سلامت نیوز : معاون اداره کل انتقال خون استان تهران اظهار داشت: در صورتی که اشخاص روزه دار در ماه مبارک رمضان احساس سلامتی کرده و پیش شرط های لازم برای اهدای خون را دارا باشند، می توانند خون خود را اهدا کنند. روزه داری هیچ ممانعتی برای افراد جهت اهدای خون ایجاد نمی‌کند مگر اینکه افراد از سلامت خود مطمئن نباشند.

دکتر مجید مسلمی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: افرادی که برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه می‌کنند باید دارای یکسری شرایط کلی باشند به طوری که وزن این افراد می بایست بالاتر از 50 کیلوگرم بوده و سن آنها بین 18 تا 60 سال باشد. فشار خون ماکزیمم اهداکنندگان نباید بیش از 18 باشد همچنین لازم است فشار مینیمم آنها نیز بیش از 10 نباشد.

وی با بیان اینکه میزان هموگلوبین خون افرادی که قصد اهدای خون دارند باید 12 یا بیشتر از آن باشد، گفت: مردان حداکثر تا 4 نوبت و زنان تا 3 نوبت در سال می توانند خون اهدا کنند.

این پزشک عمومی در ادامه در خصوص چگونگی اهدای خون به هنگام روزه داری اظهار کرد: با توجه به شرایط کلی یاد شده، در صورتی که اشخاص روزه دار در ماه مبارک رمضان احساس سلامتی کنند، می توانند خون اهدا کنند. به طوری که روزه داری هیچ ممانعتی برای افراد جهت اهدای خون ایجاد نمی کند مگر اینکه افراد از سلامت خود مطمئن نباشند.

وی اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا به روزه دارانی که قصد اهدای خون دارند توصیه می شود قبل از ظهر اقدام به این عمل کنند و در ساعات پس از آن به استراحت پرداخته و از رفتن به مکان های گرم و انجام فعالیت های شدید بپرهیزند.

دکتر مسلمی با تاکید بر لزوم مصرف آب و مایعات فراوان در ساعات میان افطار و سحر پس از اهدای خون توسط روزه داران، تصریح کرد: بهتر است افراد در وعده سحری روز قبل از اهدای خون مایعات فراوان استفاده کنند.

وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته توسط سازمان انتقال خون استان تهران برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: این امکان برای افرادی که تمایل دارند پس از افطار اقدام به اهدای خون کنند فراهم شده است که بتوانند تا آخرین ساعات شب با مراجعه به مراکزی که به این منظوردر سطح شهر برپا شده، خون خود را به نیازمندان این مایه حیات اهدا کنند. در همین راستا می توان به پایگاه مرکزی واقع در خیابان وصال شیرازی اشاره کرد که تا ساعت 12 نیمه شب پذیرای اهداکنندگان خون در ماه مبارک است.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران در پایان یادآور شد: ممکن است از میان هر 100 نفر روزه داری که خون اهدا می‌کند یک نفر دچار مشکل و ضعف شود که در این صورت به این فرد توصیه می‌شود با پزشکان حاضر در مراکز اهدای خون همکاری کرده تا تدابیر لازم برای بهبود حال وی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha