چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7789

گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار در دنیا موفق شدند با استفاده از اجزای پوست بیماران، رگ های خونی سرخرگی را در لابراتوار بسازند و این رگ ها را به شریان هایی که تخریب شده بود پیوند بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان شرکت آمریکایی "مهندسی بافت سیتوگرافت نوواتو" در کالیفرنیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله " New England Journal of Medicine" منتشر کرده اند، برای اولین در دنیا موفق شدند با استفاده از اجزای بافت پوست بیماران رگ های خونی بسازند.

این دانشمندان اظهار داشتند که برای کشت سلولهای بافت پوست و تبدیل آنها به رگ های خونی در آزمایشگاه بین 6 تا 9 ماه زمان نیاز است و از آنجا که در این پیوند از سلولهای خود بیمار استفاده شده است، هیچ اثر آلرژیکی، التهابی و رد پیوند دیده نمی شود.

اولین آزمایشات این رگ مصنوعی روی انسان در آرژانتین و روی 6 بیمار انجام شد و دو بیمار دیگر هم پس انتشار گزارش این تکنیک داوطلب شرکت در این آزمایش شدند.

در این آزمایش بیمار باید یک دوره طولانی 13 ماهه را برای کسب نتیجه دلخواه طی کند. رگ های خونی بدست آمده با این تکنیک می تواند در آینده برای بیمارانی که در اثر ابتلا به دیابت، انسداد شریانی و دیگر مشکلات قلبی عروقی رگ های خونی سرخرگی خود را از دست داده اند، به عنوان یک راه حل درمانی بسیار مهم بشمار رود.

برای تولید رگ های جدید کافی است که از بافت پوست کف و یا مچ دست تکه برداری کرد. سلولهای "آندوتلیال" که داخل رگ ها را می پوشانند در لابراتوار به میلیون های سلول تخصصی رگ های خونی تکثیر می شوند. زیر میکروسکوپ این رگ های بدست آمده شبیه به سیاهرگ هستند اما مقاومت مکانیکی یک شریان سرخرگی را دارند.

بنابراین گزارش، هزینه عمل این پیوند و ساخت رگ ها می تواند در حدود 15 تا 20 هزار دلار ارزیابی شود. اما هزینه های این تکنیک در آینده و در مقیاس بالا می تواند کمتر از این رقم شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha