پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 77836

روزه گرفتن مطمئن‌ترین راه برای دفع هر نوع بیماری است چون با این روش همه نیروی بدنی انسان متوجه پاكسازی می‌شود. به گونه‌ای که امساك در غذا (مصرف كم غذا) عالی‌ترین و بزرگ‌ترین پاك كننده بدن می شود.

روزه؛ بزرگ‌ترین عامل پاكسازی بدن
سلامت نیوز : در مـاه مبارك رمضان توانایی خودداری از بسیاری عادات در رفتارهای روزانه به بوته آزمون گذاشته می‌شود و آنچه انسان را خشنود می‌كند توان كنترل و تسلط بر بسیاری تمایلات، كردارها و پندارهاست. در این ماه است كه انسان خویشتن خویش را نسبت به میل طبیعی و خوردن غذا تجربه می‌كند.
تحقیقات دانشمندان نشان داده است از مهم‌ترین كارهای بدن، عمل مثبت جذب و عمل منفی دفع است و این دو عمل نمی‌تواند با هم انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ زمانی كه غذا وارد بدن نمی‌شود، بدن برای دفع مواد سمی جمع شده در خود اقدام می‌كند. این مواد در نتیجه سوء تغذیه و عوامل ناسازگاری چون خستگی عصبی‌، اضطراب، استرس، نگرانی و افراط در خوردن غذا جمع می‌شود.

مطمئن ترین راه برای دفع بیماری
متخصصان تغذیه تاكید دارند كه روزه گرفتن مطمئن‌ترین راه برای دفع هر نوع بیماری است چون با این روش همه نیروی بدنی انسان متوجه پاكسازی می‌شود. به گونه‌ای که امساك در غذا (مصرف كم غذا) عالی‌ترین و بزرگ‌ترین پاك كننده بدن می شود. وقتی كه این امساك در غذا با پرهیز همراه می‌شود و به شكل روزه درمی‌آید، عوامل ناسازگار مانند اضطراب و نگرانی و خستگی، تبدیل به آرامش ‌شده و گذشته از درمان جسم، روان انسان هم درمان می‌شود.

آشنایی با اصول تغذیه صحیح در ماه مبارك رمضان بسیار مهم و مورد تاكید پزشكان و متخصصان است. دكتر محمد دریایی، متخصص تغذیه سالم و علوم زیستی این ماه را فرصتی برای پاكسازی بدن از سموم می‌داند و معتقد است ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی بازگردد.

وی كه همراه با استاد حیدری كتاب فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی را به رشته تحریر درآورده است، با تاكید بر این كه روزه‌داری یك رژیم غذایی شفابخش است، می‌گوید: در جریان روزه‌داری‌، شوك‌های موثری بر همه اعضای بدن وارد می‌شود و مراكز عصبی و مغزی كنترل كننده، الكترولیت‌های خون را تكامل داده و از حالت ضعف و سستی و رخوت خارج و دفع سموم را تقویت می‌كند.

روزه و توازن شیمیایی بدن
این پزشك تغذیه با تاكید بر این كه روزه گرفتن موجب كمبود و نقص نمی‌شود، اظهار می‌كند: روزه گرفتن می‌تواند بسیاری از موارد استفراغ، اسهال، چاقی و بی‌خوابی را درمان كند. روزه گرفتن به شكل مستقیم بر بیماری تاثیرگذار نیست، بلكه با متوقف كردن فعالیت‌های خاصی از بدن به بافت‌ها فرصت می‌دهد خود را ترمیم كرده و توازن شیمیایی بدن احیا شود.

وی مصرف غذاهای گیاهی بدون گوشت را بهترین گزینه تامین منابع انرژی و كالری و تضمین كننده بهداشت و سلامت انسان و اعتدال دهنده مزاج در این ماه برشمرده و می‌افزاید: روزه داری كمك می‌كند تا خستگی و ناتوانی معده و دستگاه گوارش از بین برود و ذخایر یا چربی بدن از نقاط مختلف برداشته شده و به مصرف احتراق داخلی یا انرژی خارجی و سوخت و ساز آن برسد.

همچنین روزه گرفتن تحریك مداوم قلب را متوقف كرده و بار سنگینی را از روی آن برداشته و به آن امكان استراحت می‌دهد. باید توجه داشت روزه گرفتن موجب كمبود و نقص نمی‌شود و بدن بهره‌برداری از ذخایر خود را كنترل می‌كند.

دكتر دریایی با توصیه به مصرف غذاهای طبیعی دارای كربوهیدرات در وعده سحر می‌گوید: مصرف كربوهیدرات‌های مركب در سحر به علت دیر هضم بودن موجب می‌شود كمتر گرسنه شویم. حلیم یك منبع عالی پروتئین است.

همچنین خرما یك منبع عالی قند، فیبر، كربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است كه مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.موز هم یك منبع غنی پتاسیم، منیزیم و كربوهیدرات است. برای جبران آب از دست رفته هم می‌توان در فاصله بین افطار و زمان خواب، آب یا آب میوه فراوانی مصرف كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha