مسلماً وزرای بهداشت گذشته به اندازه توان خود در مباحث سلامت زحمت کشیده‌اند ولی مشکلاتی که در حیطه وزارت بهداشت داریم راه‌حل‌های خاص خود را می‌طلبد.

وزیر بهداشت آینده مانند وزرای سابق بهداشت نباشد
سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(عج) سپاه پاسداران با اشاره به اینکه وزیر بهداشت دولت یازدهم مانند وزرای سابق بهداشت نباشد،گفت: وضعیت پزشک خانواده کنونی نیز به مثابه نقطه سر خط است و همچنان اجرای این طرح دچار مشکل است.

سردار جعفر اصلانی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از وزیر بهداشت دولت یازدهم چه مسائل و مباحثی است، اظهارداشت: در گام نخست وزیر بهداشت آینده سعی کند مانند وزرای بهداشت گذشته نباشد.

وی در توضیح بیشتر در این مقوله عنوان کرد: مسلماً وزرای بهداشت گذشته به اندازه توان خود در مباحث سلامت زحمت کشیده‌اند ولی ما مشکلاتی که در حیطه وزارت بهداشت داریم راه‌حل‌های خاص خود را می‌طلبد. یک زمانی است که ما مشکلات را عنوان می‌کنیم مبنی بر اینکه منابع مالی نداریم و یک زمانی نیز مطرح می‌شود که ارتباطات بین بخشی مناسب نیست اما بنده فکر می‌کنم مشکل اصلی در وزارت بهداشت این موارد نیست.

گرچه این موارد نیز جزو مشکلات به حساب می‌آید زیرا ما در مسائل منابع مالی و ارتباطات بین بخشی محدودیت داریم اما به نظر بنده باید اول هدفگذاری های لازم صورت پذیرد و این هدفگذاری بر اساس مشکلات حوزه سلامت انجام شود و همه نیز اعتقاد پیدا کنند این هدفگذاری مشکل را برطرف می‌کند و همه نیز باید به صورت یکپارچه علیرغم اینکه این هدفگذاری مغایر با منافع شخصی یا گروهی و تخصصی آنها باشد برای برطرف کردن مشکلات حوزه سلامت تلاش کنند.

سردار اصلانی ادامه داد: ما نیاز به وزیر بهداشتی داریم که به این صورت به معضلات حوزه سلامت نگاه کند به هر حال ما تصورمان بر این است که یکی از راهکارهای کاهش معضلات بهداشت و درمان در شرایط کنونی سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده است و این در حالیست که 10 سال است عملاً پزشک خانواده در پروسه کاری قرار گرفته است و به صورت قانون درآمده است. کما اینکه از 17 سال پیش صحبت پزشک خانواده شده بود ولی هنوز نقطه سرخط هستیم و این سوال پیش می‌آید که اگر در این طرح تاکنون موفق نشده‌ایم فقط مشکل منابع بوده است که قطعاً اینگونه نبوده است بلکه همه مجموعه‌ها حرف اجرای این طرح را می‌زدند ولی اعتقاد قلبی برای اجرای آن نداشتند و منسجم کار نمی‌کردند و  این نشان می‌دهد که این طرح نمی‌تواند به خوبی پیاده شود.

وی در تشریح وضعیت کنونی اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: وضعیت طرح پزشک خانواده هنوز هم مانند گذشته است و باید برای حل این معضل از راهکارهایی استفاده کنیم که مشکلات بهداشت و درمان که مردم روزانه با آن درگیر هستند فراتر از وزیر بهداشت در این زمینه به عنوان یک عزم روی این مسئله تصمیم‌گیری کند. زیرا به نظر بنده مشکل بهداشت و درمان کشور از مشکل مسکن بالاتر است. ممکن است مردم مشکلات مسکن برای آنها ملموس‌تر باشد ولی بهداشت و درمان بسیار اساسی‌تر است و خیلی از کشورها با مسائل بهداشت درمان وزیر و رئیس جمهور نصب و عزل می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(عج) سپاه پاسداران عنوان کرد: لذا بنده تصور می‌کنم در مقوله پزشک خانواده باید فراتر از وزیر بهداشت گام برداشته شود البته در قدم نخست باید وزیر بهداشت تمام قد برای اجرای این طرح معتقد باشد و عزم اجرا داشته باشد یعنی 3 خصوصیت علم، صبر و قوی نیز داشته باشد. یعنی مقتدر باشد و اگر این 3 خصوصیت را وزیر بهداشت آینده داشته باشد می‌تواند معضلات حوزه سلامت که یکی از آن سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده است برطرف می‌شود.

سردار اصلانی در تشریح آخرین وضعیت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(عج) سپاه پاسداران بیان داشت: خوشبختانه در طی دو تا سه ماه اخیر این دانشگاه از تیپ 2 به جایگاه تیپ یک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارتقاء یافته است و با توجه به اینکه ما یک دانشگاه جوان به حساب می‌آییم و سابقه تاسیس آن در حدود 19 سال است، توانسته‌ایم وارد جرگه و رده دانشگاه‌های علوم پزشکی شویم که سابقه تاسیس آنها 30، 40 تا 70 سال است و در بین این دانشگاه‌ها نیز در رتبه میانه قرار داریم و این رتبه خوبی برای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(عج) سپاه پاسداران به حساب می‌آید و با توجه به اینکه امکانات ما خیلی محدودتر از دانشگاه‌های دیگر است و شاید هیئت علمی ما 10 درصد دانشگاه‌های بزرگ باشد و امکاناتشان 10 برابر ما به حساب می‌آید ولی با این حال هدفگذاری کرده‌ایم که در چند سال آینده جزو 5 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha