سلامت نیوز: بهترین زمان برای آب ومایعات از یک تا دو ساعت پس از صرف افطاری است چرا که مصرف مایعات دربلافاصله بعداز افطار می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.
دکتر زهرا عبداللهی متخصص تغذیه ومدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت  بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  با بیان این که در وعده سحری ازغذاهاى حاوى قند های مرکب و فیبر مثل سبزی ها ومیوه ها باید بیشتر استفاده شود گفت: در وعده سحری از موادغذایى سرخ كرده، پرچرب و شیرین پرهیز کنید.فست فودها مثل:سوسیس وکالباس و پیتزا دروعده سحری جایی ندارند ونباید مصرف شوند.

چرا که فست فودها ازنظر ارزش غذایی مناسب نیستند و احساس تشنگی را تشدید می کنند. همچنین مصرف ادویه جات وغذاهایى مثل كله پاچه، سیرابى در سحرى توصیه نمى شود.

وی ادامه داد: نوشیدن آب و مایعاتی مانند: چای کم رنگ، آب در فاصله بین افطار و زمان خواب برای جلوگیری از کم شدن آب بدن و دفع بهتر سموم مفید است. از آشامیدن آب فراوان  همراه با غذا باید خودداری  گردد .

بهترین زمان برای آب ومایعات  از یک تا دو ساعت پس از صرف افطاری است. درفاصله افطار تا وعده سحری روز بعد مصرف ۸-۶ لیوان آب ومایعات توصیه می شود که می تواند شامل ۴ لیوان آب ، ۲ لیوان چای کم رنگ ، یک لیوان شیر قبل ازخواب باشد که درفواصل مناسب که موجب بروز اختلالات گوارشی نشود ، مصرف شوند.

عبدالهی ادامه داد: بر این که مصرف بیش از حد مواد غذایى پرچرب و شیرین در افطار سبب تشنگى شده و به دنبال آن آب زیادمصرف مى شود و در نتیجه با كاهش غلظت اسید معده و آنزیمهاى گوارشى موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایى مى شود.پس از شام  تازمان خوابیدن  حداقل ۲  واجد میوه باید مصرف شود. هرواجد معادل یک عدد میوه متوسط می باشد . نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب قبل از خواب توصیه می شود.

وی در خصوص مصرف زولبیا و بامیه اظهار داشت: زولوبیا و بامیه حاوی میزان زیادی قند وروغن است . قند وروغن فراوان زمینه ساز چاقی واضافه وزن است .باید توجه داشت ؛ روغن مورد استفاده برای تهیه زولبیا و بامیه معمولا روغن نباتی جامد است که روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید های چرب اشباع وترانس مهمترین عامل بروز بیماریهای قلبی عروقی درکشور ما به شمار می روند .

حتی زمانی که با بکاربردن روغن های مایع این خطرات کاهش می یابند ، هنوز کالری بالای زولبیا وبامیه به علت داشتن قند وروغن فراوان زمینه ساز چاقی واضافه وزن است . ضمن اینکه از نظر تغذیه ایی ، مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث كاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا و درنتیجه کمبود های تغذیه ایی بوِیژه ریزمغذی ها نیزمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha