جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
سلامت نیوز: در یک خانواده ممکن است یک فرزند از دیگر فرزندان لجباز باشد اما روش برخورد والدین چگونه باید باشد؟برای پاسخ به این سوال این گزارش را تا پایان بخوانید.

فریبا عرب گل فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی  شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه در یک  خانواده ممکن است یک فرزند لجباز تر از دیگر فرزندان باشد گفت: معمولا کودکانی که بیش فعال و کم توجه هستند رفتارهای لجبازانه و پرخاشگرانه شان بیش از  حد است که در سنین پایین تر با داد و فریاد و عدم همکاری با والدین و در سنین بالاتر به صورت پرخاشگری فیزیکی و کلامی است لجبازی و پرخاشگری خود را نشان می دهند.

وی در ادامه گفت: بعضی از کودکان پرخاشگری فیزیکی و کلامی ندارند و خونسردی کامل رفتار مد نظر خود را انجام می دهند.

 دکتر عرب گل در جواب این سوال که والدین  در برابر لجبازی کودکان چگونه رفتار کنند اظهارداشت: در مرحله اول باید مشکلات زمینه ای از جمله پیش فعالی کم توجهی حل شود.

 این روانپزشک کودک نوجوان همچنین تصریح کرد: گاهی رفتار وسواسی کودک با لجبازی اشتباه گرفته  می شود که  تداخل اشتباه والدین از دلیل بیش فعالی کودکانشان می تواند منجر به خشونت پدر و مادر گردد که یک بیماری سوم نیز به سراغ کودک می آید که آن ناکامی در خانواده است در این مورد والدین می بایست کودک را به روانشناس بالینی معرفی نماید تا روند پیشگیری و درمان آن به شکل صحیح پیگیری شود.

 وی با بیان اینکه در مرحله دوم هنگامی که کودک رفتارهای لجبازانه را ندارد باید تشویق شود اظهار داشت: معمولا تشویق نتیجه می دهد اگر در مقابل کودکان لجباز ، ما هم رفتار لجبازانه داشته باشیم روش مناسبی نیست و پاسخ درستی نخواهیم گرفت.
 وی در پایان با اشاره به مرحله آخر خاطر نشان کرد اگر خواستیم رفتارهای روش مقابله با این رفتار تنبیهی در نظر بگیریم باید تنبیه اصولی و منطقی باشد و کتک زدن این افراد معمولا جواب معکوس می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha