سلامت نیوز : سه سال است روز 21 تیرماه از سوی شهرداری به نام روز بدون نایلكس نامگذاری شده است، در این سه سال شهرداری تلاش كرده با تبلیغات و اقداماتی كه در سطح شهر و فروشگاه‌های وابسته به شهرداری، مردم را به استفاده كمتر از نایلون و كیسه‌های نایلونی ترغیب كند. اقداماتی چون پخش كیسه‌های پارچه‌یی در فروشگاه‌های شهروند و توزیع كیسه‌های نایلونی تجزیه پذیر به جای نایلكس‌های سابق.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ فروشگاه‌های شهروند روز گذشته را به این كار اختصاص دادند، گروهی از ان‌جی‌اوی طرح سرزمین، با پوشیدن یونیفورمی خاص در سطح فروشگاه‌های شهروند تهران، با اهدای كیسه‌های پارچه‌یی كه شهرداری تهیه كرده بود، از مردم می‌خواستند خرید‌هایشان را در این كیسه‌ها جا دهند. قرار است شبیه این اقدام فردا در فروشگاه هایپر استار، از مصرف بیش از حد كیسه‌های پلاستیكی ممانعت شود. یكی از اعضای این ان‌جی‌او كه در شهروند بیهقی مستقر شده بود، از نایلون‌های جدید D2W كه قابلیت تجزیه در عرض 2 تا 5 سال را دارند می‌گوید.

این فعال محیط زیست كه با دادن بروشور و كیسه پارچه‌یی به مردم در حال خرید، از آنان می‌خواست از امروز از كیسه‌های نایلونی كمتر استفاده كنند، به «اعتماد» گفت: «زمانی قرار بر این بود كه نایلون‌های گیاهی جایگزین پلاستیك شوند اما با بررسی این نایلون‌ها متوجه شدند كه پس از تجزیه به ذرات‌ریزی تبدیل می‌شوند كه وارد چرخه غذایی جانوران می‌شود و به بافت‌های ماهی‌ها نفوذ كرده بودند. اما نایلون‌های D2W با علامت تجاری قطره، نایلون‌های تجزیه‌پذیری هستند كه به جای صدها سال ماندن در طبیعت، در عرض كمتر از پنج سال تجزیه می‌شوند.

این محصولات پلاستیكی منعطف و نیمه‌منعطف، كاملا تجزیه‌پذیرند و در سراسر جهان به فروش می‌رسند. D2W نام افزودنی است كه قبل از فرآیند (اكستروژن) به پلاستیك افزوده شده و محصول نهایی را به گونه‌یی زیست‌تجزیه‌پذیر می‌كند كه پس از تجزیه در محیط، در زمان كوتاهی از بین رفته و هیچ نوع ماده مضری بر جای نگذاشته و حتی گاز متان هم منتشر نمی‌كند.

استقبال مردم از كیسه‌های پارچه‌یی

خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌یی معمولا خریدهای هفتگی یا ماهانه به حساب می‌آیند، خانواده‌هایی كه این فروشگاه‌ها را برای خرید انتخاب می‌كنند معمولا با دست پر و بیش از هفت، هشت كیسه پر از فروشگاه بیرون می‌آیند. در میان داوطلبان ان جی اوی طرح سرزمین كه برای بسته‌بندی بهتر خریدها در كنار صندوق‌ها به مردم كمك می‌كنند مرد جوانی در حال وارسی كیسه پارچه‌یی جدیدش است، از روز بدون نایلون بی‌اطلاع است. كیسه‌های پلاستیكی‌اش را درون كیسه پارچه‌یی می‌چپاند و با لبخندی راهی خانه می‌شود. از او درباره نایلون‌های به دست گرفته‌اش می‌پرسم.

لبخندی حاكی از بی‌اطلاعی می‌زند و می‌گوید: «خیلی خوب است كه این كیسه‌ها را در دسترس مردم قرار دهند. اما اینهمه وسایل را در یك كیسه چگونه جا دهم؟» كمی دورتر، زن خانه‌دار چابك‌تری در حال بسته‌بندی خریدهایش است، تاآنجا كه جا دارد وسایل را در كیسه پارچه‌یی می‌چپاند و باقی را به ناچار در پلاستیك می‌چیند. كیسه در دستم را كه می‌بیند لبخند می‌زند و می‌گوید: «كاش همیشه از این كیسه‌های پارچه‌یی بدهند. من همیشه خودم از كیسه خرید استفاده می‌كنم اما خریدهای بزرگم در آنجا نمی‌شوند و مجبورم با پلاستیك وسایلم را حمل كنم. اما اگر به جای كیسه نایلونی این كیسه‌های پارچه‌یی در دسترس مردم باشد، مسلما آنها را ترجیح می‌دهم.» با اینكه خانه‌دار است اما از مضرات نایلون و مدت زمانی كه طول می‌كشد تا به طبیعت برگردد، آگاه است و حتی معتقد به جداسازی پلاستیك از دیگر زباله‌ها.

او معتقد است این كار را می‌كنم تا مردم ببینند و یاد بگیرند، این كار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، فعالان محیط زیست و نمایندگان این حوزه آنقدر باید این كار را ادامه دهند تا برای مردم جا بیفتد. مردی میانسال كه دیدنش در میان روز در حال خرید مایه تعجب است و انگار باید جایی غیر از محل كارش نباشد، درخواست كیسه پارچه‌یی بیشتری دارد. او كه از پلاستیك متنفر است به داوطلبان ان‌جی‌اویی می‌گوید: «این كیسه‌ها را بفروشید، من به شخصه حاضرم چند تا برای خریدهایم بخرم. همه ما از مضرات پلاستیك آگاهیم، اما وقتی هیچ كیسه پارچه‌یی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌یی كه اغلب مردم برای خرید به اینجا می‌آیند، نیست، مجبوریم خریدها را در همین پلاستیك‌ها بگذاریم. من كه این حجم خرید كرده‌ام چند كیسه پارچه‌یی با هر قیمتی هیچ فشاری به من وارد نمی‌كند.»

فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تربار در روز چهارشنبه اقدام به توزیع رایگان این كیسه‌های پارچه‌یی كردند، كیسه‌هایی كه بیشتر مردم خواهان آن بودند و در كمتر از یك صبح تا ظهر در حال اتمام بود. قطعا اگر شهرداری اقدام به فروش این كیسه‌ها با قیمت‌های مناسب كند، مورد استقبال واقع خواهد شد. یكی از اعضای ان‌جی‌او می‌گوید فروشگاه‌های شهروند همه كیسه‌های پارچه‌یی می‌دهند اما شهروند فرمانیه تمام كیسه‌های پلاستیكی را جمع‌آوری كرده و به جایش كیسه پارچه‌یی دست مردم می‌دهد. گروهی از طرفداران محیط زیست پیشنهاد داده‌اند با تغییر الگو و كاهش مصرف كیسه‌ها، ظروف و محصولات یك‌بار مصرف پلاستیكی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی و نیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ساك‌های پارچه‌یی و زنبیل‌های حصیری برای خریدهای روزانه و ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات از مصرف بیش از حد پلاستیك جلوگیری شود. همچنین اعلام شده است با مصرف نكردن یك كیسه پلاستیكی در هر هفته در هر خانواده ایرانی، می‌توان از مصرف حدود 816 میلیون كیسه در سال جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha