مضرات نامطلوب داروهای لاغری برای كاهش وزن خیلی بیشتر از مزایا این داروها است و متخصصان تغذیه افراد را از استفاده آنها منع می كنند.

دكتر وثوق متخصص تغذیه و رژیم درمانی به باشگاه خبرنگاران گفت : امروزه بحث داروهای لاغری در اكثر جوامع وجود دارد.
داروهای لاغری انواع متفاوتی دارند كه به چند دسته تقسیم می شوند نخستین گروه این داروها كه می توان به آن اشاره كرد داروهای كاهش اشتها هستند كه با اثر بر روی سیستم اعصاب مركزی از طریق كاهش اشتها عمل می كنند.
اما عوارضی همچون سرگیجه، پرخاشگری و عصبی شدن را ایجاد می كنند و بعد از یك مدت مصرف، باعث وابستگی فرد می شوند و تأثیر اولیه را ندارند و بعضی از این داروها در زنان باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود.
وی ادامه داد: دسته دوم داروهایی هستند كه كاهش دهنده جذب چربی است كه 30 درصد جذب چربی را فقط در دستگاه گوارش كاهش می دهند و طبیعتاً یك مقداری از چربی موجود در رژیم غذایی را دفع می كند اما عارضه جانبی آن این است كه همراه با دفع این چربی ها ویتامین های محلول در چربی هم دفع می شوند. بنابراین افرادی كه از این نوع داروها لاغری استفاده می كنند باید از مكمل های مولتی ویتامین مینرال نیز مصرف كنند و مشكل دیگری این داروها دفع غیر ارادی چربی است .
دکتر وثوق تصریح كرد: نوع دیگر این داروها مدریادیورتیك كه ادرار آور هستند كه آب بدن را به سرعت دفع می كند كه بیشتر ورزشكاران و كشتی گیران كه می خواهند سریع وزن كم كنند استفاده می كنند.
نوع دیگر داروهای ملین هستند بعضی از افرادی كه بعد از مصرف غذا از این نوع داروها برای دفع غذا استفاده می كنند در واقع جذب غذا را كاهش می دهند.
مشكل استفاده از این دارو دفع ویتامین ها و ریز مغذی ها است كه وقتی فرد از این داروها را قطع كند دچار یبوست شدید می شوند.
وی تصریح كرد: این داروها از نظر علمی نه تنها مورد تأیید واقع نشده است بلكه خطرناك هستند این داروها همان گونه كه از اسمشان پیدا است با كاهش دادن اشتهای شخص باعث كم خوردن و كاهش دریافت انرژی می شوند اما اثرات سویی كه روی شخص می گذارد بسیار خطرناك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha