سلامت نیوز : بسیاری از تحقیقات جرم‌شناسی نشان می‌‌دهد کودکانی که در این مناطق زندگی می‌کنند دوران کودکی خود را به گدایی، فروش آدامس و گل می‌گذرانند و پس از آن کم‌کم به جامعه مجرمان حرفه‌ای و سارقان مسلح اضافه می‌شوند.

ولی‌الله حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، در باره معضل حاشیه‌نشینی، اظهار داشت: از نظر جرم‌شناسی تجارب قضایی نشان می‌دهد در بسیاری از پرونده‌های قضایی، بیشتر مجرمان قتل، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف از این مناطق هستند و مرتکبان جرائم خشونت‌بار نیز بیشتر  در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه خود محیط در جرم‌شناسی برای به وجود آوردن مجرم اهمیت دارد تصریح کرد: سال‌ها جرم‌شناسان محیط را به تنهایی عامل جرم می‌دانستند که امروزه معتقدند به علاوه آن، وراثت، آموزش، جغرافیا و آب و هوا نیز دخیل است، اما باز هم جامعه و محیط اطراف به عنوان مرکز ثقل در جرم شناسی مورد توجه است؛ لذا محیطی که در حاشیه شهرها داریم مرتباً مجرم تحویل می‌دهد و  مرتباً جرم در حال زایش است.

حسینی اضافه کرد: حاشیه‌نشینی همچنین آثار شومی در پدیده‌های دیگر جامعه می‌گذارد؛ به عنوان مثال در ایجاد ناامنی و از بین رفتن امنیت در شهرها اثرگزار هستند، مخصوصا که در حال حاضر نقل و انتقال در شهر آسان و سریع شده و فرد با یک بلیت مترو می‌تواند از شمال شهر به جنوب شهر برسد. لذا تاثیر حاشیه‌نشینی بر سایر قسمت‌های شهر موجب اختلال در امنیت جامعه و ایجاد وحشت و جرم می‌شود.

این قاضی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از راهکارها برای حل معضل حاشیه‌نشینی، خط قرمزکشیدن دور حاشیه‌های فعلی شهرها و اجازه‌ندادن برای اضافه‌شدن به جمعیت آن است، آیا این موضوع می‌تواند موضوع جرم‌خیز بودن این مناطق را حل کند؟ گفت: این موضوع به جامعه‌شناسان هم مربوط است اما اگر بخواهیم جلوی افزایش حاشیه‌نشینی را بگیریم باید گفت که تک تک افراد قابل کنترل نیستند.

وی ادامه داد: محیط‌های مجرم‌دار و مستعد برای جرم قابل کنترل هستند اما این کنترل مستلزم آن است که تمام افراد آن منطقه شناسایی شوند و تحت نظر پلیس قرار گیرند؛ تعداد سابقه‌دارها و تخلفات آنها مورد توجه قرار گیرد، ولی باید در نظر داشت که از نظر پلیسی امکان چنین چیزی وجود ندارد و پلیس این توان را ندارد که همه را کنترل و شناسایی کند و تا خواستیم در فلان حاشیه شهر یک متهم را پیدا کنیم بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

حسینی با بیان اینکه من فکر می‌کنم این راه حل بعید است یادآور شد: وقتی فردی که در حاشیه شهر زندگی می‌کند، با یک بلیط ناچیز وارد شهر می‌شود؛ سرقت، گدایی یا خرید و فروش مواد مخدر انجام می‌دهد این کار راحت خود را از دست نمی‌دهد و هر کاری کنید این به شهرستانش برنمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد:‌ مگر پلیس چقدر می‌تواند دخالت کند؟ الان گشت‌های پلیس در این مناطق وجود دارد؛ جرایمی داریم که داخل محیط حاشیه شهر اتفاق می‌افتد اما یک سری جرایمی داریم که حاشیه‌نشین‌ها داخل شهر انجام می‌دهند، لذا شاید بتوان داخل محیط حاشیه را کنترل کرد اما جرم‌های داخل شهر را نمی‌توان کنترل کرد.

حسینی گفت: برای حل معضل حاشیه‌نشینی باید کلان فکر کرد تا نتیجه خوبی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha