سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد کودکان گفت: بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان یک بیمای اورژانسی محسوب می‌شود و هر هفته تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش سطح IQ می‌شود.

دکتر فرزانه روحانی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری‌های مهم است که می‌تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد در صورتی که کم کاری دیر تشخیص داده شود و این نوزادان درمان نشوند منجر به عقب ماندگی ذهنی درآنها می‌شود.

وی افزود: این بیماری از بیماری‌های اورژانسی محسوب می‌شود که باید نسبت به درمان و تشخیص به موقع آن اقدام شود.

این فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به اینکه نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در بدو تولد نرمال هستند و علامتی ندارند خاطرنشان کرد: از جمله علایم کم کاری تیروئید ممکن است باعث طولانی شدن زردی شود و نوزادی که زردی آن بیش از سه هفته طول بکشد باید آزمایش تیروئید در وی انجام گیرد.

روحانی با بیان اینکه این بیماری در دو هفته اول این بیماری باید تشخیص داده شده و درمان شود، تصریح کرد: هر هفته تاخیر در درمان باعث کاهش سطح IQ نوزاد می شود و اگر درمان نشود علایم دیگری مانند تنبلی، خواب آلودگی، ملاج باز و پف آلودگی، زبان بزرگ و فتخ نافی را به دنبال داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد کودکان اظهار کرد: چند سالی است که در کشورمان برای کم کاری تیروئید غربالگری در نوزادان انجام می شود. والدین باید از جواب غربالگری تیروئید مطمئن شوند و حتما به دنبال گرفتن جواب باشند، درمان کم کاری تیروئید ساده بوده و با قرص لووتیروکسین انجام می شود.

وی ادامه داد: مصرف این قرص تا سه سالگی که رشد مغز کامل می شود ادامه می یابد و سپس دارو قطع و بررسی مجدد انجام می‌شود اگر کم کاری بهبود یافته بود نوع آن گذرا است ولی اگر خوب نشده باشد از نوع دائمی بوده و کودک باید تا آخر عمر مصرف قرص را ادامه دهد.

روحانی افزود: علت کم کاری تیروئید ناشناس بوده ولی شایعترین علت آن خوب تشکیل نشدن غده تیروئید و یا اینکه در جای غیرطبیعی است. مادرانی که مشکل تیروئید دارند آنتی بادی‌هایی که در مادر وجود دارد از جفت عبور کرده و به جنین می رسد و در نتیجه منجر به بیماری تیروئید در نوزاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha