درحالی معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام می کند که هیچ کمبود دارویی در کشور وجود نداشته و دارویی نیز در گمرک نمانده است اما یک عضو کمیسیون بهداشت صریحا اعلام می کند که اقلام دارویی زیادی در گمرک مانده و مشکلات دارویی تنها گریبانگیر بیماران است.

سلامت نیوز: درحالی معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام می کند که هیچ کمبود دارویی در کشور وجود نداشته و دارویی نیز در گمرک نمانده است اما یک عضو کمیسیون بهداشت صریحا اعلام می کند که اقلام دارویی زیادی در گمرک مانده و مشکلات دارویی تنها گریبانگیر بیماران است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در حال حاضر یکی از مهمترین اولویت ‌های حوزه نظام سلامت بحث دارویی است و نگرانی كه در این حوزه ایجاد شد به دلیل تغییر ساز و كار ارز مرجع به مبادلاتی بود که این تغییرات، فضای روانی نگران كننده‌ ای را برای تأمین داروی كافی بیش از گذشته برای مردم به وجود آورده است.
 
مشکلات دارویی پس از حذف ارز مرجع بیش از گذشته نمود پیدا کرده است به طوری که بیماران در تامین برخی اقلام دارویی به مشکل برخورد کرده اند و برخی از داروها نیز نایاب هستند. البته به گفته دکتر زالی رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی، آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست اما از 500 قلم داروی موجود در سطح بازار 150 قلم دارو با کمبود مقطعی روبرو است.
 
این در حالی است که عدم تناسب سیاست ‌های دولت با سلامت مردم و كمبود دارو در بازار با انتقاد سازمان نظام پزشكی و اعضای کمیسیون بهداشت مواجه شده اما در این بین مسئولان وزارت بهداشت در طی روزهای اخیر اعلام می کنند که هیچ مشکل دارویی در کشور وجود ندارد. البته عبدالرحمان رستمیان ضمن انتقاد از دپوی داروها در گمرک صریحا اعلام می کند که داروهای بسیاری در گمرک کشور در انتظار ترخیص هستند.
 
دکتر شمسعلی رضازاده معاون دارویی سازمان غذا و دارو می گوید: با اختصاص ارز با نرخ جدید برای واردات دارو و مواد اولیه دارو، کلیه داروهایی که از قبل در گمرک مانده بود ترخیص شد و دیگر چیزی به عنوان داروی مانده در گمرک نداریم. البته ممکن است اقلام آرایشی و بهداشتی در گمرک مانده باشد، اما داروی ضروری و مورد نیاز ترخیص شده است.
 
وی با اعلام اینکه داروهای ساخته شده وارداتی هم با ترخیص داروها از گمرک، وارد بازار می شوند، می گوید: هیچ کمبود دارویی در کشور وجود ندارد.
 
رضازاده درخصوص داروهای نایاب نیز می گوید: تعدادی داروهایی که نایاب است از عدد 10 انگشت دست فراتر نمی رود که این موضوع هم نگران کننده نیست، چون داروهای خارج از فهرست رسمی داروهای کشور است. اما‌ نمی توان ادعا کرد که کمبود دارو در کشور به صفر می رسد، اما مردم نباید برای تامین داروهای مورد نیاز خود دغدغه ای داشته باشند.
 
نکته اینجاست که معاون داروی سازمان غذا و دارو، تعداد داروهای نایاب را به تعداد انگشتان دست می داند اما دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی تعداد داروهای نایاب را 150 قلم می داند که در این میان تکلیف بیمارانی که به دنبال تامین داروی نایاب خود هستند، نامشخص است.
 
عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که نسبت به داروهای دپو شده در گمرک گله‌مند است، می گوید: داروهای دپو شده در گمرک جز حیاتی‌ترین اقلام دارویی کشور است. دپوی داروها در گمرک از عوامل مهم کمبود دارو به شمار می‌رود، مسئولان وزارت بهداشت باید تمام تلاش خود را در جهت تامین اقلام دارویی که دارای اولویت بالایی هستند، به کار گیرند زیرا این ردیف داروها با سلامت بیماران ارتباطی تنگاتنگ دارد.
 
وی می افزاید: متاسفانه امروز کمبود دارو در کشور وجود دارد و این موضوع چیزی نیست که بتوان آن را با صراحت انکار کرد. اولویت‌بندی رفع مشکلات در حوزه سلامت کشور ضرورت دارد که یکی از این معضلات بحث کمبود دارو است که در حال حاضر بسیاری از بیماران را دچار استرس و نگرانی کرده زیرا تهیه دارو برای این افراد به قدری سخت شده که حاضرند برای به دست آوردن آن، مبلغی کلانی را نیز بپردازند.
 
رستمیان با بیان اینکه اولویت‌بندی دارو به سه بخش تقسیم می‌شود، تصریح می کند: داروی رتبه Aدارای اهمیت بالا و از ضروری‌ترین اقلام دارویی به حساب می‌آید؛ داروی رتبه B نیز از لحاظ اهمیت، دارای مرتبه متوسطی و داروهای رتبه C هم جز دسته داروهای غیرضروری هستند. مسئولان وزارت بهداشت باید تمام تلاش خود را در جهت رفع معضلات اقلام دارویی که در رتبه A قرار دارند به کار گیرند زیرا این ردیف داروها با سلامت بیماران ارتباطی تنگاتنگ دارد.
 
این نماینده مجلس نهم، با تأکید بر اینکه نقش مدیریت در حوزه سلامت تاثیر مستقیمی با مشکلات این بخش دارد، یادآور می شود: در شرایطی که بسیاری از منابع دارویی در کشورهای پیشرفته قرار دارند اما متاسفانه به دلیل مشکلات بانکی نتوانستیم ارز مورد نیاز را در اختیار واردکنندگان قرار دهیم تا از این منابع استفاده کنیم؛ امروزه مدیریت ضعیت در حوزه سلامت امکان شناسایی داروهای اولویت‌دار را سلب کرده است.
 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید: لازم است تا کارخانجات تولید دارو نیز حمایت شوند زیرا در حال حاضر این کارخانجات نقدینگی خوبی ندارند و برای آنکه بتوانند مواد اولیه تولید دارو را از کشورهای دیگر وارد کنند با مشکلات زیادی روبرو هستند.
 
حال باید گفت که با این گفته های ضد و نقیض مسئولان مشخص نیست که بالاخره ما کمبود دارویی در کشور داریم یا نه. اما تنها چیزی که مهم بوده این است که بیماران برای تامین داروهای خود علاوه بر پرداخت هزینه های زیاد، دغدغه کمیاب بودن آن را نیز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha