چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 77756
سلامت نیوز : مسئول امور اهداء کنندگان پایگاه خون استان تهران با هشدار درباره کمبود خون در هفته نخست و آخر ماه مبارک رمضان اظهار داشت: افراد روزه‌دار می‌توانند در حین روزه‌داری بدون هیچ مشکلی خون اهداء کنند و روزه آنان نیز باطل نمی‌شود.

مجید مسلمی در گفت‌‌وگو با تسنیم، در تشریح اهدای خون در مباه مبارک رمضان اظهارداشت: هر سال با شروع ماه مبارک رمضان ما شاهد کمبود مراجعه مردم در هفته نخست و آخر این ماه برای اهدای خون هستیم و افرادی هم که روزه نمی‌گیرند به دلایل مختلف از جمله حضور در منزل برای مشاهده فیلم‌های تلویزیونی بعد از افطار مراجعه آنان به پایگاه‌های انتقال خون کاهش می‌یابد.

وی با هشدار درباره کمبود خون در هفته نخست و آخر ماه رمضان که می‌تواند باعث کاهش ذخایر استراتژی خون شود، افزود: بزرگترین مرکز ذخایر خون ایران در تهران وجود دارد و حتی این مرکز به شهرهای بزرگ که به خون نیز احتیاج دارند در زمینه تامین خون کمک می‌کند و اگر این ذخایر استراتژی خون به دلیل کاهش مراجعات پایین بیاید خطرات خاص خود را ایجاد می‌کند. زیرا به هیچ عنوان نیاز بیماران به دریافت خون در این ماه کاهش نمی‌یابد و مانند روال ماه‌های دیگر این بیماران به خون نیاز دارند.

مسلمی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از افراد برای اهدای خون دغدغه این را دارند که در این ماه امکان اهدای خون را ندارند، تصریح کرد: در این زمینه افراد می‌توانند حین روزه‌داری خون نیز اهدا کنند البته باید چند توصیه را رعایت کنند. اول اینکه قبل از ظهر و صبح برای اهدای خون به پایگاه‌‌های خون مراجعه کنند، دوم در روز قبل و بعد از اهدای خون در بین زمان افطار و سحر مایعات بیشتری میل کنند و همچنین می‌توانند بعد از افطار نیز برای اهدای خون به پایگاه‌های خون مراجعه کنند که در این زمینه در تهران می‌توانند به پایگاه خون وصال در خیابان وصال شیرازی که تا ساعت 24 ارائه خدمات می‌‌دهد مراجعه کنند.

اهدای خون باعث باطل شدن روزه نمی‌شود

وی در توضیح باطل شدن روزه در زمان اهدای خون گفت: اهدای خون باعث باطل شدن روزه نمی‌شود مگر اینکه در زمان اهدای خون پزشک و مسئولان پایگاه انتقال خون به اهداء کننده پیشنهاد دهند که روزه خود را باز کند. ولی در مجموع فردی که برای اهدای خون مراجعه می‌کند توسط پزشک از نظر فشار خون، وزن، سن، رفتارهای پرخطر و همچنین بررسی مسافرت‌های افراد به مناطق مالاریاخیز مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرد و آن زمان به فرد اجازه اهدای خون داده می‌شود.

مسلمی در تشریح مراجعات مردم به پایگاه‌های انتقال خون بخصوص در ایام شب‌های قدر خاطرنشان کرد: ما هر ساله مشاهده می‌کنیم که مردم در شب‌‌های قدر بیشتر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند که این مسئله می‌تواند در زمینه امکانات ما نیز محدودیت‌هایی ایجاد کند ولی به دلیل آنکه در هفته نخست و آخر ماه مبارک ما با کاهش ذخایر خون مواجه می‌شویم از مردم تقاضا می‌شود تمام برنامه‌ریزی خود را برای مراجعه جهت اهدای خون در ایام شب‌های قدر نداشته باشند و در کل روزهای ماه مبارک رمضان برای اهدای خون اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha