سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری متابولیک و غدد با اشاره به اینکه گران بودن هزینه‌های غربالگری بیماری متابولیک مانع انجام آن برای برخی از خانواده‌ها می‌شود، گفت: البته در خصوص اجرای طرح غربالگری بیماری‌های متابولیک و غدد جامعه باید به این نتیجه رسیده باشد که چه بیماری‌هایی در حال تشدید است تا بتوان اقدامات پیشگیرانه از جمله انجام تست‌های غربالگری را در خصوص آن بیماری با کمک مسئولین و همچنین مشارکت مردم با موفقیت به اجرا درآورد.

دکتر اسداله فتح الله پور در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه دو برخورد در زمینه بیماری‌های متابولیک وجود دارد، اظهار داشت: اگرچه فرد مبتلا به بیماری متابولیک بعد از درگیری با این بیماری به پزشک مراجعه می کند اما با وجود انجام اقدامات درمانی نمی توان به او به عنوان یک فرد سالم نگریست، بنابراین باید برخورد آینده نگر را که یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از بیماری های متابولیک است در نظر گرفت.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیک کودکان به بالا بودن هزینه‌های درمانی بیماری غدد و متابولیک اشاره کرد و افزود: به علت عدم ظهور علائم و نشانه‌های بیماری متابولیک در دوران نوزادی به محض علامت‌دار شدن این بیماری در مراحل بعدی زندگی، هنگامی که فرد به پزشک جهت اقدامات تشخیصی و درمانی مراجعه می کند، به دلیل ازدیاد درمان‌های بیماری غدد و متابولیک نمی‌توان کمک چندانی به این دسته از افراد کرد بنابراین باید راهکار و برخوردی آینده نگر و پیشگیرانه را نسبت به این بیماری‌ها داشت.

وی با اشاره به اینکه برخورد آینده نگر اساس تست غربالگری است، اظهار داشت: قابل اعتماد بودن، ساده و قیمت ارزان تست‌های غربالگری، در اختیار گذاشتن سریع نتایج این طرح به دست پزشکان، داشتن آزمایش تشخیص قطعی آن که در ابتدای انجام این تست بسیار گران قیمت است و در دسترس بودن راه های درمانی موثر بیماری‌های غدد و متابولیک از جمله خصوصیاتی است که یک طرح غربالگری صحیح باید از آن برخوردار باشد تا بتوان آن را بر روی یک نوزاد سالم به اجرا درآورد.

دکتر فتح الله پور به بی فایده بودن انجام طرح غربالگری در صورت نبود راه‌های درمانی موثر اشاره کرد، و گفت: البته در خصوص اجرای طرح غربالگری جامعه باید به این نتیجه رسیده باشد که چه بیماری‌هایی در حال تشدید است تا بتوان اقدامات پیشگیرانه از جمله انجام تست های غربالگری را در خصوص آن بیماری با کمک مسئولین و همچنین مشارکت مردم با موفقیت به اجراء درآور د.

این فوق تخصص بیماری های متابولیک و غدد در ادامه خاطرنشان کرد: طرح اولیه غربالگری در زمینه بیماری‌های متابولیک نوزادی برای مبتلایان به بیماری کم کاری تیروئید که یکی از شایعترین بیماری‌های متابولیک در کشور است با همکاری و مشارکت خانواده‌ها بر مبنای غربالگری مادرزادی کم کاری تیروئید اجرا شد که تمام جنبه‌ها و خصوصیات یک تست غربالگری درست را دارا بود.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری برای بیماری PKU یا فنیل کتونوریا از سال گذشته در سراسر کشور به اجرا درآمده، گفت: تست‌های غربالگری PKU برای اولین بار در سه استان کشور از جمله تهران، اصفهان و مازندران انجام شد که با همکاری مردم و مسئولین از سال گذشته این طرح در سراسر کشور با روند بسیار خوب به صورت همگانی حتی برای کودکان سالم نیز به علت داشتن عوارض وخیم این بیماری که بدون ظهور هیچگونه علائم در دوران نوزادی و تاثیرگذاری سابقه ارثی یا خانوادگی بروز می‌کند به اجرا درآمد.

دکتر فتح الله پور در ادامه، تصریح کرد: تمام امکانات لازم برای انجام طرح های غربالگری در خصوص بیماری PKU در کشور فراهم است، اما نبود آزمایشگاه های وسیع موجب تاخیر در رسیدن سریع نتایج این تست ها به دست پزشکان شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های متابولیک و غدد به بالا بودن هزینه های تست غربالگری در زمینه بیماری های متابولیک اشاره و توصیه کرد: خانواده‌هایی که دارای سابقه ارثی به بیماری متابولیک یا شاهد فوت شدن چندین نوزاد خود هستند، انجام تست های غربالگری برای نوزادشان با وجود هزینه های بالای آن ضروری به نظر می رسد. با توجه به رایگان نبودن تست ها غربالگری اقشار کم درآمد قادر به پرداخت هزینه های مربوط به این تست نیستند.

وی در پایان به ضروری بودن انجام تست غربالگری برای افرادی که مبادرت به ازدواج فامیلی کرده‌اند اشاره کرد و گفت: اجرای تست های غربالگری در کشورهای دیگر در مقایسه با ایران به صورت وسیعتر در حال انجام است، البته به تازگی در کشورمان شاهد تلاش های وسیع مسئولین ذی ربط در عملی کردن این طرح که نیاز به امکانات گسترده تری هم دارد هستیم. وزارت بهداشت و سایر همکاران مربوطه در خصوص ارائه تست های غربالگری بیماری های متابولیک در حال انجام اقدامات لازم و موثر هستند که امیدورایم به نتایج قابل قبول در این زمینه دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha