سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به ثبت‌نام ۳۲ میلیون ایرانی در طرح پزشک خانواده گفت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد جامعه پزشکی را در طرح پزشک خانواده جلب کنیم و قبول داریم که پزشکان ما نیز مهارت‌های مورد انتظار مردم را ندارند

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به پرسش "حقوق ایده‌آل پزشکان خانواده چه رقمی است و شما در این طرح چه رقمی را به آنان می‌پردازید؟"، اظهار داشت:‌ ما در طرح پزشک خانواده بر اساس سرانه مبلغ 3250 تومان را برای پوشش 2500 نفر برای هر پزشک لحاظ کرده‌ایم که در حدود رقمی 7 تا 8 میلیون تومان می‌باشد. به‌هرحال پزشک نیز باید هزینه‌های مطب و دستیارش را بپردازد و در حدود رقمی معادل 6 تا 7 میلیون تومان باید به پزشک در این طرح برسد.

پرداخت 7 تا 8 میلیون تومان به پزشکان پزشک خانواده

رخشانی در پاسخ به این پرسش که ولی یکی از این انتقادات در این زمینه این است که این پرداخت 7 تا 8 میلیون تومان به پزشک خانواده فقط برای روی کاغذ ممکن است و به‌طور واقعی پزشکان خانواده 200 هزار تومان نیز نتوانستند دریافت کنند، بیان داشت: خیر، این مسئله که اصلاً امکان ندارد. البته یک زمانی پزشکی داریم که فقط 300 نفر را تحت پوشش سلامت خود دارد و مسلماً برای 2500 نفر به این پزشک سرانه نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به‌هرحال یک پزشک نمی‌تواند این 2500 نفر را خودش برای ثبت‌نام فراخوان کند در این زمینه پزشک چه باید کند، ادامه داد:  در جاهای دیگر دنیا نیز  روندی پیش گرفته شده است تا پزشک خودش بتواند افرادی را که می‌شناسد تحت پوشش خود قرار دهد و این امکان وجود دارد و پزشکان می‌توانند حداقل اقوام و همسایگان خود را تحت پوشش سلامت خود قرار دهند.

رخشانی در پاسخ به این پرسش که آیا قانونی که در گذشته در طرح پزشک خانواده ملاک قرار گرفته بود که افراد در حدود یک کیلومتر از منزل خود می‌توانند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند برداشته شده است، افزود: بله؛ این مبحث را در قانون جدید برداشته‌ایم و یکی از کارهایی که در تمام دنیا انجام می‌شود این است که پزشک بتواند برای شناسایی و اتصال جمعیت تحت پوشش خود تلاش کند و اگر این اتفاق رخ ندهد ما نیز نمی‌توانیم نزد تک‌تک مردم برویم و آنان را به برنامه طرح پزشک خانواده وصل کنیم.

در برنامه‌های بازآموزی پزشکی پزشکان چیزی فرا نمی‌گیرند

وی در پاسخ به این پرسش "شما در حال حاضر پیشنهاد می‌دهید که پزشکی که وارد طرح پزشک خانواده نشده است به این طرح بپیوندد؟"، بیان داشت: بله،  ما به‌هرحال بر اساس مشکلی که داریم هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد و جامعه پزشکی را جلب کنیم و قبول داریم که پزشکان ما نیز مهارت‌های مورد انتظار مردم را ندارند ولی به‌هرحال از یک جایی باید شروع کنیم و حال همین پزشک بعد از مدتی که با بیمار خود کار می‌کند و ارجاع می‌دهد به سطح بالاتر از خود و بازخورد پزشک متخصص را در مورد بیمار دریافت می‌کند که باعث افزایش مهارت‌هایش می‌شود در حالی که در برنامه‌های بازآموزی پزشکی پزشکان چیزی فرا نمی‌گیرند ولی در این کارهای تجربی پزشک ماهرتر می‌شود و متخصصان را نیز بهتر شناسایی می‌کنند و بیمار را به متخصصی ارجاع می‌دهند که نتیجه بهتری را دریافت می‌کند.

اجرای طرح پزشک خانواده با کمترین آسیب به مردم

رخشانی در پاسخ به این پرسش "به‌هرحال باید اجرای طرح پزشک خانواده برای مردم باعث کمترین آسیب باشد؟"، گفت: بله؛ همین‌طور است. شروع برنامه پزشک خانواده زمان زیادی می‌طلبد و این زمان را ما باید در نظر بگیریم و نباید توقع سرعت زیاد داشته باشیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش "آیا این مسئله که وزیر بهداشت عنوان کرده است که طرح پزشک خانواده در سراسر کشور آغاز شده است، صحیح است؟"، عنوان کرد: شروع طرح به‌معنای آن است که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی باید زیرساخت‌های خود را برای اجرای طرح پزشک خانواده آغاز کنند.

مردم به سامانه WWW.1590.IR مراجعه کنند

وی در پاسخ به این مطلب که بجز 10 تا 11 استانی که طرح پزشک خانواده در آن کلید خورده است دیگر استان‌ها براساس راه‌اندازی سامانه WWW.1590.IR می‌توانند طرح پزشک خانواده را به اجرا درآورند، گفت: در حال حاضر تمام استان‌هایی که طرح پزشک خانواده در آن اجرا نشده است باید خودشان کمک کنند تا زیرساخت‌های این طرح آماده شود و همزمان که مردم در این سامانه سرشماری می‌شوند ما مراکزمان را نیز باید مجهز به کامپیوتر، نصب برنامه‌های پزشک خانواده و اینترنت کنیم.

ثبت‌نام 32 میلیون ایرانی در طرح پزشک خانواده

درخشانی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد در طرح پزشک خانواده ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: ثبت‌نام با ویزیت پایه دو مقوله جدا است زیرا ثبت‌نام به‌معنای آن است که فرد اطلاعات و کد ملی خود را به سامانه ارائه می‌دهد ولی ویزیت پایه باید توسط سامانه الکترونیک صورت پذیرد و این سامانه یک سخت‌افزار، نصب نرم‌افزار و آموزش پزشک و دستیارش را در بردارد و این مراحل توسط دانشگاه‌هایی که در طرح آزمایشی ما قرار داشتند طی سال‌های گذشته سپری شده است البته بعضی جاها خطاهایی داشته‌اند ولی در مجموع بالغ بر 32 میلیون نفر برای طرح پزشک خانواده سرشماری و ثبت‌نام آنان صورت پذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha