چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
سلامت نیوز : در نخستین کنگره بهداشت باروری در بلایا که با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برگزار شد با توجه به اینکه ۶ درصد حوادث و سوانح طبیعی جهان در ایران رخ می دهد بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای کاهش آسیب پذیری زنان و کودکان در حوادث تاکید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ محمد جعفریان رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در نخستین کنگره بهداشت باروری در بلایا که با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برگزار شد، اظهارداشت: ایران جزو 10 کشور نخست حادثه خیز جهان است و شواهد و تجربیات نشان می‌دهد که در تمامی بلایای طبیعی، زنان به دلیل دارا بودن فاکتورهای تولید مثلی بیشتر در معرض خطر هستند.

وی گفت: با توجه به این مهم، ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگ سازی به منظور کاهش آسیب پذیری زنان و همچنین اهتمام به پژوهش‌های نوین علمی و استفاده از تجربیات سایر کشورها از جمله ضرورت‌هایی است که باید بیشتر به آن پرداخت.

جعفریان با تاکید بر مداخلات به موقع در حوادث و بلایا افزود: برگزاری این همایش‌ها و کنگره‌های علمی می‌تواند به ارتقاء دانش و آگاهی های عمومی و تخصصی کمک شایانی کند. زیرا یکی از مهمترین مولفه‌هایی که در فرآیند بحران باید به درستی مدیریت شود و در دستور کار قرار گیرد موضوع بهداشت باروری و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آسیب پذیری زنان و کودکان است.

رخ دادن 6 درصد حوادث و سوانح طبیعی جهان در ایران

در این کنگره نیز مهدی ولی پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران و رئیس نخستین کنگره علمی بهداشت باروری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره گفت: ایران کشوری به شدت در معرض حوادث و مخاطرات طبیعی است که با وجود دارا بودن یک درصد جمعیت جهان بیش از 6 درصد حوادث و سوانح طبیعی جهان در این گستره جغرافیایی روی می‌دهد.

وی افزود: به موجب بررسی های انجام شده تقریبا هیچ جای ایران از خطر زلزله در امان نیست به طوری که تنها در قرن بیستم میلادی بیش از 20زلزله بزرگ در ایران روی داده است که منجر به مرگ 140هزارنفر و ویرانی روستاها و شهرهای زیادی شده است که زلزله مرگبار بم  نمونه بارز این حوادث بزرگ بود.

ولی پور گفت: با توجه به اینکه زنان و کودکان از آسیب پذیرترین گروه‌ها در حوادث به شمار می‌روند از این رو برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های علمی با هدف ارتقای مهارت‌های مراقبتی و حمایتی برای نیروهای امدادی و کادر درمانی از ضروریات است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مازندران همچنین با تقدیر از مساعدت رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: تجربه ثابت کرده است که برگزاری این کنگره های علمی می تواند نتایج مثبت و موثری در عملیاتهای امدادونجات و کاهش آسیب پذیری جامعه هدف داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha