سلامت نیوز : حسن طریقت منفرد در برنامه تلویزیونی پایش که مجری آن مرتضی حیدری (فیزیوتراپیست) بود گفت: یک تناقضی وجود دارد و آن این است که من یک پزشک متخصصی هستم که وزیر بهداشت هم هستم که در این هنگام مرتضی حیدری گفت: پس باید دعا کنیم وزیر بهداشت آینده پزشک نباشد و متخصص مدیریت و استراتژیست باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وزیر بهداشت ادامه داد: این بحثی است که باید در جای خودش به آن بپردازیم اما وقتی که من به عنوان وزیر بهداشت، پزشک هم هستم و ذی نفع هستم، متأسفانه مسائلی به وجود می‌آید.

وی گفت:‌ مثلاً چند سال پیش در قانون به صنف پزشکان اجازه دادند که تعرفه بخش خصوصی را خودشان تعیین کنند،‌درست یا غلط این اتفاق افتاد و یکباره تعرفه خدمات پزشکان در بخش خصوصی 10 برابر شد.

وی ادامه داد: از طرقی قانون و شرع به من به عنوان پزشک اجازه داده است که هم در بخش دولتی بیمار ویزیت کنم و هم در بخش خصوصی باشم بنابراین من به عنوان یک پزشک باید خیلی معصوم باشم که تخلف نکنم چون شرعاً و قانوناً می‌توانم برای یک کار 10 برابر یا حتی 20 برابر در بخش خصوصی بگیرم. چرا باید بیایم برای همان کار در بخش دولتی یک دهم یا یک بیستم بگیرم.

وزیر بهداشت گفت: سیستم مرا وادار می‌کند که به این مسیر بروم. البته در قانون از دو سال پیش آمده است که پزشک باید در یک جا کار کند. یا بخش دولتی یا بخش خصوصی ولی چرا اجرا نشده است. و هنوز پزشکان می‌توانند هم در بخش خصوصی و هم دولتی کار کنند بنابراین چه انتظاری دارید که مشکلات حل شود.

طریقت منفرد افزود: حتی در آمریکا نیز که مهد سرمایه‌داری است. اگر کسی تصدی دولتی دارد نباید در بخش خصوصی هم کار کند و حتی تا 5 سال بعد از تصدی هم نمی‌تواند در بخش خصوصی باشد در حالی که در کشور ما این اجازه را می‌دهند.

وی اضافه کرد: قوانین ما هم که مربوط به سال 1334 است و اصلاً بازدارندگی ندارد بنابراین با قوانین و مقررات فعلی نمی‌توانیم مشکلات و تخلفات را از بین ببریم.

وزیر بهداشت گفت:‌ ما در سال برای 75 میلیون نفر جمعیت سالانه 6.5 بار مراجعه بستری داریم. در بیمارستانهای خوب کشور میانگین هزینه بستری بیماران یک میلیون تومان است که جمع آن می‌شود، 6500 میلیارد تومان.

وی افزود: سالانه حدود 700میلیون بار مراجعه سرپایی هم داریم که میانگین هزینه هر ویزیت 10 هزار تومان است که جمع آن می‌شود. 7 هزار میلیارد تومان بنابراین در مجموع سالانه باید حدود 14 هزار میلیاردتومان در بخش سلامت هزینه شود که اگر 30 درصد سهم بیمه‌ها را هم لحاظ کنیم می‌شود حدود 20 هزار میلیارد تومان در حالی در سال 91حدود 40 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه شد.

طریقت منفرد ادامه داد: همه اینها نشان می‌دهد که مشکل ما کمبود اعتبار نیست بلکه مشکلات ساختاری داریم، مشکل اجرا نشدن قوانین کشور است.

وی گفت: البته با توجه به قدیمی بودن قانون رسیدگی به تخلفات پزشکی تفاهمنامه‌ای را با وزیر دادگستری امضا کردیم و داریم کارهایی می‌کنیم که در آینده رسیدگی به این تخلفات کاهش پیدا کند البته نه اینکه بخواهیم بی‌دلیل کسی را مقصر جلوه دهیم یا کسی را از حقوقش محروم کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال شماره 1490 وزارت بهداشت با حضور بیش از 120 نفر در طول روز و تعداد کمتری در شیفت شب به صورت 24 ساعته آماده دریافت شکایات مردم است و سعی می‌کنیم تا جای ممکن به شکایات رسیدگی کنیم و از مردم می‌خواهیم هر جا مشکلی دیدند اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha