شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 77947
سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مشکل ذخیره دارو تا قبل از انتقال دولت جدید برطرف می‌شود، از ایجاد خط اعتباری بانک مرکزی برای حل مشکلات کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی خبر داد. محمد حسن طریقت منفرد در مراسم ضیافت افطار بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه مشکل ذخیره دارو تا قبل از انتقال دولت جدید برطرف می‌شود، اظهار داشت: کمبود دارو عملا ریشه در تحریم‌ها دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ گرچه غذا و دارو به طور اسمی از تحریم‌ها مستثنا شده اما در عمل به علت محدودیت‌های بانکی که از طریق تحریم‌ها ایجاد شده، اصولا مسیر ورود دارو به کشور مختل شده است. وی با اشاره به اینکه از طرفی دسترسی کشور به ارز متعلق به دارو که از طریق فروش نفت به دست می‌آید و انتقال ارز مورد نیاز به کشور دچار اشکال شده، افزود: مشکلات دارویی در عمل به علت محدودیت مبادلات بانکی به وجود آمده و اختلال و محدودیت‌های دارویی را باعث شده است. طریقت ادامه داد: البته از اول امسال این مشکلات کمتر شده و با تسهیلاتی که ایجاد شد انتقال ارز مقدور شد و شرکت‌های دارویی نیز فعال شدند اما بعد از آن مشکلاتی هم درباره کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی به علت بدهی بیمارستان‌ها و بیمه‌ها داشتیم که این مشکل نیز با همکاری بانک مرکزی به وسیله ایجاد یک خط اعتباری حل شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: چند شب گذشته هم جلسه‌ای با تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان دارو داشتیم و آنان این نوید را دادند که بزودی کمبودهای دارویی برطرف می‌شود و ما دستور داریم از طرف دولت و باید تا آخر همین دولت ذخیره دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیز کشور را به میزان لازم تا آخر سال ذخیره کنیم. طریقت با بیان اینکه امکان قاچاق دارو از کشور منتفی نیست اما وزارت بهداشت هر جا با این پدیده مواجه شود، جلوی آن را می‌گیرد، ادامه داد: قیمت دارو در کشور با وجود افزایش قیمت آن، همچنان از تمام دنیا و حتی از کشورهای همسایه نیز ارزان‌تر است.

آغاز واریز یارانه دارو به حساب ۱۴۰ هزار بیمار از هفته جاری

حسن طریقت‌منفرد همچنین عنوان کرد: با توجه به گران شدن دارو بعد از تغییر نرخ ارز، یارانه دارو برای جبران این قیمت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت که از هفته آینده بعد از گرفتن شماره‌حساب‌های پرداخت یارانه مردم از دولت، مستقیم به حساب ۱۴۰ هزار بیمار صعب‌العلاج واریز می‌شود.

وی افزود: از روز 25 اردیبهشت قیمت‌های دارو با توجه به نرخ ارز مبادله‌ای تعیین و اعلام شد و طی آن قیمت داروهای داخلی حدود 50 درصد و داروهای خارجی حدود 90 درصد گران شد. وی ادامه داد: از آن زمان یک عده از مردم و بیماران مابه‌التفاوت قیمت‌های جدید را از جیبشان پرداخت کردند، بنابراین برای جبران هزینه این افراد لیست این بیماران را از بیمه‌ها گرفته‌ایم و بزودی با گرفتن شماره‌حساب این بیماران از سیستم هدفمندی یارانه‌ها در دولت، مابه‌التفاوت قیمت دارو را مستقیم به حساب این بیماران پرداخت می‌کنیم. وی گفت: چون ممکن است در این پروسه عده‌ای از قلم بیفتند، افرادی که از قلم افتاده‌اند می‌توانند با شماره سامانه 1490 وزارت بهداشت تماس بگیرند و اطلاعاتشان را بدهند تا یارانه دارو به حساب آنها نیز واریز شود.

طریقت‌منفرد افزود: البته ممکن است پولی که به برخی بیماران می‌دهیم کمتر از مبلغی باشد که به عنوان مابه‌التفاوت قیمت دارو پرداخت کرده‌اند، این افراد هم می‌توانند طی تماس با 1490 اطلاعات کامل خود را اعلام کنند تا همه مابه‌التفاوت قیمت دارو نسبت به گذشته به آنها پرداخت شود. طریقت‌منفرد ادامه داد: این یارانه دارویی یا همان مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو بر اساس شماره‌حساب‌های سرپرست خانوار که در سیستم هدفمندی یارانه‌ها هست، پرداخت می‌شود و شامل گروه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج مثل سرطانی‌هاست که برآورد ما این است که حدود 140 هزار نفر یا مقداری بیشتر باشند.

وی گفت: بعد از اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی را به این بیماران به‌روز کردیم، بقیه اعتبار مابه‌التفاوت ارز دارویی را در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهیم تا بر اساس اصول و مقررات خودشان به بیماران پرداخت کنند و بعد از این مرحله قرار است این یارانه دارویی که مابه‌التفاوت قیمت ارز مرجع دارو است از طریق بیمه‌ها در اختیاران بیماران قرار گیرد. وزیر بهداشت افزود: این کار باعث می‌شود توان مالی بیمه‌ها نیز افزایش پیدا کند و بیمه‌ها بتوانند علاوه بر داروهای خارجی که قیمت آنها بعد از گران شدن ازر نزدیک به 2 برابر شده است، داروهای تولید داخل را نیز که حدود 50 درصد گران شده‌اند بیش از گذشته پوشش بدهند. طریقت‌منفرد به فارس گفت: از کل مبلغ مابه‌التفاوت ارز دارو که 2200 میلیارد تومان است حدود 400 میلیارد تومان یارانه شیر خشک و واکسن است و حدود 1800 میلیارد تومان آن مربوط به جبران مابه‌التفاوت ارز داروست که از هفته آینده ابتدا مستقیم به حساب بیماران پرداخت می‌شود و بعد از آن از طریق بیمه در اختیار بیماران صعب‌العلاج قرار می‌گیرد.

کمبودهای دارویی در کشور به 60 قلم رسید

از سوی دیگر رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد کمبودهای دارویی در کشور از 75 قلم به کمتر از 60 قلم کاهش یافته‌، گفت: مشکل‌سازترین کمبودها مربوط به داروهای

خارجی است. عباس حاجی‌آخوندی نیز در حاشیه این مراسم، در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل باندها و تیم‌های منسجم قاچاق دارو در اطراف داروخانه‌های دولتی بزرگ از جمله 13‌آبان، گفت: داروخانه 13 آبان خودش یعنی معاونت غذا و دارو. 13 آبان جزو مهم‌ترین داروخانه‌های کشور است البته ممکن است عده‌ای در بیرون از داروخانه کمین بگذارند و از طریقی داروها را از مسیر قاچاق تهیه کرده تا وقتی مردم گرفتار هستند، به آنها عرضه کنند. وی ادامه داد: بیرون از داروخانه قدرت برخورد نداشتیم، اما این کار را با حمایت وزیر دادگستری پیگیری کردیم که به دنبال آن تیم مشترک بازرسی تشکیل شد، وزارت بهداشت هم ساختمانی را برای این امر اختصاص داده است.

حاجی‌آخوندی ابراز امیدواری کرد این تیم‌های بازرسی مشترک بتوانند نقاط مختلف را با توجه به اینکه دیگر ضابط قضایی هم در هر تیمی وجود دارد، رصد و با موارد تخلف برخورد کنند. به گفته معاون وزیر بهداشت، این تفاهمنامه مشترک میان این دو وزیر به تازگی امضا شده و تلاش می‌کنیم این سوداگران را به کمک مردم سرجای خود بنشانیم. وی با بیان اینکه علت بیشتر به چشم آمدن این پدیده نیز کمبود دارو بوده است که خیلی مردم را آزار داده، اظهار کرد: 37 خط تولید در داخل کشور متوقف شده بود اما اکنون همه خطوط تولید مشغول کار هستند و ذخایر دارویی موجود در شرکت‌های پخش 2 برابر سال گذشته است.

کرم حلزون مجوز نداشت

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره سرنوشت‌ کرم‌های حلزون که از هفته گذشته مجوز تولیدش لغو شد، توضیح داد: سازمان غذا و دارو در حال پیگیری موضوع است و دانشگاه علوم پزشکی البرز هم در جریان قرار گرفته است. حاجی‌آخوندی ادامه داد: به هر حال کرمی که خط تولید دارد، باید خط تولیدش قابل مشاهده باشد. مواد سازنده‌ای که اعلام می‌کند، معلوم و مرجع پخش آن، یک مرجع پخش قانونی باشد. وی با بیان اینکه در اسناد مربوط به مجوز این محصول نقص وجود داشت، تصریح کرد: طی آخرین گزارشی که دانشگاه به ما داده، اعلام کرده به این برند مجوز نداده است، بلکه به برند دیگری مجوز داده است و اینها در کارشان اشکال وجود دارد. حاجی‌آخوندی با بیان اینکه با توجه به یافته‌هایمان درباره کرم حلزون، تولید و پخشش را متوقف کردیم تا بررسی‌های کامل در این باره انجام شود، گفت:‌ نامه‌ای به سازمان صدا و سیما ارسال کردیم تا تبلیغ این محصول را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha