سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بی‌خوابی و بدخوابی در درازمدت با عوارض جدی از جمله افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها همراه است.

دکتر فریبرز رضایی طلب در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به این که میانگین خواب برای افراد بزرگسال در شبانه‌روز بین هشت ساعت است، خاطرنشان کرد: تفاوت‌های فردی بسیاری در میزان و عمق خواب تاثیرگذار است آنچه در هر فرد تعیین کننده میزان نیاز به خواب است، میزان شادابی و رفع خستگی پس از خواب در فرد است به طوری که ممکن است برخی چهار ساعت در شبانه‌روز بخوابند و مشکلی نداشته باشند.

رضایی طلب در خصوص زمان رفتن به بستر تا شروع خواب اظهار کرد: این زمان به طور طبیعی بین سه تا 15 دقیقه طول می‌کشد که به شرایطی از جمله میزان خستگی، فعالیت فیزیکی یا فکری قبل از خواب و شرایط مکانی بستگی دارد و زمانی بیش از 30 دقیقه برای این امر غیرطبیعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: به افرادی که از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود زمانی که طول می‌کشد تا به خواب بروند را محاسبه نکنند چون این موضوع باعث مشغولیت فکری می‌شود و مشکل بی‌خوابی را تشدید می‌کند.

وی در خصوص مهمترین علائم خواب ناکافی گفت: احساس خستگی، خواب آلودگی طی روز، کاهش تمرکز و حافظه، بی‌حوصلگی، بدخلقی و کج خلقی و سردردهای صبحگاهی، احساس کمبود انرژی و تحرک‌پذیری از علائم خواب ناکافی است که این علائم ممکن است به راحتی با علائم افسردگی اشتباه شوند واضح است که مشکلات فوق به افت عملکرد شغلی، اجتماعی و تحصیلی می‌انجامد همچنین آمار بالایی از تصادفات و خطاهای شغلی به علت مشکلات خواب است.

رضائی طلب ادامه داد: در درازمدت بی‌خوابی و بدخوابی با عوارض جدی بر سلامت فرد همراه است این عوارض که به ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه و تحقیقات قرار گرفته است شامل بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلال در کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت و حتی افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از اختلالات مهم و نسبتا شایع وابسته به خواب، سندرم وقفه تنفسی خواب است افراد مبتلا به این سندرم خروپف با صدای بلند به دنبال وقفه مکرر تنفسی دارند و چون کیفیت خواب شبانه ندارند در طی روز علائم فوق را ممکن است داشته باشند همچنین در مطالعات معتبر علمی اثبات شده که سندرم وقفه تنفسی خواب با افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته مغزی، اختلال در کنترل قند خون و چربی خون همراه است.

رضائی طلب با اشاره به اینکه یک تا دو بار بیدار شدن در یک خواب شبانه طبیعی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: به طورعادی اولین بیدار شدن حدود 80 تا 100 دقیقه پس از شروع خواب است که فرد بلافاصله مجددا می‌خوابد. بیدار شدن مکرر در خواب ممکن است به دلیل اختلال اولیه خواب و یا بیماری‌های دیگر باشد که در بین اختلالات اولیه وابسته به خواب، می‌توان از سندرم حرکات دوره‌ای اندام در خواب و سندرم وقفه تنفسی نام برد.

وی افزود: در هر دو مورد اختلالات اولیه ذکر شده معمولا خود فرد از مشکل خودش آگاه نیست و فقط بیدار شدن‌های مکرر برایش آزار دهنده است در چنین مواردی اخذ شرح حال دقیق از همسر وی، می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند همچنین برخی بیماری‌های گوارشی، مانند برگشت اسید معده، بیماری قلبی، بیماری ریوی، بیماری دیابت،‌ و پرکاری تیروئید و نیز وضعیت‌های اضطرابی و افسردگی قبل از خواب باعث بیدار شدن مکرر و خواب منقطع می‌شوند که نهایتا داروها و مواد محرک مغزی مثل سیگار و قهوه قبل از خواب نیز ممکن است عامل این وضعیت باشند.

رضایی طلب با اشاره به اینکه خواب بخش مهمی از زندگی است و به دلیل تاثیر مستقیم بر سلامت ما نیازمند توجه ویژه است تاکید کرد: توصیه می‌کنم از مصرف داروهای خواب‌آور و مواد مشابه جدا پرهیز شود رعایت مواردی که به عنوان بهداشت خواب شناخته می‌شود بهترین اثر را در یک خواب راحت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اهمیت دادن به خواب مناسب و آرام، خوردن وعده غذایی سبک در شب، پرهیز از استفاده از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، کامپیوتر و اینترنت قبل از خواب، پرهیز از مصرف چای، قهوه و سیگار حداقل چهار ساعت قبل از خواب، ورزش منظم و جلوگیری از اضافه وزن، پرهیز از ورزش های سنگین حداقل دو ساعت قبل از خواب،‌ گوش دادن به یک موسیقی آرام، دوش آب گرم نوشیدن یک لیوان شیر و مهمتر از همه یاد خدا به عنوان آرامش دهنده روح و جسم از عوامل بهداشت خواب است که به یک خواب راحت می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha