سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از اقدام این وزارتخانه برای برگزاری کارگاه‌ آموزشی درمان مسمومیت با الکل با توجه به اهمیت مساله سوء مصرف الکل و مسمومیت با متانول خبر داد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: با توجه به بروز اپیدمی‌های مسمومیت با متانول (الکل چوب) که هرازچند گاهی در نقاط مختلف کشور اتفاق می‌افتد و همچنین نیاز ارایه آموزش‌های بیشتر به پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌های کشور به ویژه اورژانس‌ها، کارگاه آموزشی درمان مسمومیت با متانول هفدهم تیرماه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه که از سوی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و با همکاری مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برگزار شد، نمایندگان اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور داشتند.

ناصحی با بیان این که اغلب شرکت کنندگان در این کارگاه را پزشکان متخصص طب اورژانس، روانپزشکی، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها تشکیل می‌دادند، افزود: مقرر شد شرکت کنندگان در این کارگاه به برگزاری کارگاه‌های مشابه ویژه پزشکان و کادر درمان اورژانس‌ها در سطح دانشگاه‌های مربوطه اقدام کنند.

وی افزود: در مجموع، کارگاه آموزشی درمان مسمومیت با متانول با حضور حدود 60 نفر از پزشکان و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

ناصحی اهمیت مساله سوء مصرف الکل و مسمومیت با متانول را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه عده‌ای از افراد سودجو در سطح کشور به تولید الکل‌های دست‌ساز اقدام می‌کنند که البته به دلیل ناآگاهی تولیدکننده و عدم دقت آنها، این الکل‌ها به متانول (الکل چوب) آلوده می‌شود.

به گفته وی، مشروبات الکلی معمولی حاوی الکل اتانول است که عوارض جسمی، درمانی و اجتماعی متعددی نظیر ورم معده، لوزالمعده و کبد، نارسایی و سرطان کبد، فشار خون و چربی خون بالا، سکته‌های قلبی و مغزی، دمانس، افسردگی، روان پریشی،‌ اقدام به خشونت، جرم و جنایت، طلاق، ‌حوادث رانندگی و ... را به دنبال دارد.

ناصحی ادامه داد: اما متانول (الکل چوب) بسیار خطرناک‌تر از اتانول است، به طوری که مصرف مقادیر اندک آن نیز ممکن است به کوری دائم و حتی مرگ منجر شود.

به گفته وی، در ادامه کارگاه آموزشی درمان مسمومیت با متانول، مدرسین کارگاه به بحث راجع به وضعیت سوء‌ مصرف الکل در کشور، اپیدمی‌های مسمومیت با الکل و نحوه مدیریت و درمان مسمومیت پرداختند. همچنین در ادامه کارگاه چالش‌های مدیریت و درمان در اپیدمی اخیر شهرستان رفسنجان به بحث و بررسی گذاشته شد و از نحوه مدیریت و درمان بیماران در اپیدمی رفسنجان، با توجه به آمار پایین تلفات آن در مقایسه با سایر اپیدمی‌های دخلی و خارجی، تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha