سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام تشکیل تیمهای بازرسی مشترک دارو با همکاری وزارت دادگستری از کاهش کمبود دارو به زیر 60 قلم خبر داد و درباره کرم حلزون گفت: این محصول، خط تولید و مجوز وزارت بهداشت را ندارد و صدا و سیما باید هر چه زودتر تبلیغات آن را متوقف کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباس حاجی آخوندی شب گذشته در حاشیه مراسم ضیافت افطار بسیج جامعه پزشکی و محفل انس امدادگران بهداشت و درمان دفاع مقدس در جمع خبرنگاران افزود: کرم حلزون از حدود دو ماه پیش بعد از استقرار تیم جدید در سازمان غذا و دارو مجدداً بررسی شد و مشخص شد که این محصول هیچ مجوزی برای تولید در کشور نداشته و حتی مستندات خط تولید و مواد مصرفی آن نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: بلافاصله دانشگاه علوم پزشکی البرز در جریان این موضوع قرار گرفت. چون بالاخره یک محصول که به نام محصول داخلی می خواهد وارد بازار شود باید خط تولید و موادسازنده آن قابل مشاهده و معلوم باشد و پخش آن هم باید از مجرای قانونی انجام شود که در مورد کرم حلزون هیچ یک از این موارد انجام نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر محصول بهداشتی که در کشور تولید می شود باید از وزارت بهداشت پروانه تولید داشته باشد. در صورتی که بررسی ما نشان می دهد شرکت مدعی تولید کرم حلزون برای برند دیگری مجوز گرفته است و دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز به برند کرم حلزون مجوزی نداده است.

حاجی آخوندی ادامه داد: پخش این محصول نیز به صورت تلفنی و تحویل در منزل بوده که غیر قانونی است و خارج از شبکه رسمی توزیع دارو و مواد آرایشی و بهداشتی و در واقع با حذف داروساز و شبکه عرضه رسمی مبادرت به تحویل این محصول می کرده اند که عملاً خلاف است.

وی گفت: هر فعالیت اقتصادی حتی در حوزه سلامت نیز یاید مشمول نظارت سازمان امور مالیاتی باشد و این شرکت در واقع با این روند غیر قانونی از مالیات نیز فرار کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به این یافته ها کرم حلزون مجوز تولید و پخش ندارد و تولید و پخش آن در کشور متوقف شده است، به سازمان صدا و سیما نیز نامه نوشتیم که هر چه زودتر تبلیغات این محصول غیر قانونی را متوقف کند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگری درباره قاچاق دارو از شبکه رسمی داروخانه های کشور توضیح داد: داروخانه های کشور جزئی از شبکه وزارت بهداشت هستند و تخلفی از این نظر ندارند اما همیشه افراد و گروههایی در کمین هستند و سعی می کنند به طریقی دارو را از شبکه رسمی جدا کنند و وقتی مردم گرفتار هستند از طرق قاچاق به نیازمندان با قیمت بالاتر بفروشند.

حاجی آخوندی اضافه کرد: برای رفع این مشکل با امضای تفاهمنامه ای بین وزیر بهداشت و وزیر دادگستری به زودی تیمهای بازرسی مشترک این دو وزارتخانه تشکیل می شوند و وزارت بهداشت ساختمان این تیم بازرسی را در اختیار  وزارت دادگستری قرار می دهد.

وی گفت: با فعالیت این تیم ها و به کمک ضابطان قضایی و بسیجیان و تلاش بیشتر قوه قضاییه و وزارت بهداشت به زودی بساط این سوداگران جمع می شود البته موضوع قاچاق دارو فقط مختص ایران و این مقطع خاص نیست و همیشه وجود دارد با این حال آن را به کمترین حد ممکن می رسانیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در تمام دنیا گانگسترهای غیر انسانی و غیر اجتماعی هستند که همیشه می خواهند فعالیت غیر قانونی انجام دهند و این افراد به خصوص اکنون که مردم مشکلاتی در تهیه دارو دارند، به دنبال سودجویی از نیاز مردم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha