شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 77936

سلامت نیوز : آلوئه‌ورا یا صبر زرد گیاهی است که خواص دارویی فراوان دارد. شما حتی این گیاه را در اطراف خود زیاد دیده‌اید. آلوئه‌ورا، گیاهی است بدون ساقه با برگ‌های سبز گوشتی و لبه‌های خاردار که به عنوان یک گیاه تزیینی هم شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ صبر زرد، بومی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است، البته در تمامی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر مرطوب قابل رویش است. تکثیر این گیاه بسیار ساده و از طریق پاجوش است و در نقاط مختلف ایران قابل کشت است.

شایع ترین کاربرد درمانی آن بیماری های پوست و مو و استفاده از آن در لوازم آرایشی بهداشتی باشد. البته این گیاه تاثیرات درمانی دیگری نیز دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

ترکیبات مختلف آلوئه ورا خاصیت نرم کنندگی، روشن کننده و ضدچروک برای پوست دارد. با توجه به این که باعث افزایش جذب رطوبت از سوی پوست می شود، مرطوب کننده بسیار خوبی است.

شیرابه این گیاه با کمک به اکسیژن رسانی سلول های پوست در کمک به ترمیم زخم ها و التهابات پوستی موثر است.

صبر زرد با تعدیل ph سلول های مو و کمک به حفظ سلامت مو باعث بهبود رشد موها شده و در درمان ریزش آن موثر است. به این منظور می توانید شیرابه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.

در مواردی مانند آفتاب سوختگی، سوختگی های معمولی، اگزما، التهاب و خارش ناشی از گزیدگی حشرات یا به عنوان نرم کننده، روشن کننده و مرطوب کننده می توانید به صورت مستقیم ژل این گیاه را تهیه کرده و به صورت موضعی استفاده کنید.

به این منظور برگ گیاه را قطع کنید و آن را فشار دهید تا ژل بی رنگی از آن خارج شود. این ژل قابل استفاده موضعی است، البته بهتر است در این باره با پزشک مشورت کنید. بعضی ترکیبات آلوئه ورا در درمان پسوریازیس و آکنه (جوش) مفید است.

شیرابه خوراکی آن مسهل بسیار قوی بوده و برای درمان یبوست موثر است. همچنین تأثیر آن برای کمک به اختلالات گوارشی، آسم، تبخال و سرفه های خشک ثابت شده است. آلوئه ورا اثرات دارویی دیگری نیز دارد. ازجمله آن، ضدمیکروب، ضدویروس، ضدکرم، تقویت سیستم ایمنی، کاهنده قند خون، قاعده آور، ضدسرطان. البته برای استفاده از آلوئه ورا حتما با پزشک خود مشورت کنید، چراکه مصرف زیاد یا طولانی مدت آن باعث اسهال، اختلالات آب بدن و نارسایی کلیه می شود.استفاده از آن در زمان حاملگی ممنوع است و احتمال سقط یا زایمان زودرس را افزایش می دهد.

در کودکان و نیز در زمان شیردهی باید با احتیاط و مشورت با پزشک استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha