سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به تغییر شکل سوء مصرف مواد در سال‌های اخیر از اعتیاد مواد مخدر سنتی به مواد محرک سنتی و همچنین اعتیاد زنان به مواد محرک، از اجرای دو طرح پیشگیری از اعتیاد در آرایشگاه‌ها و ورزشگاه‌های زنانه خبر داد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای دو طرح پیشگیری از اعتیاد در آرایشگاه‌ها و همچنین پیشگیری از اعتیاد در سالن‌های ورزشی زنانه با همکاری دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، دفتر مشاور امور زنان وزارت بهداشت و مرکز امور زنان ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این دو طرح اکنون در حال انجام است و عمدتا برنامه‌های آموزشی برای مراجعه کنندگان به آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی زنانه را شامل می‌شود.

وی گفت: اجرای این طرح در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی از این جهت اهمیت دارد که مسوولان بسیاری از این اماکن از اعتیادآور بودن مواد توصیه شده جهت لاغری و تناسب اندام آگاهی ندارند و اهمیت این موضوع را نمی‌دانند. مسوولان این اماکن تاکنون در اجرای این طرح همکاری خوبی داشته‌اند. امیدواریم این چنین طرح‌ها گسترش یافته و جمعیت بیشتری را تحت پوشش گیرد.

وی افزود: در گذشته مواد مخدری نظیر تریاک، شیره تریاک و پس از آن هروئین و کراک افغانی شایع‌ترین موادی بودند که توسط معتادان استفاده می‌شدند. این مواد به تدریج باعث تغییراتی در چهره و شخصیت افراد می‌شد؛ به طوری که از ظاهر و چهره آنها می‌شد حدس زد که این فرد به مواد مخدر معتاد است. به عنوان مثال رنگ پوست‌شان تیره می شد، لاغر می شدند، نحوه صحبت‌شان تغییر می‌کرد و رفتارشان نیز به شکلی بود که حالت خماری داشتند. عمدتا نیز مردان به این مواد معتاد می‌شدند و مصرف این مواد در زنان بسیار کم بود.

ناصحی تغییر شکل سوء مصرف مواد در سال‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: اکنون سوء مصرف مواد محرک صنعتی تا حدی جایگزین سوء مصرف مواد مخدر سنتی شده است؛ موادی که در کشور ما به شیشه معروف هستند. تفاوت مواد محرک صنعتی با مواد مخدر سنتی در آن است که این مواد تغییر عمده‌ای در ظاهر، چهره، تکلم و رفتار فرد ایجاد نمی‌کنند و به همین دلیل اعتیاد به این مواد چندان از ظاهر افراد قابل تشخیص نیست و حتی ممکن است اطرافیان فرد مبتلا تا مدت‌ها متوجه این موضوع نشوند؛ مگر آن که علایم شدیدی نظیر رفتارهای تهاجمی، سوء ظن شدید، رانندگی بی‌مهابا و مواردی از این قبیل در فرد ایجاد شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان این که مصرف کنندگان مواد محرک صنعتی به افراد "یقه سفید" معروفند، افزود: هرچند در گذشته سوء مصرف مواد مخدر در هر دو قشر پولدار و فقیر مشاهده می شد، اما عمدتا افراد مصرف کننده این مواد فقیر بودند. این درحالیست که سوء مصرف مواد محرک در قشر مرفه و پولدار نیز به صورت فراوان مشاهده می‌شود؛ از افراد تحصیل کرده و دارای شغل‌های آبرومندانه گرفته تا سایرین.

وی نسبت به اعتیاد زنان به مواد محرک صنعتی هشدار داد و گفت: اعتیاد به مواد مخدر سنتی در زنان بسیار نادر است اما متاسفانه اعتیاد به مواد محرک صنعتی در زنان به مراتب بیشتر از اعتیاد به مواد مخدر سنتی است و این موضوع زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. زنان نیز اغلب از طریق دوستان، آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه به مصرف این مواد توصیه می‌شوند؛ بدون آنکه خودشان خبر داشته باشند. این مواد در زنان اغلب به عنوان داروی لاغر یا تناسب اندام مصرف می‌شود و فرد به تدریج به این مواد معتاد می‌شود.

ناصحی درباره چگونگی پیشگیری از اعتیاد به مواد محرک صنعتی گفت: تمام روش‌های پیشگیری که در مورد مواد مخدر سنتی وجود دارد در مورد مواد محرک صنعتی نیز صدق می‌کند. علاوه بر آن افرادی که ناآگاهانه به سمت سوء مصرف مواد محرک صنعتی کشیده می‌شوند، باید در این زمینه آگاهی یابند؛ به ویژه در مورد زنان که بسیاری از آنها از روی ناآگاهی و ندانسته این مواد را مصرف کرده و معتاد می‌شوند. بر این اساس اقدامات پیشگیرانه باید از طریق رسانه‌ها و همچنین از مکان‌هایی نظیر آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی زنانه که مصرف این مواد تبلیغ می‌شود، صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha