یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
سلامت نیوز : موضوع اعتیاد و گسترش موادمخدر عنوان جدیدی نیست كه بتوان درباره آن اظهارنظر كرد. از آنجا كه سازمان بهزیستی به عنوان متولی این موضوع به وظایف خود عمل نكرده و فقط در موقع تقسیم بودجه در اول صف حاضر می‌شود، وضعیت ترك اعتیاد و گسترش موادمخدر به اینجا رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اینكه مسئولان سازمان بهزیستی موضوع «معتادان یقه سفید» را مورد تمسخر قرار می‌دهند به این معناست كه ظاهرا از مفاهیم جامعه‌شناسی اطلاع ندارند چرا كه اصطلاح یقه سفید برای قشری به كار می‌رود كه دارای جایگاه اجتماعی ویژه‌ای باشند و دارای تفاوت‌های ظاهری و اجتماعی با اقشار دیگر هستند. در بحث آسیب‌شناسی اجتماعی «معتادان و دزدان یقه سفید» به گروه‌هایی گفته می‌شود كه ظاهر و رفتار آنها با معتادان خیابانی كه كثیف و ژولیده هستند، تفاوت دارد. معتادانی كه خرج مصرف مواد آنها در یك روز خرج زندگی یك ماه یك خانواده است.

فردی كه روزی 5 گرم كوكائین مصرف می‌كند یعنی روزی 700 هزار تومان مصرف مواد او می‌شود، یا آنكه ماری جوانا،‌جوینت یا ال اس دی مصرف می‌كند و اتومبیل میلیاردی سوار می‌شود، هیچ جا دستگیر نمی‌شوند مگر آنكه تصادفا در یك مهمانی یا بزم گرفتار شوند چرا كه با یك تلفن مواد مورد نیاز آنها به در خانه می‌رسد. اطلاق «معتاد یقه سفید» به اینگونه افراد برای جدا كردن آنها از معتادان خیابانی است چرا كه در حال حاضر در جغرافیای اعتیاد موادمخدر مصرفی در بسیاری از مناطق كشور متفاوت بوده و براساس موادمخدر مورد مصرف معتادان نیز دارای گروه‌های متفاوت هستند. هرچند همه اینها از نگاه جامعه‌شناختی معتاد نامیده می‌شوند اما مانند این است كه هركس را كه از سلامتی بر خوردار نیست بیمار بنامیم اما آیا یك بیمار سرطانی یا هموفیلی با یك بیمار سرماخوردگی در یك گروه بیماری قرار می‌گیرند و داروی یكسان و مشابه مصرف می‌كنند؟‌

آیا تخصص درمان همه بیماران یكسان است؟ متاسفانه سیاست‌زدگی سازمان بهزیستی طی سال‌های گذشته باعث شده وضعیت كمپ‌های ترك اعتیاد در شرایط قرون وسطایی باشد. هر روز كتك و شكنجه و مرگ و میر افراد در كمپ‌های غیرمجاز اتفاق بیفتد و بهزیستی به جای رسیدگی به خانواده‌های بی‌سرپرست و زن سرپرست، ایتام، معتادان و معلولان مسئولیت و وظایف خود را به عهده سازمان‌هایی مثل شهرداری و نیروی انتظامی بگذارد و در همایش‌ها و مصاحبه‌ها آمار و ارقام بدهد و اما در عملكرد به اندازه یك سازمان غیردولتی كارنامه قابل قبول نداشته باشد.دولت یازدهم نیز نباید اجازه دهد اهداف قربانی جلسات و خطابه‌ها و سخنرانی‌ها شود. سازمان بهزیستی اگر درست خدمت كرده بود در 8 سال گذشته این همه خانواده زندانیان، خانواده معلولان و خانواده‌های زن سرپرست و معتادان بعد از ترك نباید دچار مشكل می‌شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha