سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، ضعف در عضله انگشت شصت، گزگز و خواب رفتگی بویژه در انگشتان شصت و نشانه را از جمله علایم شایع گرفتگی تونل مچ دست دانست و گفت: افردی که فعالیت زیادی با مچ دست خود دارند همچون زنان خانه دار، کابران کامپیوتر، کارگران و افرادی که آسفالت سوراخ می کنند، بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

دکتر اکبر سلطانزاده در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: در مچ دست کانالی به نام کارپ وجود دارد که عصب میانی از داخل آن عبور می‌کند. این عصب از ساعد پایین آمده و به سمت کف دست می‌رسد. گاهی بر اثر کار زیاد به این عصب فشار آمده و این تونل دچار فشردگی می شود که از این بیماری با نام گرفتگی کانال مچ دست یا سندروم کانال کارپ یاد می شود.

وی ادامه داد: این بیماری در افردی که با مچ دست خود زیاد فعالیت دارند همچون زنان خانه دار، کابران کامپیوتر، کارگران و افرادی که آسفالت سوراخ می کنند، شایع‌تر است بطوری که با تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی و تاندون عبوری از مچ دست، کانال کارپ دچار تنگی شده و موجب بروز اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان فرد می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضعف در عضله انگشت شصت، گزگز، مور مور شدن و خواب رفتگی بویژه در انگشتان شصت و نشانه را از جمله علایم شایع گرفتگی تونل مچ دست عنوان کرد و گفت: این علامت‌ها هنگام خواب در شب و صبح پس از بیداری بیشتر دیده می شود. به خصوص حالت خواب رفتگی ممکن است حتی از سوی انگشتان به سمت بالای دست نیز ادامه پیدا کند.

وی توصیه کرد: کاهش فعالیت‌هایی که با دست انجام می‌شود و استفاده از مچ بندهای مخصوص جهت حفاظت از مچ دست، شیوه مناسب برای درمان سندروم کانال کارپ است. اما در صورتی که رعایت این موارد به بهبودی این عارضه کمک نکند پزشک جراح با جراحی و باز کردن کانال عصب میانی را آزاد می کند.

دکتر سلطانزاده با بیان اینکه گاهی علل داخلی غیر از دلایل بیرونی و حرکتی موجب بروز سندروم گرفتگی مچ دست می شود، اظهار کرد: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، بیماران دیابتی و آکرومگالی از جمله افرادی هستند که ممکن است به این بیماری دچار شوند. همچنین گاهی تنگی تونل کارپ در زنان باردار و بیماران آکرومگالی نیز مشاهده می شود.

وی به خوش خیم بودن سندروم گرفتگی تونل مچ دست اشاره کرد و افزود: این بیماری خطرناک نیست و برای مبتلایان به آن جای نگرانی وجود ندارد. با استراحت دادن به دست و بستن مچ در مدت زمانی بین 4 تا 6 هفته این عارضه به طور کل درمان می شود.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در پایان یادآور شد: اختلال کانال کارپ در بالغین و با توجه به شغل افراد به ویژه بین 25 تا 45 ساله ها رخ می دهد که در زنان خانه دار شیوع بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha