سلامت نیوز : نمی دانم چینی ها چه احساسی دارند؟ ولی من که نوجوانی ام پیوند خورده بود با اوج برنامه های تنظیم خانواده کشورمان و شعارهایی که از در و دیوار می بارید که «پدر! مادر! دو تا بچه کافی است.» یادم هست از ازدیاد جمعیت می ترسیدم و یکی از غول های جمعیتی دنیا را کشور چین معرفی می کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ هنوز هم که دیگر با لب گور فاصله چندانی ندارم این کشور برایم تصویری ندارد جز یک کشور با شهرهایی دارای خیابان های بزرگ و پهن و مملو از چشم بادامی هایی که همین طور تنگاتنگ هم به سختی راه می روند. نگران بودم مبادا گربه خوشگل کشورم که روی کره زمین نشسته است از ازدیاد جمعیت بترکد! خلاصه که ترس بیرون زدن جمعیت از خطوط نقشه، خواب و خیال و ایضاً آرامش جوانی ما را با خود برد. این قصه ادامه داشت تا وقتی زمزمه یک میلیون تومان هدیه، جایزه یا هر نام دیگری که شما بلدید و من بلد نیستم برای هر نوزاد جدید ایرانی پیش آمد، ترس لاغر شدن گربه نقشه چندی است جایگزین آن احساس نوجوانی و جوانی شده است اما اظهارات کارشناسان و مسئولان درباره بازنگری سیاست های کنترل جمعیت می تواند نقطه امیدی براین نگرانی ها باشد.

محمد میرزایی جمعیت شناس با بیان این که رشد جمعیت در کشور سالانه یک میلیون نفر است به خراسان گفت: طبق آمار ثبت شده در سال ۹۱ ، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر متولد شده اند و حدود ۳۶۰ هزار نفر از دنیا رفته اند، یعنی تقریبا حدود ۱ میلیون نفر به جمعیت افزوده شده است.

مشکل ، افزایش سن ازدواج و کاهش باروری است

این جمعیت شناس رشد سالانه جمعیت در ایران را 1.3 درصد اعلام کرد و گفت: با این رشد، تقریبا هر ۵۰سال، جمعیت دو برابر می شود. میرزایی افزود: درحال حاضر ما از نظر ساختار سنی در پنجره جمعیتی هستیم که بخش زیادی از آن، جمعیت فعال هستند.

وی با اشاره به این که بیش از ۷۰درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال دارند، ادامه داد: یک سوم جمعیت در فاصله سنی ۲۵ تا ۳۰ سال هستند.

وی تصریح کرد: مشکلی که با آن روبه رو هستیم افزایش سن ازدواج و کاهش میزان باروری است که معنای آن کاهش جمعیت نیست. رئیس انجمن جمعیت شناسی اظهار کرد: اگر سطح پایین زاد و ولد ادامه پیدا کند در چند دهه بعد مثلا ۱۴۳۰ به رشد صفر و یا منفی و سالخوردگی جمعیت منجر خواهد شد.

میرزایی گفت: در نیمه دوم قرن بیست و یکم جمعیت همه کشورهای دنیا سالخورده هستند ولی باید مراقب بود تا به سالخوردگی افراطی مثل ژاپن دچار نشویم.

استاد دانشگاه تهران آمار دیگری را نیز بیان کرد: در حال حاضر گروه سنی بالای ۶۵ سال در کشور حدود ۷درصد است و در سال ۱۴۳۰، حدود ۱۵درصد یعنی کمی بیش از دو برابر خواهد شد.

این متخصص با اشاره به برنامه های توسعه که به صورت ۵ساله تدوین می شود، افزود: لازم است با نگاه به آینده دغدغه حال را داشته باشیم.ما رشد 1.3 را داریم و جمعیت بین ۲۰ تا ۲۵ ساله کشور در سن تحصیلات دانشگاه، سن ازدواج و اشتغال قرار دارند، باید برایشان چاره اندیشی و برنامه ریزی کنیم و برای میزان باروری پایین و افزایش زاد و ولد کاری انجام دهیم در حال حاضر سن ازدواج مردان به طور میانگین به ۲۸سال و زنان به ۲۴سال رسیده است. اگر این سن را به ویژه در زنان ۲سال کاهش دهیم این ۲ سال یعنی بیش از یک فرزند. میرزایی تصریح کرد: هنجار فرزندخواهی و فرزندآوری بین یک و دو بچه است که نقطه مطلوبی نیست و می تواند برای آینده  نگران کننده باشد. اگر این میزان بین دو و سه فرزند باشد، مشکل حل می شود و دیگر رشد منفی نخواهیم داشت و جمعیت به صورت افراطی سالخورده نخواهد شد. باید برای تشویق ازدواج جوانان بسترسازی مناسب انجام شود که در این زمینه به برنامه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha