سلامت نیوز: یک فوق تخصص سرطان شناسی با بیان اینکه نور آفتاب بیش از حد سیستم ایمنی افرادی را که تحت شیمی درمانی قرار دارند ضعیف می‌کند، گفت: مصرف بیشتر آب و سایر مایعات اهمیت زیادی دارد که در موقع شیمی درمانی جهت دفع سموم از بدن لازم است.

دکتر رضا ملایری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در فصل گرما رعایت نکاتی خاص برای بیماران سرطانی ضروری است، گفت: بیماران سرطانی بویژه آنهایی که تحت درمان قرار دارند، باید مراقبت‌های ویژه‌ای را برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهند.

وی با بیان اینکه نورآفتاب بیش از حد سیستم ایمنی افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند ضعیف می‌کند، گفت: مصرف بیشتر آب و سایر مایعات اهمیت زیادی دارد که در موقع شیمی درمانی جهت دفع سموم از بدن لازم است.

این فوق تخصص سرطان شناسی تصریح کرد: بیمارانی که تحت پرتودرمانی قرار دارند باید حتماً توصیه های پزشک معالج و پرسنل درمانی را برای مراقبت از پوست خود انجام دهند.

دکتر ملایری در ادامه افزود: بیمارانی که داروهای هورمونی استفاده می کنند عوارض گر گرفتگی دارند که در فصل گرما تشدید پیدا می کند، لذا باید حتی الامکان از قرار گرفتن در مکان های گرم پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عامه مردم گرمای بیش از حد باعث بوجود آمدن سرطان نمی شود، گفت: گرمای بیش از حد باعث ضعیف شدن بیش از حد بدن می شود ولی هیچ ارتباطی با بوجود آمدن غده سرطانی ندارد، البته رابطه مستقیم میان تابش نور خورشید (اشعه ما ورا بنفش) و برخی سرطان‌های پوست اثبات شده است.

مدیر علمی پروژه سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مطالبی که در چند سال اخیر خصوصا در فضای مجازی مطرح شده گفت: صحت این موضوع که آب باقی مانده در بطری‌های پلاستیکی در مکان هایی مانند گرمای اتومبیل بسیار خطرناک و سرطان زا است، به اثبات نرسیده است و هنوز مراکز علمی بین المللی، سرطان زا بودن این مواد را عنوان نکرده و هیچ توصیه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر ملایری گفت: اینکه گرمازدگی باعث عود مجدد سرطان می شود یا خیر هنوز بررسی نشده است و بعید است، ولی به نظر می‌رسد هر گونه فشار جسمی و روحی امکان عود بیماری سرطان را افزایش دهد لذا توصیه می کنم افراد حتما با خنک نگه داشتن محل کار و زندگی کمتر تحت این فشار باشند.

این فوق تخصص سرطان شناسی در خصوص رعایت نکات لازم در سایر بیماران خاص در فصل گرما گفت: بیماران کلیوی و دیابتی حتما باید آب و سایر مایعات را در هوای گرم بیشتر مصرف کنند، با توجه به اینکه اخیرا از تابش نور خورشید و نقش آن در بهبود بیماران مبتلا به ام اس صحبت می شود گرمازدگی برای این بیماران باعث ضعف و تشدید بیماری می‌شود.

دکتر ملایری در پایان به تمامی بیماران خاص توصیه کرد: از گرمای بیش از حد اجتناب کنند، چرا که عوارض و عواقب این امر می تواند برای آنها بسیار مشکل ساز بوده و موجب تشدید بیماری آنها شود، گاها نیز ممکن است مشکلات غیرقابل برگشت به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha