شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 77938

همه دوست دارند که عمر طولانی و در سلامت کامل داشته باشند. اما هر کسی این بنیه را ندارد.

چگونه 100 سال عمر ‌کنیم؟
سلامت نیوز : «الهی پیر شی مادر!» حتما شما هم بارها و بارها این دعا را از زبان مادربزرگ‌ها و مادرها شنیده‌اید. همه دوست دارند که عمر طولانی و در سلامت کامل داشته باشند. اما هر کسی این بنیه را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در مورد خودتان چه فکر می‌کنید؟ آیا تصور می‌کنید که می‌توانید تا صد‌سالگی عمر کنید؟ 11 علامت را عنوان می‌کنیم که دارندگانش عمر طولانی در پیش دارند و چه بسا صد سال یا بیشتر عمر کنند.

عاشق جشن و مهمانی هستید

افرادی که مدام جشن می‌گیرند و عاشق مهمانی هستند 50 درصد کمتر در معرض خطر دمانس یا همان زوال عقل قرار می‌گیرند. این را ما نمی‌گوییم بلکه نتایج یک پژوهش علمی سوئدی است که روی حدود 500 مرد و زن بالای 78 سال انجام شده است. محققان معتقدند مغز این افراد مقاومت بیشتری در برابر استرس نشان می‌دهد. به علت این‌که میزان کورتیزول یا همان هورمون استرس آنها کمتر است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد ترشح زیاد این هورمون به ارتباط سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند. توجه داشته باشید مدیتیشن، مصرف چای سیاه یا چرت بعد از ظهر نیز برای مقابله با استرس بسیار موثر است.

هر روز 40 دقیقه بدوید

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند افراد بزرگسالی که هر روز به مدت 40 دقیقه یا در هفته پنج ساعت می‌دوند عمر طولانی تر و جسم و روح جوان‌تری دارند. محققان به مدت 21 سال روی کیفیت زندگی افرادی که می‌دوند و افرادی که خود را از این ورزش محروم کرده‌اند، بررسی‌هایی انجام دادند. فکر می‌کنید نتیجه چه بود؟ محققان با شگفتی تمام مشاهده کردند این دونده‌ها نه تنها کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار گرفته‌اند، بلکه کمتر هم دچار سرطان و بیماری‌های عصبی و عفونی شده‌اند. توجه داشته باشید ورزش‌های هوازی سیستم ایمنی بدن را جوان نگه می‌دارد. اگر از دویدن خوشتان نمی‌آید روزانه 20 دقیقه وقت برای ورزش‌های مورد علاقه‌تان اختصاص دهید و سلامتتان را تضمین کنید.

غذای فیبردار بخورید

بیشتر مردم روزانه بین 14 تا 17 گرم فیبر مصرف می‌کنند. اگر به این میزان فقط ده گرم دیگر اضافه شود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی به میزان 17 درصد کاهش می‌یابد. فیبر غذایی، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بیشتر کرده و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. مصرف فیبر بیشتر کاری ندارد. کافی است میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

باید بدانید نصف فنجان غلات 8/8 گرم، یک فنجان تمشک 8 گرم، نصف فنجان عدس پخته شده 8/7 گرم، نصف فنجان لوبیای پخته شده 5/7 گرم، یک عدد سیب زمینی 8/4 گرم و یک عدد گلابی کوچک 3/4 گرم فیبر دارد.

به روز باشید

آدم به روزی باشید و با تکنولوژی غریبه نباشید. عضو بودن در شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی باعث می‌شود سلول‌های مغزتان جوان‌تر و سالم‌تر بماند. این روزها خیلی از آقایان و خانم‌های مسن ایمیل می‌زنند، در موتورهای جستجو گشت می‌زنند و حتی در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی دارند. به گفته محققان استفاده از فناوری‌های جدید باعث می‌شود از نظر فکری و اجتماعی پیشرفت کنید. زمانی که با دوستان و فامیل در تماس باشید و خودتان را در جریان اتفاقات روزمره قرار دهید، احساس بهتری خواهید داشت و خبره‌تر خواهید شد.

بعد از 52 سالگی یائسه شده‌اید؟

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند خانم‌هایی که دیرتر یائسه می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند به علت این‌که کمتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

آمار کالری‌های دریافتی تان را  داشته باشید

محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند خانم‌ها و آقایانی که روزانه بیشتر از 1500 تا 2000 کالری مصرف نمی‌کنند قلب سالم‌تر و جوان‌تری دارند و همچنین 15 سال جوان‌تر از سن و سال‌شان به نظر می‌رسند. البته صحبت فقط سر کم خوردن نیست، بلکه باید بیشترین میزان موادمغذی را از کالری‌های مصرفی‌تان دریافت کنید. بیشتر افرادی که زیاد عمر می‌کنند سبزیجات، دانه‌های کامل، شیر بدون چربی و گوشت‌های کم‌چرب مصرف می‌کنند. نان‌های تهیه شده از آرد سفید و بدون سبوس، نوشیدنی‌های گازدار و هله‌هوله‌ها جایی در برنامه غذایی این افراد ندارد. مطمئن باشید اگر دریافت کالری‌های بیهوده را قطع کنید و مواد غذایی سرشار از ویتامین و فیبر میل کنید، بهبود زیادی در سلامتتان ایجاد خواهد شد و پا به دنیای صد ساله‌ها خواهید گذاشت.

در 44 سالگی یک بچه به دنیا آورده‌اید؟

اگر به طور طبیعی بعد از چهل‌و‌چهار سالگی باردار شوید در مقایسه با دوستانتان که قبل از چهل سالگی بچه‌دار شده‌اند، 15درصد کمتر امکان دارد که در سن پنجاه سالگی دارفانی را وداع بگویید. این گفته هم نتیجه یک پژوهش آمریکایی است که در دانشگاه یوتا انجام شده است. اگر تخمدان‌های شما سالم باشند و بتوانید در این سن بچه به دنیا بیاورید، معنی‌اش این است صاحب ژنی هستید که به شما کمک می‌کند عمر طولانی داشته باشید.

نبض‌تان را بگیرید

یعنی این‌که نبض‌تان هر دقیقه 60 بار می‌زند که معادل ضربان یک قلب سالم در حال استراحت است. بیشتر افراد وقتی نبض‌شان را می‌گیرند، بین 60 تا صد بار می‌زند. توجه داشته باشید هر چه این عدد به 60 نزدیک‌تر باشد یعنی سالم‌تر هستید. داشتن نبض کند نشان می‌دهد قلبتان مجبور نیست سخت کار کند و برای همین می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری در سینه‌تان بتپد.

خرناس را جدی بگیرید

درست است که بیشتر آقایان به صدای خر و پف‌شان افتخار می‌کنند، اما این صداهای ناهنجار یکی از علائم آپنه محسوب می‌شود. افرادی که آپنه دارند در طول خواب بیماری مشکل تنفسی می‌شوند یعنی مدت کوتاهی نفس‌شان قطع می‌شود. به دلیل این‌که بافت‌های گلو، مجاری تنفسی را مسدود می‌کنند.

در موارد جدی‌تر این حالت 60 تا 70 بار در ساعت اتفاق می‌افتد. آپنه خواب می‌تواند باعث مشکل فشار خون بالا، مشکلات حافظه، افزایش وزن و افسردگی شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد شانس زندگی طولانی در افرادی که آپنه خواب ندارند در مقایسه با افرادی که به این مشکل دچارند، سه برابر بیشتر است. اگر در شب خر و پف می‌کنید و در روز هم کسل و خواب‌آلود هستید یا دچار تغییرات خلق و خوی می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید.

شکمتان را کوچک کنید

نتایج پژوهش‌های فرانسوی نشان می‌دهد زن‌هایی که چربی شکم زیادی دارند 20 درصد بیشتر در معرض مرگ و میر زودهنگام قرار می‌گیرند حتی اگر شاخص توده بدنی‌شان نرمال باشد. برای همین لازم است خانم‌ها در دوره یائسگی فعال‌تر باشند و شکمشان را کوچک‌تر کنند به دلیل این‌که تغییرات هورمونی باعث اضافه وزن می‌شود. اگر اندازه دور شکمتان زیاد است، این توصیه‌ها را جدی بگیرید: دو یا سه جلسه 20 دقیقه‌ای بدنسازی به برنامه ورزشتان اضافه کنید و روی عضلات شکمی‌تان کار کنید. روزانه یک غذای حاوی امگا3 میل کنید. این اسیدهای چرب برای مقابله با التهاب فوق‌العاده است.

هر روز هفت واحد میوه و سبزیجات میل کنید. باک آنتی‌اکسیدان بدنتان را پر کنید، چون این مواد مغذی شما را از گزند بیماری‌ها در امان نگه می‌دارد. طوری برنامه غذایی‌تان را تنظیم کنید که 25 درصد کالری‌های دریافتی‌تان حاصل چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب غیراشباع مونو باشد که حافظ قلبتان خواهد بود و کمک می‌کند چربی کمی دور شکمتان جمع شود.

میزان ویتامین D بدن‌تان را بدانید

بدن ما برای این که براحتی از پس بیماری‌ها برآید، به ویتامین D کافی نیاز دارد. اما متاسفانه بیشتر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. این ویتامین نه تنها برای مقابله با پوکی استخوان مفید است، بلکه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عفونی می‌شود. اگر لازم باشد می‌توانید از مکمل استفاده کنید. برای همین لازم است به پزشک مراجعه کرده و میزان ویتامین D بدنتان را با یک آزمایش خون ساده بررسی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha