شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 77926

وزیر بهداشت از حل مشکل دارویی در کشور می‌گوید، معاون او کمبود دارو در کشور را دورقمی و رییس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران کمبود دارویی را سه‌رقمی می‌خواند. مساله‌ای که نشان‌دهنده ناتوانی مسوولان بهداشت و درمان کشور در حل مشکلات دارویی است.

وعده مسوولان، سرگردانی بیماران
سلامت نیوز : وزیر بهداشت از حل مشکل دارویی در کشور می‌گوید، معاون او کمبود دارو در کشور را دورقمی و رییس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران کمبود دارویی را سه‌رقمی می‌خواند. مساله‌ای که نشان‌دهنده ناتوانی مسوولان بهداشت و درمان کشور در حل مشکلات دارویی است. انفعال وزارت بهداشت برای دریافت ارز مورد نیاز شرکت‌های وارد‌کننده و تولید‌کننده دارو، به‌علاوه مصداق‌هایی برای ناکارآمدی‌های مدیریتی کار را به جایی رسانده است، که حتی مسوولان در وزارت بهداشت نیز حرف واحد و مشترکی برای حل مسایل دارویی ندارند و هرکدام آمار متفاوتی از کمبود دارو در کشور ارایه می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در همین رابطه روز گذشته «محمدحسن طریقت‌منفرد» عنوان کرد: مسایل مربوط به انتقال ارز و ورود دارو از ابتدای سال جدید تسهیل شده است و شرکت‌های دارویی فعال شده‌اند، همچنین مشکل دیگر کاهش نقدینگی شرکت‌های دارویی به دلیل مطالبات بیمارستان‌ها و بیمه‌ها بود که توسط بانک مرکزی و به‌وسیله ایجاد خط اعتباری حل شده است، دولت فعلی دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیاز تا پایان سال را ذخیره می‌کند و مشکل دارو حل شده است. از طرف دیگر رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد کمبودهای دارویی در کشور از 75 قلم به کمتر از 60 قلم کاهش یافته است، می‌گوید: مشکل‌سازترین کمبودها مربوط به داروهای خارجی است.

این در حالی است که پیش از این رییس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران عنوان کرده بود: عملکرد ضعیف وزارت بهداشت تا یک سال گذشته در حوزه دارویی باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه‌رقمی دارو مواجه باشیم، قیمت رسمی داروها نیز به‌طور متوسط ۴۰‌درصد افزایش یافته ولی بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند و این پدیده عجیبی است. اگرچه مسوولان کنونی وزارت بهداشت پس از برکناری «مرضیه وحیددستجردی» وزیر سابق بهداشت، تمامی امکانات و توان رسانه‌ای خود و رسانه‌های همسو را برای مطرح کردن ادعای حل مشکلات دارویی بسیج کرده‌اند اما نکته حایز اهمیت این است که کمبود‌های دارویی طی چند ماه اخیر برای مردم بیش از پیش قابل مشاهده بوده است و بخش زیادی از بیماران و خانواده‌های آنها این کمبودها را درک کرده‌اند.

تعداد کمبودهای دارویی در کشور به 60 قلم رسید
وزیر بهداشت در حالی سخن از حل کمبود‌های دارویی در کشور به میان می‌آورد که «عباس حاجی‌آخوندی» رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید: تعداد کمبودهای دارویی در کشور از 75 قلم به کمتر از 60 قلم کاهش یافته و مشکل‌سازترین کمبودها مربوط به داروهای خارجی است. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تشکیل باندها و تیم‌های منسجم قاچاق دارو در اطراف داروخانه‌های دولتی بزرگ از جمله 13آبان، گفت: داروخانه 13آبان خودش یعنی معاونت غذا و دارو. 13آبان جزو مهم‌ترین داروخانه‌های کشور است. البته ممکن است عده‌ای در بیرون از داروخانه کمین بگذارند و از طریقی داروها را از مسیر قاچاق تهیه کرده تا وقتی مردم گرفتار هستند، به آنها عرضه کنند.

وی ادامه داد: بیرون از داروخانه قدرت برخورد نداشتیم، اما این کار را با حمایت وزیر دادگستری پیگیری کردیم که به‌دنبال آن تیم مشترک بازرسی تشکیل شد و وزارت بهداشت هم ساختمانی را برای این امر اختصاص داده است.حاجی‌آخوندی ابراز امیدواری کرد که این تیم‌های بازرسی مشترک بتوانند نقاط مختلف را با توجه به اینکه دیگر ضابط قضایی هم در هر تیمی وجود دارد، رصد و با موارد تخلف برخورد کنند.

کمبود دارو سه‌رقمی است
اظهارات متناقض وزیر بهداشت و معاون او در حالی است که اظهارات هفته گذشته رییس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران سه‌گانه این اظهارات متناقض را تکمیل کرد. رسول دیناروند، رییس دانشکده داروسازی تهران که تا پیش از این در رابطه با مشکلات پیش‌آمده در رابطه با کمبود دارو سکوت کرده بود، پیش از این عنوان کرد: عملکرد ضعیف وزارت بهداشت تا یک سال گذشته در حوزه دارویی باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه‌رقمی دارو مواجه باشیم، قیمت رسمی داروها نیز به‌طور متوسط ۴۰‌درصد افزایش یافته ولی بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند و این پدیده عجیبی است. اظهارات او در حالی است که تا پیش از این او در رابطه با کمبود‌های دارویی موجود سکوت کرده بود.

او که پیش از این در زمان وزارت کامران باقری‌لنکرانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت بود، با بیان اینکه قطعا وضعیت دارویی کشور در وضعیت مناسبی نیست، عنوان کرد: هم با کمبود و هم با نبود تعداد زیادی از اقلام دارویی مواجه هستیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد تعداد اقلام دارویی که موجود نیستند یا کمبود دارند، سه‌رقمی است. وی ادامه داد: این مشکلات موجب نارضایتی و ناراحتی مردم شده و آنان را در پیداکردن داروهای موردنیاز خود با مشکل مواجه کرده است، در عین حال گرانی و افزایش قیمت برخی اقلام دارویی به این مشکلات افزوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha