رفتن پشت صحنه برنامه‌های آشپزی تلویزیونی، ‌می‌تواند چیزهایی را دستگیر آدم کند که بیننده‌ها فکرش را هم نمی‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید آشپزها چه چیزهایی را به شما نمی‌گویند، این گزارش را بخوانید...

سلامت نیوز: رفتن پشت صحنه برنامه‌های آشپزی تلویزیونی، ‌می‌تواند چیزهایی را دستگیر آدم کند که بیننده‌ها فکرش را هم نمی‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید آشپزها چه چیزهایی را به شما نمی‌گویند، این گزارش را بخوانید...

بیشتر آشپزها دستورات خود را نمی‌نویسند


بیشتر آنها وقت ندارند. خیلی از آنها بیشتر از کارشان، به حضور در تلویزیون فکر می‌کنند و به کسی پول می‌دهند تا این کار را انجام دهد. بعضی‌هایشان هم اصلا نمی‌دانند چطور این کار را انجام دهند.


‌بشقاب را پر نکنید


قرار دادن غذا در بشقاب‌های بزرگ همیشه آن را جذاب‌تر و خواستنی‌تر می‌کند، مخصوصا اگر تکه‌های غذا را مقابل هم روی بشقاب بخوابانید.


قرار نیست همیشه صدای آشپز را بشنوید


وقتی آشپز یادش می‌رود چیز مهمی‌ را بگوید، دوربین روی دست‌های او می‌رود و یک نفر دیگر با رو صدا دستور از یاد رفته سرآشپز را می‌گوید. مثلا مثل این: «حالا کمی‌ فلفل اضافه کنید». اگر آشپز حواس اش سر جایش باشد، خبری از این رو صداها هم نخواهد بود.

آشپزی که می‌بینید همیشه آشپز واقعی نیست


قرار نیست در یک برنامه تلویزیونی، آشپز واقعا غذا را بپزد. معمولا یک آشپزخانه دوم هم وجود دارد که غذایی که طرز پخت آن در شوی تلویزیونی نشان داده می‌شود را در چند مدل و طرح می‌پزد و درنهایت آن غذا به عنوان دستپخت آشپز به شما نشان داده خواهد شد.


غذا همیشه داغ نیست


شاید مجری برنامه غذا را بچشد و ابراز کند از آن لذت می‌برد اما این غذاها معمولا از قبل آمده شده‌اند و سرد هستند. به حرف مجری خیلی اعتماد نکنید.


در تلویزیون هم غذا می‌سوزد


وقتی یک طرف غذا بسوزد، دوربین تنها آن سمت که نسوخته نشان می‌دهد. به همین سادگی.


خودتان مسوول رژیم هستید


معمولا در برنامه‌های تلویزیونی، آشپزها درباره کالری چیزی نمی‌گویند. قرار نیست دسر شکلاتی آشپز معروف تلویزیون، کالری کمی‌ داشته باشد. خودتان باید مراقب باشید.


اسیدبازی در شوهای تلویزیونی


آشپزها همیشه از سرکه و لیموترش استفاده می‌کنند تا غذا خود را تر و تازه و خوشمزه‌تر نشان بدهد.


آشپزهای پشت پرده


کارگردان هنری و چند نفر دیگر قبل از شروع برنامه، ‌همه‌چیز را با آشپز بررسی می‌کنند تا وسایلی که نیاز دارد در اختیار داشته باشد. این افراد سهم زیادی در خوشمزه به نظر رسیدن غذا دارند. به همین دلیل غذایی که در خانه پخته می‌شود، ‌هیچ‌وقت مثل غذایی نیست که در تلویزیون می‌بینیم.


واو به واو جلو نروید


غذایی که می‌پزید مزه کنید و با سلیقه خودتان افزودنی‌ها را اضافه یا کم کنید. دستور آشپز وحی منزل نیست.


کاملا قهوه‌ای لطفا

معمولا در خانه افراد کمتر زمان برای پختن و سرخ کردن می‌گذارند. در این مورد خاص‌ به دستور آشپز دقت کنید.


سبزی به میزان بسیار زیاد


کمی‌ سبزی خردشده روی غذا، می‌تواند معجزه کند. هم بوی خوبی دارد و هم ترکیب رنگ غذا را زیبا می‌کند.


انفجار در آشپزخانه


در رستوران‌ها، غذا به صورت کلاسیک پخته می‌شود. بخشی از این کار کلاسیک این است که بعد از هر مرحله از کار، ظرف مربوط به آن شسته شود اما در شوهای تلویزیونی، این کار انجام نمی‌شود و بعد از پایان برنامه، مثل این است که یک بمب در آشپرخانه منفجر شده است.


اشتباه؟ بله خیلی زیاد


حوله آتش می‌گیرد. غذا روی زمین می‌ریزد. دست آشپز بریده می‌شود یا حتی می‌سوزد. البته اگر برنامه زنده نباشد، هیچ‌کدام از اینها را نمی‌بینید.


چه مارکی بهتر است؟ مارک طراح صحنه


در بسیاری از برنامه‌ها،‌ برای اینکه تبلیغ مجانی برای شرکت‌ها انجام نشود، ‌برچسب‌های سس‌ها و... کنده می‌شود یا طراح صحنه یک برچسب قلابی برای آن تهیه می‌کند.


همه‌چیز قلابی نیست


کلوچه‌‌ها و کیک‌ها معمولا واقعی هستند.


سخت‌ترین کار، شوهای زنده است


در یک شوی زنده، ‌کافی است مجری یک سوال بی‌ربط یا حتی باربط بپرسد، آشپز کمی ‌حواس?اش پرت شود یا وقت برنامه مثلا 2 دقیقه یا کمتر باشد. هیچ آشپزی این شو را دوست ندارد.


باور کنید کار سختی است


آشپز هنگام پختن باید همه چیز را گام‌به‌گام توضیح بدهد، درباره مواد افزودنی توضیح بدهد و مدام به دوربین هم نگاه کند. تازه کسی هم هست که مدام در گوش?اش می‌گوید الان باید این کار را بکنید یا اینکه مثلا سس را بردارید چون جلوی دید دوربین شماره 4 را گرفته. واقعا سخت است.


چه وسیله‌ای داشتم؟ همانی که آنها دادند


تنها برخی آشپزهای بسیار معروف هستند که با وسایل خودشان به استودیو می‌روند، ‌بقیه باید به سلیقه و کارآمدی طراح صحنه اعتماد کنند.


چه می‌خوریم؟ فست‌فود


فکر می‌کنید اگر آشپزها وقت ناهار در استودیو باشند، بعد از اینکه دوربین خاموش شد،‌ از آن غذای اشتهاآور می‌خورند؟ نه فکرش را هم نکنید. سیب‌زمینی پخته یا حتی فست‌فود.


خانه واقعی من؟ نه بابا


خانه‌هایی که خیلی از آشپزخانه آن برای برنامه آشپزی استفاده می‌کنند، خانه‌های اعیانی بزرگی هستند که هیچ ربطی به خود آشپزها ندارد.


همه‌چیز به اندازه خیلی زیاد


اگر آشپز در یک روز، 4 برنامه داشته باشد، از همه‌چیز 4 برابر بیشتر برای او می‌خرند. معمولا مواد غذایی اضافی به بنیادهای خیریه داده می‌شود. بعضی وقت‌ها هم نصیب کارکنان پشت دوربین خواهد شد.


کارگردان تصمیم می‌گیرد نه آشپز


بیشتر آشپزها حتی تا وقتی که به استودیو می‌رسند هم نمی‌دانند قرار است چه چیزی بپزند.

گاهی در یک برنامه زنده، ‌اگر چیزی روی آشپز بریزد، ‌دوربین روی غذایی که دارد روی اجاق می‌پزد فیکس می‌شود و آشپز از استودیو بیرون می‌رود و لباس‌ها و احتمالا گریم اش را عوض می‌کند اما تماشاچی‌ها فقط غذا را می‌بینند.
منبع:‌ هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha