پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
سلامت نیوز : ماه رمضان ماه فضایل اخلاقی و فرصتی برای انجام اموری است که باقیات الصالحات خوانده می شود. اهدای خون در واقع از جمله امور خیری است که فرد روزه دار با اهدای خون در راه خدا انفاق می کند.همان طور که می دانید خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دکتر علی حسنی مسئول روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی بابیان این مطلب در ادامه می افزاید:

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود می توان به حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی و تولد نوزادان به ویژه نوزادان نارسی که دچار زردی می شوند، اشاره کرد. از طرفی بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار می گیرند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن به شمار می آیند. بسیاری از دیگر بیماران هم ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی نسبتاً طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خونی دریافت کنند، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی.

در حال حاضر، با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی، هنوز جایگزین مصنوعی مناسبی برای خون وجود ندارد و فقط خونی که انسان های نیکوکار اهدا می کنند، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات بخشد. نبود جایگزین مناسب برای خون،محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی، نیاز همیشگی به خون و فرآورده های آن سبب شده است تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.خون تنها بافتی است که درون بدن در گردش است. از جمله وظایف حیاتی خون، رساندن مواد لازم به سلول ها و دور کردن مواد زاید از آن هاست. علاوه بر آن، بسیاری از ابزارهای ضروری برای مقابله با عوامل بیماری زا و نیز تنظیمات داخلی بدن از طریق خون فراهم می شود.

حجم خون بدن درست مانند وزن بدن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما در مجموع، می توان گفت بیشتر بزرگسالان حدود ۵ تا ۶ لیتر خون دارند و در هر بار اهدای خون، از هر اهداکننده واجد شرایط ۴۵۰ میلی لیتر معادل حدود ۱۰ درصد حجم خون بدن گرفته می شود که حجم خون ظرف مدت ۴۸ ساعت و گلبول های قرمز خون حدود ۸ هفته جایگزین خواهد شد. وی می افزاید: وضعیت جسمی هر داوطلب در سازمان انتقال خون پیش از اهدای خون بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که اهدای خون برای وی ضرر و زیانی ایجاد نمی کند.

توصیه می شود در ایام روزه داری، داوطلبان اهدای خون ساعتی پس از صرف افطاری مغذی که ترجیحاً سنگین و حجیم نباشد، با آرامش و صرف زمان لازم به پایگاه های اهدای خون مراجعه کنند و پس از اهدای خون استراحت کافی داشته باشند و تا سحر مایعات بیشتری بنوشند و از فعالیت سنگین خودداری کنند. در چند روز پس از اهدای خون نیز از فعالیت های شدید بدنی و قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنند.پایگاه های اهدای خون هر شب پس از افطار پذیرای داوطلبان ایثارگر است.

شرایط عمومی اهدای خون شامل وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم، سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال، رعایت فواصل اهدای خون حداقل به مدت ۸ هفته و رعایت تعداد نوبت سالانه اهدای خون (برای آقایان سالانه ۴ نوبت و بانوان سالانه ۳ نوبت) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha