سلامت نیوز : نوروفیدبک یک روش درمانی جدید در درمان بیماری‌هاست که در این روش حس‌گرهایی بر روی پوست سر بیمار متصل می‌شود و فعالیت الکتریکی مغز را ثبت و به صورت امواج مغزی به او نشان می‌دهد. نوروفیدبک یک فرایند آموزشی است که در آن مغز خود تنظیمی را فرا می‌گیرد.

سمیه کریمی، کارشناس ارشد روان شناسی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، درباره کاربردهای این روش درمانی گفت: با کمک نوروفیدبک برخی اختلالات مغزی از طریق کنترل ذهنی که خود فرد یاد گرفته است درمان می‌شود البته میزان درمان از این طریق بستگی به نوع اختلال مغزی دارد.

وی با اشاره به اینکه نوروفیدبک روشی است که در کنار سایر درمان‌های روان شناختی انجام می‌شود، افزود: تنها تفاوت این روش درمانی نسبت به سایر روش‌ها تلفیق آن با علم کامپیوتر، روان شناسی و علوم نوروسایکولوژی است.

این کارشناس ارشد روان شناسی با بیان اینکه نوروفیدبک کمک می‌کند اختلالات روانی بدون مصرف دارو و از طریق کنترل امواج مغزی درمان شود، اضافه کرد: اگرچه مصرف دارو برای درمان بیماری‌ها موثر است اما با توجه به عوارض جانبی داروها، نوروفیدبک می‌تواند جایگزین روش‌های درمانی دارویی در برخی اختلالات مغزی شود.

کریمی با اشاره به اینکه نوروفیدبک روشی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی به کار می‌رود، خاطرنشان کرد: نوروفیدبک علاوه بر مقاصد تحقیقاتی در درمان کودکان بیش فعال، اضطراب و سردردها و میگرن به کار می‌رود.

وی ادامه داد: این روش برای درمان بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و آلزایمر به دلیل اینکه فرد بینش درستی نسبت به بیماری خود ندارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha