سلامت نیوز : یک جراح دندانپزشک با تاکید بر این که هرگز نباید کودک را به خاطر ترسش مسخره کرد، گفت: والدین نباید کودک را تهدید و سرزنش کنند و از گفتن جملاتی مانند "خجالت آور است، تو دیگر بزرگ شده‌ای" ، "دندان کشیدن که ترس ندارد" یا "ببین مگر من می ترسم" پرهیز کنند.

دکتر مهرداد جوان بخت در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ترس کودکان از مراجعه به دندانپزشک از مشکلاتی است که موجب نگرانی والدین از مراجعه به هنگام برای بررسی دندان‌ها می‌شود، گفت: شناخت علت ترس کودکان از معاینات دندانپزشکی، کمک زیادی به کاهش ترس از مراجعه به دندان پزشک می‌کند.

وی گفت: گاه ترس کودکان تقلیدی است و ممکن است با مشاهده رفتار کودکان دیگر بروز کند، گاهی هم به علت تجربه قبلی وی از مراجعه به دندانپزشکی باشد که موجب می شود او از مراجعه بعدی سرباز زند.

این جراح دندان پزشک با تاکید بر اینکه هرگز نباید کودک را به خاطر ترسش مسخره کرد، گفت: والدین نباید کودک را تهدید و سرزنش کنند و از گفتن جملاتی مانند: " خجالت آور است، تو دیگر بزرگ شده ای" ، " دندان کشیدن که ترس ندارد" یا "ببین مگر من می ترسم" پرهیز کنند.

دکتر جوان بخت گفت: با کودک درباره خصوصیات افراد شجاع صحبت کنید و برایش داستان‌هایی تعریف کنید که قهرمانان آنها، کودکانی شجاع هستند و حتی الامکان وی را به مهر و علاقه تان نسبت به او مطمئن سازید.

وی یادآور شد: کودک را از نظر بدنی و مزاجی تقویت کنید، زیرا کاهش توان بدنی به طور متقابل توانایی و مقاومت فرد را کاهش می دهد.

این جراح دندان پزشک همچنین افزود: هر گاه کودک عملی شجاعانه هر قدر کوچک انجام می دهد، او را تشویق کنید، هرگز از او توقع انجام کار بیش از حد توانش را نداشته باشید، او را درک کنید و به وی حق دهید که ترس از مراجعه به دندان پزشک به اقتضای سنش تا حدودی طبیعی است، در مقابل کودک ترسو بردبار باشید و برای از بین بردن ترسش عجله نداشته باشید.

دکتر جوان بخت خاطرنشان کرد: از بین بردن یا کاهش ترس کودک به مرور زمان نیاز دارد و تا کودک به مرحله ای عادت نکرده است وارد مرحله بعدی نشوید. هر چه ترس کودک شدیدتر باشد زمان بیشتری برای کاستن یا از بین بردن ترس لازم است.

وی در ادامه افزود: اگر کودک از دندان پزشک می ترسد، توقع نداشته باشید که در همان جلسه اول به طور اساسی درمان شود، رفتار عاقلانه و خونسردانه پدر و مادر در برخورد با شرایط خطرناک نمونه ای از رفتار صحیح در موقعیت های خطرناک را به کودک نشان می دهد، بیشتر کودکانی که از دندان پزشکی ترس و واهمه دارند، در خانواده هایی زندگی می کنند که پدر یا مادر نیز از همان مسئله می ترسند.

دکتر جوان بخت در پایان با بیان اینکه می توان با بکارگیری رفتاری مناسب کودک را برای مراجعه به دندان پزشک آماده کرد، گفت: با کودک دکتر بازی کنید و برخی از وسایل کار دندانپزشک را به او معرفی کنید، هرگز ماجرای دندان درد یا آمپولی که دندان پزشک به شما زده‌اند را برای کودک تعریف نکنید، هنگام تزریق آمپول در کنار وی باشید، در شرایطی که کودک گریه می کند او را تمسخر نکنید، هنگام تزریق داستان سرگرم کننده و یا آواز آرام بخشی برای او بخوانید و با دادن هدیه‌ای مناسب خاطره درد را از ذهن کودک پاک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha