سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن تاکید بر پرهیز از هرگونه شتابزدگی در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از وزارت بهداشت خواست تا از اعتبارات اجرای این برنامه صیانت کرده و این اطمینان را ایجاد کند که این اعتبارات در مسیر دیگری هزینه نشود.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، نظام ارجاع را از اصول پذیرفته‌ شده در نظام سلامت دنیا دانست و گفت: صاحب‌نظران عرصه بهداشت و درمان بر این نکته واقف‌اند که نجات نظام سلامت کشور در گرو استقرار نظام ارجاع است. بر همین اساس سال‌ها قبل‌تر از آنکه متولیان نظام سلامت به این اصل مهم فکر کنند، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران نظام ارجاع مبتنی بر استقرار پزشک خانواده را به عنوان یکی از سیاست‌های کلان خود قرار داده و از تصویب مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی وقت نیز گذشته بود.

"پزشک خانواده" فعلی با اهداف تعیین شده فاصله بسیاری دارد

وی ضمن اذعان بر موافقت آحاد جامعه پزشکی با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، ادامه داد: اما متاسفانه آنچه که تاکنون تحت عنوان برنامه پزشک خانواده در ورژن‌های مختلف روستایی و شهری در کشور اجرا شده، با اهداف تعیین شده فاصله بسیاری داشته و نیازمند دقت نظر زیادی است. هرچند در مقاطع مختلف، نمایندگان جامعه پزشکی در تشکل‌های مختلف صنفی، چالش‌های فراروی این برنامه را همراه با راهکارهای اصلاحی به مراجع مربوطه اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه هیچ‌گاه نظرات اصلاحی جامعه پزشکی در این برنامه لحاظ نشد.

برخی افراد خود را فصل الخطاب نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌دانند

طاهرخانی در آسیب شناسی چالش‌های فراروی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: در این زمینه نکته‌های زیادی وجود داد که در راس آن این موضوع قابل ذکر است که برخی افراد در نظام سلامت کشور خود را فصل‌الخطاب نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌دانند و به همین دلیل بر پیشنهادات و راهکارهای ارتقای طرح چشم بسته‌اند.

نظام سلامت بازی تیمی است نه انفرادی!

وی در این باره افزود: نظام سلامت بازی انفرادی نیست، بلکه بازی تیمی است. بر این اساس تا زمانی که هر یک از دستگاه‌های مرتبط با نظام سلامت وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، پیروزی در نظام سلامت محقق نخواهد شد. متاسفانه در سال‌های اخیر به جای این نگرش تیمی، هر یک از افراد سعی بر آن داشتند که خودشان توپ را وارد دروازه کنند تا پیروز میدان شناخته شوند و به این ترتیب است که تاکنون در بسیاری از برنامه‌های نظام سلامت از جمله برنامه بزرگ پزشک خانواده توفیقی حاصل نشده است.

دریافت فرانشیز با اصل "پزشک خانواده" در تضاد است

این عضو شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات ضد و نقیض مسوولان نظام سلامت در زمینه تداوم برنامه پزشک خانواده و انتشار آن در رسانه‌ها، تاکید کرد: باید دقت داشت که آغاز برنامه پزشک خانواده و اجرای آن، با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده فاصله بسیاری دارد. اخیرا نیز تغییراتی در مسیر برنامه پزشک خانواده را شاهد هستیم؛ به طوری که پیش از این قرار بود با اجرای این برنامه، خدمات سطح یک به صورت رایگان به مردم ارایه شود اما در الگوی جدید نسخه 02 دریافت فرانشیز 30 درصدی از بیماران مطرح شده است که این موضوع با اصل برنامه پزشک خانواده در تضاد است.

مسوولان نتایج پایلوت "پزشک خانواده" را روی میز مذاکره آورند

وی بر لزوم ارایه نتایج اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان های مربوطه تاکید کرد و افزود: چرا متولیان نظام سلامت نتایج اجرای این برنامه در استان های پایلوت را روی میز مذاکره نمی‌آورند؟ در استان های مجری برنامه، مردم چه میزان از خدمات ارایه شده در قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع راضی هستند؟ درصد رضایت ارایه دهندگان خدمات چقدر است و چه میزان از اهداف طرح در استان‌های مجری تحقق یافته است؟ این سوال ها از جمله مواردی است که پاسخ به آنها از سوی متولیان امر، بی تردید در برنامه‌ریزی برای تداوم برنامه موثر خواهد بود.

تکلیف 16هزار پزشک تهرانی که از برنامه پزشک خانواده خارج می‌مانند، چیست؟

طاهرخانی به تصمیمات اتخاذ شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌هایی که با اجرای این برنامه در شهر تهران با آن مواجه خواهیم شد، تعداد پزشکان عمومی است که در قالب این برنامه به کار گرفته می شوند. بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه در تهران حدود 8000 پزشک عمومی نیاز است و این درحالیست که باز هم بنابر اذعان مسوولان وزارت بهداشت حدود 24 هزار پزشک عمومی در تهران حضور دارند. حال سوال آن است که با اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران تکلیف 16 هزار پزشکی که خارج از این برنامه می مانند، چیست؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون، وزارت بهداشت باید طوری برنامه‌ریزی کند تا دانش‌آموختگان گروه‌های مختلف پزشکی بتوانند با برخورداری از امنیت شغلی در مشاغل مرتبط با امور پزشکی به ارائه خدمت بپردازند. اما متاسفانه این موضوع اکنون مغفول مانده است.

طاهرخانی همچنین به اعتبار 2000 میلیارد تومانی تخصیصی برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال جاری اشاره کرد و گفت: به منظور حصول اطمینان از هزینه کرد این ردیف اعتباری در مسیر برنامه پزشک خانواده، مقرر شده که اعتبار تخصیصی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری مستقیم به وزارت بهداشت پرداخت شود؛ چرا که گویا تحلیل‌ها در وزارت بهداشت آن بوده که با توجه به کمبود نقدینگی بیمه ها، احتمال آن وجود دارد که این ارقام در مسیر دیگری هزینه شود.

وی در عین حال به انتشار اخباری از سوی مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر پرداخت ما به التفاوت قیمت دارو به بیمارانی که افزایش ایجاد شده در قیمت داروهایشان از سوی بیمه‌ها جبران نشده (از 25 اردیبهشت ماه) اشاره کرد و گفت: هر چند 1800 میلیارد تومان برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو و 400 میلیارد تومان یارانه برای داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده، اما سوال این است که آیا اعتبارات مشخص شده برای این موضوع، جبران افزایش قیمت‌های دارویی را خواهد داشت؟ در صورت عدم تکاپوی اعتبارات تعیین شده، تداوم پرداخت به مردم از کدام محل خواهد بود؟ از طرف دیگر شاید این موضوع تنها یک وعده مانند سایر وعده‌های وزارت بهداشت طی سال گذشته باشد که البته هیچ‌گاه هم محقق نشدند؛ به طوری که در سال 90 قرار بود بیماران ارجاعی از خدمات رایگان و بستری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی برخوردار شوند، اما آیا این وعده محقق شد؟

وزارت بهداشت از اعتبارات پزشک خانواده صیانت کند

طاهرخانی ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت پاسخی شفاف و روشن درباره آنکه این وعده خود را چگونه محقق می‌کند، داشته باشد و این اطمینان را بدهد که اعتبارات برنامه پزشک خانواده در مسیر دیگری هزینه نمی‌شود.

وی افزود: هر چند ما به این نکته واقفیم که اعتبار 2000 میلیارد تومانی برای پوشش پزشک خانواده در سراسرکشور رقم ناچیزی است، اما انتظار از وزیر بهداشت آن است که از همین اعتبار فعلی صیانت کرده و آن را به طور صحیح و اصولی و البته در مسیر تعیین شده از سوی قانون، هزینه کند.

پزشک خانواده قربانی شتاب‌زدگی دولت‌ها شده است

رییس سازمان نظام پزشکی تاکستان، اجرای شتابزده برنامه پزشک خانواده روستایی در ماه های پایانی دولت هشتم را مورد اشاره قرار داد و ضمن تاکید بر پرهیز از هرگونه شتابزدگی در اجرای این برنامه، گفت: در آن زمان نیز این برنامه به یکباره و بدون اخذ نظر از صاحبنظران نظام سلامت کشور در روستاها آغاز شد و نتیجه آن چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم. امروز نیز در پایان دولت دهم به یکباره صحبت از توسعه برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور مطرح می‌شود و بی‌تردید این موضوع می‌تواند یکی از آسیب‌هایی باشد که نظام سلامت کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی افزود: در ادوار مختلف برنامه پزشک خانواده قربانی شتاب‌زدگی دولت‌ها شده است. دولتمردان باید به جای پر کردن کارنامه سوابق کاری خود با عناوین مرتبط با برنامه پزشک خانواده به تاثیر تصمیمات و اقدامات خود در زندگی و سلامت مردم فکر کند.

طاهرخانی در پایان ضمن تاکید مجدد بر آن که آحاد جامعه پزشکی، نجات نظام سلامت کشور را در استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌دانند، گفت: اما متاسفانه آنچه که در سال‌های اخیر به عنوان پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور اجرا شده است با آنچه که مورد نظر صاحبنظران نظام سلامت دنیاست، فاصله بسیار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha