سلامت نیوز: رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، سلامت عمومی بدن را در گرو سلامت دهان و دندان دانست و نسبت به ارتباط بیماری‌های دهان با بروز بیماری‌های سیستمیک هشدار داد.

دکتر محمدحسین خوشنویسان در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های سیستمیک هشدار داد و گفت: ارتباط بیماری‌های دهان و دندان در ایجاد بیماری‌های سیستمیک مشخص شده است؛ به طوری که به دنبال مراقبت نامناسب از دندان‌ها، انواع و اقسام بیماری‌های سیستمیک می‌توانند بروز کنند.

وی بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، سکته مغزی، زایمان زودرس در زنان باردار، زایمان و تولد کودکان کم وزن و ... را از جمله بیماری‌هایی عنوان کرد که می‌توانند به دنبال بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان بوجود آیند و ادامه داد: بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان در درجه نخست احتمال بروز بیماری‌های گوارشی و سپس بروز دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین در مراقبت‌ها از دندان‌ها تنها مساله زیبایی مطرح نیست بلکه سلامت دهان در تامین سلامت عمومی بدن نقش مهمی برعهده دارد.

خوشنویسان بر لزوم مراقبت از دندان‌ها و توجه به سلامت دهان از سنین کودکی و نوجوانی تاکید کرد و افزود: مراقبت از دهان و دندان در سنین پایین کمک می‌کند فرد در سالمندی از سلامت بهتری برخوردار باشد؛ چرا که با افزایش سن، سلامت فرد به سلامت غذایی وی وابسته می‌شود. به این ترتیب در صورت عدم توانایی فرد به مصرف پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات و ... از نظر سلامت عمومی و دفاع بدنی دچار مشکل می‌شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به افزایش سن امید به زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس با مراقبت‌ از دندان‌ها از سنین کودکی می‌توان در سنین بالا از زندگی مفیدتر و سالم‌تری برخوردار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha