سلامت نیوز : جمعی از تولیدکنندگان، وارد کنندگان و پخش کنندگان عمده داروی کشور در دیدار با وزیر بهداشت، به ارائه گزارشی از وضعیت دارویی کشور و همچنین راهکارهایی برای بهبود شرایط دسترسی مردم به دارو، عنوان داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمود نجفی عرب رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو تعیین قیمت واقعی داروها را نجات بخش صنعت داروی کشور دانست و گفت: در طول سالیان پس از انقلاب تنها دو بار چنین اتفاق بزرگی روی داده و موجب نجات صنعت داروی کشور شده است که یکی از این دفعات، تعیین قیمت واقعی داروها بر اساس تصمیم اخیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: تعیین واقعی قیمت داروها تصمیمی به هنگام بود و اثر بسیار خوبی در حوزه تولید و واردات داروی کشور گذاشته است.

افزایش اشتیاق تولیدکنندگان دارو برای تولید بیشتر و کیفی تر

نجفی عرب به ایجاد شور و شعف و اشتیاق برای تولید کیفی تر و بیشتر  در بین تولیدکنندگان دارو بعد از تصمیمات اخیر وزرات بهداشت اشاره کرد و گفت: وضعیت امروز دارو به مراتب از شرایط گذشته بهتر شده است و این روند ادامه خواهد داشت تا این صنعت به شرایط آرام و خوب گذشته برگردد.

وی با اشاره به مشکلات دیگر فراروی صنعت داروی کشور بیان داشت: نقدینگی و کوتاه بودن زمان تخصیص ارز و ثبت سفارش در گمرکات مهم ترین مشکلات این حوزه است که امیدواریم با تدابیر وزیر محترم بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو این مشکلات نیز مرتفع شود.

دکتر سید ابراهیم هاشمی مدیرعامل پخش داروی هجرت، یکی از پخش کننده های عمده دارو در کشور نیز گفت: خوشبختانه ذخایر دارویی کشور 2 برابر شده است.

وی اظهار داشت: سال قبل در همین زمان ذخایر دارویی کشور کمتر از 50 روز بود ولی اکنون به طور میانگین در انبارها بیش از 2 ماه و 20 روز ذخیره دارویی داریم.

باید عطش کاذب دارو را فرونشاند

وی با اشاره به اینکه برخی از کمبودها در بازار القایی و ناشی از عطش کاذب است، بیان داشت: همین که شایعه کمبودها برخی از داروها در بازار به گوش مردم می رسد موجب ایجاد عطش کاذب می شود که گاهی برای رفع این عطش ناچاریم 5 برابر نیاز موجود دارو وارد بازار کنیم، وگرنه کمبود دارویی وجود ندارد.

هاشمی گفت: هم اکنون کمبود نقدینگی، بدهی بیمه ها و چک های برگشتی داروخانه ها و مراکز درمانی دولتی مهم ترین مشکل صنعتگران داروی کشور است که امیدواریم با مداخلات مسئولان مرتفع شود.

رفع مشکلات سه دهه گذشته صنعت دارو

دکتر رسول دیناروند رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مشکلات سه دهۀ گذشته صنعت دارو در این سه ماه برطرف شد.

وی گفت: در طی این سالها دو سطح از مشکلات گریبان صنعت داروی کشور را گرفته بود. سطح اول که مشکلات اساسی این صنعت بود شامل بحث یکسان نبودن نرخ ارز و عدم تعیین نرخ واقعی بود که بحمدلله با سیاست ها و اقدامات خوب دولت و وزارت بهداشت مرتفع شده است.

دیناروند افزود: وابسته نبودن صنعت داروی کشور به ارز مرجع که موجب می شد صنعتگران به چندین و چند دستگاه نظارتی پاسخگو باشند و چرخۀ کارهای اختصاص و صدور ارز توسط بانک های کارگزار مدت ها طول بکشد با تک نرخی شدن ارز خوشبختانه برطرف شده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر تعیین به موقع نرخ واقعی دارو به تبع تک نرخی شدن ارز اگرچه موجب افزایش قیمت داروها شد ولی راهکارهای کاهش تبعات آن نیز پیش بینی شده است.

وی پیش بینی کرد ذخایر داروی کشور در شهریورماه امسال به حالت اولیه و طبیعی خود در سال های گذشته برگردد و گفت: با اجرای این سیاستها دیگر هیچ صنعتگر دارویی بهانه ای برای تولید نکردن دارو ندارد.

بیمه ها، بدهی ها و مابه التفاوت قیمتها را بپردازند

دیناروند سایر مشکلات صنعت دارو را مشکلاتی خرد اعلام کرد و گفت: این مشکلات همیشه وجود داشته است، آنچه مهم است تصمیم گیری درست در مورد سیاست های کلان دارویی کشور بوده که توسط دولت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اتخاذ شده است.

وی قدم سوم را تلاش در جهت پرداخت مابه التفاوت قیمت داروها توسط بیمه ها برای کاهش آسیب ها به مردم اعلام کرد و بیان داشت: بیمه ها باید تفاهم کرده و هرچه سریع تر طلب داروخانه ها و بیمارستان ها را بپردازند و همچنین مابه التفاوت افزایش قیمت داروها را به بیمه شدگان پرداخت کنند تا فشار وارد شده بر مردم به خاطر افزایش قیمت ها کاهش یابد تا اثرات شیرین این سیاست ها خود را نشان بدهد.

صنعت داروی کشور راه خود را پیدا کرده است

دکتر عباس حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو در دیدار تولیدکنندگان، وارد کنندگان و  پخش کنندگان عمدۀ داروی کشور با وزیر بهداشت، اظهار داشت: با اقداماتی نظیر تعیین به موقع نرخ واقعی داروها و تک نرخی شدن ارز صنعت داروی کشور جان گرفته است و امیدواریم به سرعت راه رشد را طی کند.

وی با اشاره به فشاری که ممکن است به بیماران وارد شود، گفت: رفع مشکلات نسخه ای بیماران وظیفه همه ماست و هر روز نیز این مشکلات پیگیری می شود ولی هیچ بیماری نیست که مشکل نسخه ای خود را به مشکل صنعت داروی کشور ترجیح دهد.

وی افزود: وقتی مشکلات اساسی صنعت و چرخۀ داروی کشور مرتفع شود مشکلات کوچکی مثل نسخه های بیماران نیز به تبع آن مرتفع خواهد شد.

حاجی آخوندی در پایان سخنانش از تولیدکنندگان، واردکنندگان و پخش کنندگان صنعت داروی کشور به خاطر همکاری هایشان با مسئولان سازمان غذا و دارو برای رفع مشکلات و حرکت در جهت تولیدات بیشتر و کیفی تر داخلی قدردانی کرد.

مسئولان نظام سلامت دغدغه دارویی مردم را دارند

در ادامه این دیدار، دکتر محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، دغدغه دارویی مردم را دغدغه مسئولان نظام سلامت عنوان کرد و گفت: اینجانب تا زمانی که مسئولیت دارم در ادامه راه نیز از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دارویی مردم دریغ نخواهم کرد و از شما نیز انتظار دارم در جهت تولید کیفی تر و بهتر محصولات و فرآورده های دارویی و بی نیاز کردن کشور از واردات گام بردارید.

وی بیان داشت: در خصوص پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو به بیماران نیز مذاکرات لازم با بیمه ها صورت گرفته است و بیمه ها به تدریج این داروها را تحت پوشش قرار داده و مابه التفاوت قیمت را به مردم خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha