سلامت نیوز : كار، بخش مهمی از زندگی انسان را تشكیل می‌دهد. كار در تشكیل هویت انسان، ایجاد هدف و مقصود مشترك، فراهم آوردن ارتباط بیرون از چارچوب روابط خویشاوندی، تنظیم اوقات فراغت و فعالیت و نیز برآوردن نیازهای مادی انسان مهمترین نقش را دارد. كار می‌تواند موجب ایجاد فشار روانی و مخل سلامت جسمی و روانی فرد باشد، اما با این همه استرس‌های همراه با كار باید بدانیم كه بیكاری عامل استرس آور شدیدتری است به نحوی كه از دست دادن كار، واكنش‌هایی شبیه به سوگواری را ایجاد می‌كند. مشاهدات حاكی از آن بوده است كه بیكاری و آسیب‌های اجتماعی با یكدیگر ملازمه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بیكاری با اضطراب و افسردگی و احساس ناشایستگی و فقدان اعتماد به نفس مرتبط است.از آنجا كه اشتغال از عمده‌ترین دغدغه‌های فكری جوانان به شمار می‌رود و نظر به آن كه بخش زیادی از جمعیت ایران را جوانان تشكیل می‌دهند و با توجه به تاثیراتی كه عوامل اجتماعی و سیاسی بر موضوع اشتغال دارد، لازم دانستم كه به موضوع رابطه بیكاری با آسیب‌شناسی و مقایسه این وضع میان جوانان شاغل و بیكار ساكن تهران بپردازم. در این مورد، پژوهشی روی 229 جوان شاغل و 248 جوان بیكار كه در گروه سنی 25 تا 35 سال قرار داشتند و ساكن نقاط مختلف تهران بودند، انجام دادم.

نتیجه این پژوهش مشخص كرد كه در زمینه‌های شكایت جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس بیمارگونه یا فوبیا، اندیشه‌های حاكی از بدگمانی و قطع ارتباط با واقعیت، میزان آسیب روانی در جوانان بیكار تهرانی به میزان چشمگیری از نظر آماری بالاتر از جوانان شاغل بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه میان بیكاری و آسیب‌های روانی ارتباط چشمگیری وجود دارد. البته باید به این نكته نیز توجه كرد كه گاه ممكن است فردی كه گرفتار مشكلات روانی است از یافتن شغل محروم بماند، اما بررسی یافته‌ها بیشتر حكایت از نقش بیكار بودن بر ایجاد نشانه‌های روانپزشكی دارد. این موضوع به این مفهوم است كه باید در درجه نخست برای جوانان بیكار فرصت اشتغال فراهم شود و هم به مسائل روانپزشكی آنان كه می‌تواند منجر به هزینه‌های زیادی از نظر فردی و اجتماعی شود، توجه كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha