جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 77907
سلامت نیوز:  هوش بچه‌ها به دنبال تجربه و تمرین افزایش می‌یابد و در این میان حواس پنج‌گانه یعنی بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی می‌توانند سلول‌های مغزی را تحریك كنند و به ساخت هزاران سیناپس یا راه‌های ارتباط سلولی مغزی بینجامند كه این امر خود باعث افزایش هوش كودك می‌شود. موارد زیر توصیه‌هایی ساده و در عین حال بسیار موثر و كاربردی است كه آینده‌ای روشن برای فرزندتان رقم می‌زند.


رژیم‌غذایی مناسب انتخاب كنید


تغذیه متعادل و متناسب به‌طور حتم در رشد هوشی كودكان موثر است. این تغذیه را مادر باید از دوران بارداری آغاز كند. پس از تولد حداقل تا یك سال لازم و ضروری است كه نوزاد از شیرمادر تغذیه كند. تحقیقات نشان داده تغذیه با شیرمادر می‌تواند 7 نمره IQ كودكان را افزایش دهد. بعد از اتمام شیردهی انتخاب رژیم‌‌غذایی غنی از پروتئین (تخم‌مرغ، ماهی، گوشت‌قرمز، حبوبات و...) می‌تواند باعث افزایش توجه و تمركز و قدرت تفكر در كودكان شود. قندها نیز از جمله گروه‌های غذایی موردنیاز مغز و سوخت اصلی مغز كودكان محسوب می‌شود. بهترین نوع قند، قندهای موجود در غلات و میوه‌ها هستند. در كنار این مواد استفاده كافی و به اندازه از ویتامین‌ها و موادمعدنی اهمیت ویژه‌ای دارد. قندهای صنعتی و شكر برخلاف باور عموم اثر منفی بر كاركرد مغز می‌گذارد و می‌تواند میزان توجه و توانایی تمركز را در كودكان كاهش دهد.

با كودكتان تعامل داشته باشید


بررسی‌های محققان نشان داده است كودكانی كه والدین با آنها بازی نمی‌كنند و به اندازه كافی به آنها توجه ندارند از نظر مغزی رشد كمتری دارند و كودكانی افسرده‌اند در حالی كه بازی با كودك و دخالت دادن او در امور می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش هوش كودك می‌شود.


با كودكتان حرف بزنید،
به او گوش دهید و برایش كتاب بخوانید


در صورتی كه با كودكتان حرف بزنید و برایش كتاب بخوانید و از او بخواهید با شما حرف بزند، زبان گفتاری او را پرورش داده‌اید. البته این كار به شرطی بر هوش كودك تاثیر می‌گذارد كه از زبانی كودكانه بهره نگیرید و اشیاء، نسبت‌های خانوادگی، اعضای بدن و روزهای هفته را همانند یك فرد بزرگسال نام ببرید. اجازه بدهید دایره لغات كودكتان وسعت یابد. هرچه می‌توانید خواندن كتاب را سریع‌تر برای فرزندتان شروع كنید تا زبان را بهتر بیاموزد. كودكانی كه والدین برای آنها كتاب می‌خوانند معمولا در آینده علاقه مفرطی به خواندن كتاب داشته و در دوران تحصیل و پس از آن در دوران بزرگسالی انسان‌هایی موفق‌تر و باهوش‌ترند.


اجازه بدهید كودكتان بازی كند


وقتی كودكان بازی می‌كنند از توانایی‌های هوشی، اجتماعی، فیزیكی و احساسی خود به شكلی عالی كمك می‌گیرند. وقتی كودكی با سایر بچه‌ها بازی می‌كند، یاد می‌گیرد از ایده‌های آنها استفاده كند و احساساتش ر ا بروز دهد. بازی شما با كودكتان نیز همین تاثیر را در او خواهد داشت.

كودك را به ورزش تشویق كنید


ورزش و تمرین‌های بدنی، جسم كودك را قوی و ذهن او را هوشیار می‌كند. در بدن كودكی كه ورزش می‌كند هورمون رشد بیشتری ترشح می‌شود و جریان خون به سمت مغز تندتر است و این مساله باعث تولید سلول‌های مغزی جدید و افزایش هوش او می‌شود.


اجازه بدهید كودكتان شاهد فعالیت‌های خلاقانه باشد


كودكان از بزرگسالان تقلید می‌كنند. كتاب بخوانید، كارهای خلاقانه انجام دهید و اجازه دهید فرزندتان از شما تقلید كند.


تماشای تلویزیون را محدود كنید

بازی‌های كامپیوتری، تماشای تلویزیون و برنامه‌های آموزشی خوب است اما میزان آن را محدود كنید. هرگز تلویزیون یا كامپیوتر را در اتاق كودكتان قرار ندهید. تحقیقات نشان داده، تماشای زیاد تلویزیون و بازی با رایانه می‌تواند اثر منفی بر هوش كودكان داشته باشد.


به او موسیقی بیاموزید

طبق بررسی‌های به عمل آمده، گوش سپردن به موسیقی كلاسیك می‌تواند باعث تحریك حافظه، توجه، تمركز، انگیزه و یادگیری كودك شود. در ضمن استرس را كاهش می‌دهد و این موضوع برای مغز بسیار مفید است. آموزش موسیقی به كودكان بالای 3 سال نیز تاثیر ویژه‌ای بر هوش آنها می‌گذارد. بهترین ابزار موسیقی برای آغاز، آموزش پیانو است.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha