پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 77824

هر روز یک نفر مشکل دارو را حل‌شده می‌داند و یک نفر دیگر از کمبود دارو و بالارفتن قیمت اقلام موجود خبر می‌دهد. یک روز رئیس‌گمرک می‌گوید داروی دپو شده در گمرک نداریم و یک روز دیگر می‌گوید داریم اما مسئولیتش گردن گمرک نیست و وضعیت داروها خوب است و کافی است ارز برسد تا ترخیص‌شان کنیم.

کمبود انکارنشدنی دارو
سلامت نیوز : از یک طرف معاون دارویی سازمان غذا و دارو می‌گوید کمبود دارو نداریم و از طرف دیگر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید کمبود دارو را نمی‌توان انکار کرد. از زمانی که دولت تصمیم گرفت ارز مرجع برای دارو را حذف کند، نقل‌قول‌هایی از این و آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود و هر روز یک نفر مشکل دارو را حل‌شده می‌داند و یک نفر دیگر از کمبود دارو و بالارفتن قیمت اقلام موجود خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ یک روز رئیس‌گمرک می‌گوید داروی دپو شده در گمرک نداریم و یک روز دیگر می‌گوید داریم اما مسئولیتش گردن گمرک نیست و وضعیت داروها خوب است و کافی است ارز برسد تا ترخیص‌شان کنیم. عبدالرحمن رستمیان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: «دپوی داروها در گمرک از عوامل مهم کمبود دارو است و این داروها باید هرچه سریع‌تر ترخیص شود زیرا نبود یا کمبود این داروها در کشور منجر به نایاب شدن آنها و در شرایطی نیز باعث بالا رفتن بیش از حد قیمت دارو می‌شود.» ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اعلام کرده که برای نجات مردم از سردرگمی و رفتن از این داروخانه به آن داروخانه برای یافتن دارویی که می‌خواهند، یک سامانه پیامکی ایجاد کرده و مردم می‌توانند با ارسال نام صحیح انگلیسی دارو، دو داروخانه را که اعلام موجودی کرده‌اند شناسایی کنند.

کمبود 150 قلم دارو در بازار

اما علیرضا زالی، رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی پیش از این نسبت به کمبود 150 قلم دارو هشدار داده و گفته بود: اگرچه آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست اما از 500 قلم داروی موجود در سطح بازار به نظر می‌رسد 150 قلم دارو با کمبود مقطعی مواجه باشد. فارس نوشت؛ وی از احتمال نیاز به تخصیص اعتبار و تسهیلات مالی برای دارو با استفاده از ذخایر ارزی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «اگر چه تاکنون 650 میلیون دلار در بحث ارز مبادلاتی صرف شده اما علاوه بر در دسترس نبودن و کمبود مقطعی دارو، بحث گران شدن این داروها نیز مطرح شده است. زمانی که در سال‌های گذشته از ارز مرجع استفاده می‌کردیم نیز سومین بار هزینه در سبد خانواده دارو بوده است درنتیجه باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود.» از طرف دیگر، به نقل از پانا، معاون دارویی سازمان غذا و دارو علاوه بر اینکه اعلام می‌کند داروی دپو شده در گمرک نمانده، داروهای نایاب را تنها 10 قلم عنوان می‌کند و می‌گوید تعداد داروهای کمیاب از تعداد 10 عدد انگشت دست بیشتر نیست.

کارخانه‌ها حمایت شوند

بیماران خاص، از جمله هموفیلی از کمبود داروهای تولید داخل خبر می‌دهند و اینکه خودکفایی‌ها هم نتوانسته مشکلات‌شان را حل کند؛ اینکه واردات دارو، سود کلانی دارد و به گفته کارشناسان جزو پرسودترین تجارت‌هاست. در این میان این سوال پیش می‌آید که با وجود سود واردات دارو، کارخانه‌های تولید دارو در داخل کشور نیز می‌توانند رونق بگیرند؟ به نقل از مهر، رستمیان می‌گوید: «باید با برنامه‌ای بلندمدت روز‌به‌روز از وابستگی‌مان نسبت به داروهای وارداتی کم کنیم، کارخانه‌های داروسازی جزو صنعت‌های پردرآمد کشور به‌شمار می‌روند بنابراین می‌توان با برنامه‌ای هدفمند و بلندمدت تهیه دارو را در اختیار کارخانه‌های داخلی قرار داد زیرا این توانایی و قابلیت در کشور ما وجود دارد تا بسیاری از داروهایی که از خارج وارد می‌شود را در داخل تولید کنیم.»

به گفته این نماینده مجلس اگر هر سال سهم ارزی که به تولیدکننده داده می‌شود بیشتر شود، می‌توان از میزان وابستگی به داروهای وارداتی تا حدی کاست؛ هرچند ما در این مرحله هنوز ظاهرا برای تامین ارز داروهایی که نیاز داریم وارد کشور کنیم دچار مشکل هستیم. رستمیان همچنین از مدیریت ضعیف در شناسایی اولویت داروها می‌گوید: «داروی رتبه A دارای اهمیت بالا و از ضروری‌ترین اقلام دارویی به‌حساب می‌آید؛ داروی رتبه B نیز از لحاظ اهمیت، دارای مرتبه متوسط و داروهای رتبه C هم جزو دسته داروهای غیرضروری هستند. مسئولان وزارت بهداشت باید تمام تلاش خود را درجهت رفع مشکلات اقلام دارویی که در رتبه A قرار دارند به کار گیرند زیرا این ردیف داروها با سلامت بیماران ارتباطی تنگاتنگ دارد متاسفانه به دلیل مشکلات بانکی نتوانستیم ارز مورد نیاز را در اختیار واردکنندگان قرار دهیم تا از این منابع استفاده کنیم. امروزه مدیریت ضعیف در حوزه سلامت امکان شناسایی داروهای اولویت‌دار را سلب کرده است.»

راه‌اندازی پیامک کمبود دارو

سامانه پیامکی کمبودهای دارویی جهت رفاه حال بیمارانی که در جست‌وجوی داروی خود هستند درحال حاضر در تهران و به‌زودی در کل کشور قابل بهره‌برداری است. به نقل از باشگاه خبرنگاران، به‌منظور یافتن داروهای کمیاب در بازار، ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، سامانه‌ای را طراحی کرده که به وسیله آن، جویندگان دارو می‌توانند نام داروی خود را به انگلیسی به شماره 201490 ارسال کنند تا سامانه به آنها بگوید دارویی را که به دنبال آن هستند در کدام داروخانه می‌توانند پیدا کنند.

البته پیش از آن برای راه‌اندازی باید یک پیام بدون متن به شماره ذکر شده ارسال شود. البته راه‌اندازی آن در کل کشور مستلزم آن است که داروخانه‌ها به این سیستم بپیوندند و موجودی خود را در سایت اعلام کنند. ماه‌هاست که مساله داروها، شاید به دلیل ماندن در برزخ دولت قدیمی و دولت جدید، سرگردان است. از یک طرف عباس معمارنژاد، رئیس گمرک ایران به نقل از وزیر بهداشت می‌گوید که هیچ دارویی در گمرک‌ها نمانده است و البته ادامه می‌دهد: «اگر داروها مشکل ارز، ثبت سفارش و بانک نداشته باشند در اسرع وقت ترخیص خواهند شد.» در این میان،‌ آیت‌ا... هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری می‌کند که پس از آغاز به کار دولت جدید و اصلاح سیاست‌ها مشکلات به تدریج حل شود.

هاشمی در رابطه با مشکل داروها می‌گوید:« اگر امسال پایه اصلاح مسائل و مشکلات گذاشته شود، در سال آینده تکمیل می‌شود. سیاست‌های کلی سلامت پس از مشورت با پزشکان و کارشناسان در مجمع به تصویب رسیده و پس از ابلاغ رهبری، باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به دغدغه‌هایی درباره مشکلات مربوط به تخصیص ارز برای دارو در کشور می‌گوید:« وضعیت بیماران و خانواده‌های آنان رنج‌آور است؛ وقتی می‌شنویم علاوه بر رنج بیماری، برای تامین دارو مشکل دارند. تحریم دارویی کشور بسیار ظالمانه است. مدعیان حقوق بشری با بهانه‌های واهی و بعضاً با استناد به گفتار و رفتار افراطیون، باعث رنجش خاطر مردم و به‌ویژه بیماران می‌شوند که این کار با هیچ‌یک از اصول انسانی سازگاری ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha