شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 77933
سلامت نیوز : این روزها قضاوت درمورد عملکرد دولت نهم و دهم شدیدا مورد توجه قرارگرفته است و کارشناسان و افراد مختلف درمورد بخش‌های مختلف دولت قضاوت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ نگارنده معتقد است که هیچ عملکردی مطلق نیست و همه چیز نسبی است، به همین دلیل قضاوت در عملکرد را متناسب با شرایط و امکانات موجود باید در نظر گرفت حال چه قضاوت در مورد عملکرد یک دولت باشد و چه قضاوت در مورد عملکرد یک نهاد و ارگان یا مدیران و افراد مختلف.  برای قضاوت در مورد عملکردها باید موارد زیر را درنظر گرفت. چه درمورد افراد حقیقی یا حقوقی یا درمورد موضوع قضاوت.

1- آیا فرد قضاوت‌کننده از اطلاعات کافی درمورد موضوع قضاوت برخوردار است؟
2-انتظار فرد قضاوت‌کننده از عملکرد مورد قضاوت در چه حد است؟
3-شرایط و امکانات لازم برای عملکرد فرد مجری وجود داشته و آن فرد به وظایفش عمل نکرده است یا اینکه نه اصلا شرایط انجام کار وجود نداشته است.   
4- در مجموع باتوجه به شرایط فوق برآیند عملکرد فرد را چگونه ارزیابی می‌کنیم. آیا این برآیند خوب بوده است و عملکرد فرد رشد یابنده بوده است.
5- آیا فرد فقط توانسته شرایط موجود را حفظ کند و یا اینکه نسبت به شرایط قبل افول داشته است. با این پیش‌فرض عملکرد دولت نهم و دهم را در سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع بررسی قرار می‌دهیم.

در اینجا می‌خواهیم نگاهی ترجیحا کارشناسانه به مسایل محیط‌زیست کشور داشته باشیم. واقعیت این است که با نگاهی کارشناسانه به مسایل مختلف محیط‌زیست می‌بینیم که دولت نهم و دهم در زمان تصدی عملکرد مناسبی با برآیند رشدیابانه نداشته و نتوانسته شرایط موجود را نیز حفظ کند.
نمونه‌های متعددی را می‌توان از این مقوله بیان کرد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- موضوع خشک‌شدن تالاب‌ها
2- موضوع گردوغبار
3- آلودگی‌های شهرهای بزرگ
4-آلودگی‌های آب و رودخانه‌ها و دریاچه ها
5-صدورمجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری در مناطق تحت حفاظت
6-واگذاری بخش‌هایی از مناطق حفاظت‌شده برای مصارف اقتصادی و غیره به افراد حقیقی و حقوقی
7-عدم پیگیری مناسب مصوبات مجلس درخصوص از رده‌خارج کردن خودروهای مستعمل
8-عدم حضور فعال در کنفرانس‌ها و تصمیمات بین‌المللی
9-عدم اجرا و پیگیری کنوانسیون‌های بین‌المللی
10-و ده‌هاموضوع زیست‌محیطی مهم دیگر

با توجه به شرایط فوق به نظر نگارنده وضعیت محیط‌زیست درحال حاضر خیلی پایین‌تر از زمان تحویل‌گیری و سکانداری دولت در سال1384 است و متاسفانه برآیند حرکت دولت نهم و دهم برآیند مثبتی نبوده است. گرچه ممکن است افرادی از بعضی دستاوردهای کوچک نیز نام ببرند که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ولی با توجه به هشت سال مهلت برای پیشرفت محیط‌زیست و امکانات و بودجه بالای دولت فعلی، می‌توانستند با اهتمام کافی نقطه عطفی برای محیط‌زیست ایجاد کنند، ولی متاسفانه این عملکرد به هیچ‌وجه رضایتبخش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha