محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر خمیر جدیدی برای درمان بیماری بازگشت ادراری كودكان ارائه كردند.

"مسعود حافظی اردكانی" مجری این طرح  به ایرنا گفت، عفونت اداری پس از عفونت‌های دستگاه تنفسی دومین بیماری است كه كودكان را مبتلا می‌كند.

وی كه دانش‌آموخته كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی است افزود، یكی از عوامل مستعدكننده در ایجاد عفونت‌های ادراری، بازگشت ادرار از مثانه به كلیه است و تخریب كلیه‌ها از مهمترین عوارض عفونت ادراری به شمار می‌آید.

حافظی با اشاره به آسیب كلیوی ناشی از عوارض بیماری بازگشت ادراری در كودكان گفت، با استفاده از دارو، جراحی و آندوسكوپی می‌توان این بیماری را درمان كرد كه البته امكان بروز برخی خطرات و عوارض در درمان دارویی و همچنین مشكلات جراحی، آندوسكوپی روش برتری است كه مورد توجه پزشكان قرار گرفته است.

وی افزود در این روش با تزریق نوعی خمیر سفت‌شونده در زیر مخاط حالب در ناحیه اتصال به مثانه احتمال اتساع لوله در آن منطقه برطرف شده و دریچه یك طرفه موجود در حالب به درستی عمل خواهد كرد.

مجری طرح با توجه به هزینه زیاد خرید خمیرهای با كیفیت ( حدود ‪ ۱/۵‬تا ‪ ۲‬میلیون تومان) و برخی مسائل مربوط به خمیرهای متداول (كه ‪ ۱۳۰‬هزار تومان قیمت دارند) مانند نیاز به تمدید تزریق در فواصل معین بر اساس جنس خمیر گفت، در این تحقیق با استفاده از هیدروكسی آپاتیت در زمینه پلی ونیل و گلیسیرین به همراه برخی افزودنی‌ها نوعی خمیر تزریق‌پذیر به دست آمد كه خواص مورد نظر را داشت.

حافظی نوآوری این پروژه را روش جدید بهبود تزریق پذیری این خمیر ذكر كرد و گفت خمیرهای متداول تا درمان قطعی هر ‪ ۶‬ماه نیاز به تزریق مجدد وجود دارد كه ما سعی كرده‌ایم این زمان را طولانی‌تر كنیم.

وی گفت این خمیر باید كاملا زیست سازگار و دارای ثبات حجم باشد و ذرات آن نباید به دیگر اندامها مهاجرت كنند.

بر اساس این گزارش بازگشت ادرار به علت اشكال در كار دریچه یك طرفه حالب ایجاد و موجب پس زدن ادرار می‌شود. این بیماری درجات مختلفی دارد و از بازگشت در داخل حالب تا پس زدن به كلیه و بروز بیماری هیدرونفروز پیش می‌رود.

پس زدن ادرار به علت اختلالات مادرزادی عفونت و برخی دیگر بیماری‌ها بوجود آمده درمان نشدن آن می‌تواند موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به كلیه شود.

این دانشجوی دكترای دانشگاه صنعتی امیركبیر، گفت با توجه به درجه بیماری، این بیماری معمولا تا سن هفت یا هشت سالگی بهبود می‌یابد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha