یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 78013

در حالی که متولیان بهداشت مدعی بودند این کیسه‌ها را از بازار مصرفی بیماران تالاسمی جمع‌ کرده‌اند یکی از نمایندگان کمیسیون بهداشت مدعی شد این کیسه‌ها هنوز در بازار وجود دارد و استفاده از آنها، مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده است.

تجهیزات بی‌کیفیت پزشکی وارد کشور می‌شود
سلامت نیوز : داستان کیسه‌های خون فیلتردار چینی که بیماران تالاسمی‌ را به دردسر انداخت و برای آنان ایجاد حساسیت کرد، به‌تازگی وارد مرحله جدیدی شده است؛ زیرا در حالی که متولیان بهداشت مدعی بودند این کیسه‌ها را از بازار مصرفی بیماران تالاسمی جمع‌ کرده‌اند یکی از نمایندگان کمیسیون بهداشت مدعی شد این کیسه‌ها هنوز در بازار وجود دارد و استفاده از آنها، مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اردیبهشت امسال، پس از اعتراض‌ شدید بیماران تالاسمی‌ به وجود کیسه‌های خون حساسیت‌زا، این کیسه‌ها که تعدادشان از سوی متولیان وزارت بهداشت، 3 هزار عدد عنوان شده بود، جمع آوری شدند. در این باره محمد فرانوش، معاون فنی‌ و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون، به خبرنگاران اعلام کرده بود که این محصول در دوره‌ای 8 تا 10 روزه در آزمایشگاه کنترل کیفی سازمان انتقال خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. مجید آراسته، رییس هیأت مدیره انجمن تالاسمی ایران نیز به خبرنگار خبرآنلاین گفته بود که امکان سنجش کیفیت همه کیسه‌های خونی که وارد کشور می‌شود، وجود ندارد و فقط تعدادی از آنها به صورت نمونه انتخاب و کنترل می‌شوند.

حالا پس از گذشت چند هفته از رسانه‌ای شدن موضوع یاد شده سلیمان عباسی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در این باره به «حمایت» می‌گوید: «هیچ کدام از کیسه‌های خون مورد استفاده بیماران تالاسمی مشکلی نداشتند؛ هر کیسه خونی که به کشور وارد می‌شود، بعد از سنجش کیفیت وارد بازار می‌شوند و نمی‌توانند معیوب باشند» اما عابد فتاحی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» تاکید می‌کند: نه تنها کیسه‌های حساسیت‌زا وارد بازار مصرفی بیماران شده است بلکه هنوز هم از این کیسه‌ها در کشور توزیع و استفاده می‌شوند.

امان از کالاهای چینی
به گفته وی مشکلی که در حال حاضر بیماران تالاسمی را آزار می‌دهد واردات کیسه‌های خون حساسیت‌زا از چین است که کسی هم زیر بار آن نمی‌رود.فتاحی با ابراز تأسف از فروش تجهیزات بی‌کیفیت پزشکی می‌افزاید: چرا باید تجهیزات غیراستاندارد را فقط برای اینکه ارزان‌تر است، وارد کشور کنیم و جان مردم را به خطر بیندازیم؟ این کار دور از انسانیت است و من هر طور که بتوانم جلوی این کار را خواهم گرفت.

این پزشک با بیان اینکه متولی رسیدگی به این مشکلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت باید بر این معضلی که به‌وجود آمده است رسیدگی و نظارت بیشتری داشته باشد اما تابه‌حال کوتاهی کرده است.

بهای هر کیسه خون 2400 تومان
به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس، کیسه‌های خون حساسیت‌زا، آلودگی تجهیزات خونی، وسایل خونی و ...، فرقی ندارد، همه این تجهیزات پزشکی که اولویت دوم نیازمندی‌های مردم محسوب می‌شوند، به هر قیمتی باید سالم و با کیفیت فراهم شوند.وی ادامه می‌دهد: یک ماهی می‌شود که برای خرید تجهیزات دارویی و پزشکی ارز مرجع را حذف کرده‌اند در صورتی که دولت باید به این تجهیزات یارانه هم بدهد؛ زیرا نباید کیسه خونی که مرگ و زندگی یک تالاسمی به آن بسته است به قیمت 2400 تومان و با کیفیت بسیار پایین برای این بیماران تهیه شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کمیسیون بهداشت مجلس تاکنون اقدام مهمی در این باره نکرده است؟ می‌گوید: به صراحت می‌توانم بگویم که مجلس در تصمیم و اقدام برای رفع این مشکل، دچار نوعی سیاسی‌کاری‌ شده است.برخی نیز مصلحت‌اندیشی کردند و زمانی که همه حواس‌ها به مشکلات دارویی معطوف شد، تصمیم گرفتند به خیال خودشان برای حفظ منافع ملی این موضوع را انکار کنند؛ اما اکنون دیگر کار از کار گذشته است. ما حتی در تهیه داروهای ضروری مانند داروهای بیهوشی با مشکل مواجه هستیم و دیگر نمی‌توان این کمبودها را کتمان کرد.

فتاحی در پایان خاطرنشان می‌کند: ما اعتراض‌های زیادی کرده‌ایم؛ زیرا درمان و تأمین مایحتاج درمانی حق مردم ماست و نمی‌شود همه چیز را به گردن تحریم‌ها انداخت. درست است که تحریم شده‌ایم؛ اما باید سوءمدیریت خود را هم بپذیریم و در آن بازنگری کنیم. مسئولان باید بکوشند دست دلالانی راکه قصد دارند از تحریم‌ها سودهای کلان به جیب بزنند، کوتاه کنند. اکنون به طور قطع دست دلالان در بازار دارو و تجیهزات پزشکی بازتر از گذشته شده است و آنان در این نابسامانی ها جولان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha