كارشناسی با امضای یادداشت تفاهمی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، این طرح وارد فاز اجرایی شد.

كارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت با بیان این كه بر اساس شاخص‌های تعیین شده از پنج استان و 6 دانشگاه علوم پزشكی كشور شامل، تهران، ایران، گلستان،‌ خراسان رضوی، بوشهر و اردبیل، 60 مدرسه در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه (انتفاعی و غیر انتفاعی) در دو جنس دختر و پسر انتخاب شد، گفت: خط مشی كلان این طرح به امضای معاونین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش رسید.

مهندس مسلمی عقیلی با تاكید بر این كه در سطح ساختار سازی، ‌كمیته‌های راهبردی تشكیل شد،‌ افزود: اعضای این كمیته در سطح كلان، مدیران ارشد دو وزارتخانه بودند.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه، تهیه دستورالعمل و چك لیست‌های ارزیابی مدارس، گفت: آیین نامه دستورالعملها و چك لیست‌ها به تصویب كمیته راهبردی ستاد رسید.

كارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت به تشكیل تیم ممیزی خارج ستادی بین دو وزارت بهداشت و آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: كلیه شرح وظایف شورای مدارس هم توسط كمیته راهبردی پوشش داده ‌شد.

مهندس مسلمی عقیلی با بیان این كه در این طرح پیش بینی شده كه از مشاركت دانش‌آموزان و اولیا آنان استفاده شود، گفت: از نقاط قوت این طرح، مشاركت دانش آموزان بود.

وی با بیان این كه یك مدرسه در ابتدا توسط تیم ممیزی داخل مدرسه متشكل از رابط بهداشتی، نماینده اولیا و مربیان و دانش‌آموزان، بر اساس چك لیست‌های تهیه شده زیر نظر مشاور، ممیزی اولیه از مدرسه به عمل ‌آوردند،‌ گفت: بر این اساس هر مدرسه نمره و ستاره‌ای را كسب ‌كرد.

كارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با بیان این كه نتایج این ارزیابی به سطح شهرستان اعلام شد، در ادامه افزود: بدین ترتیب ممیزی خارجی در سطح شهرستانها انجام و نمره و ستاره نهایی اعطا شد.

مهندس مسلمی عقیلی با اشاره به تشكیل تیم ممیزی خارج ستادی در سطح كلان و بازدید از مدارس گفت: در این طرح، دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور هم با كسب نمره رتبه بندی شدند.

وی با تاكید بر ضرورت اجرای اصل 44 قانون اساسی در ادامه افزود: از جمله پیشنهادات ارایه شده در كمیته راهبردی، واگذاری آن به بخش خصوصی بود كه بر این اساس شركت‌های ممیزی معتمد دو دوزارتخانه ایجاد و اعتباربخشی می‌شوند.

كارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه ایجاد و ارایه خدمات توسط شركت‌ها و یا موسسات ممیزی معتمد وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خبر داد و در ادامه به وجود 150 هزار مدرسه در سطح كشور اشاره و افزود: براساس تفاهم نامه‌ای كه به امضا رسیده باید سالیانه 30 درصد از مدارس كشور

(شهری و روستایی) وارد این طرح شوند.

وی با بیان این كه اجرای این طرح با توجه به محدودیت تجهیزات و نیروی انسانی امكانپذیر نیست، یادآور شد: از این رو، مقرر شد كه از پتانسیل بخش خصوصی استفاده شود.


مهندس مسلمی عقیلی با بیان این كه اجرای این طرح مانع از هرگونه پراكنده كاری می‌شود، گفت: بدین ترتیب مشكلات مدارس شناسایی، اولویت‌بندی و سپس بر این اساس سرمایه‌گذاری می‌شوند.

به گفته وی، با اجرای این طرح مدارس كشور در پنج سطح رتبه بندی و حائز ستاره سبز می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha