یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
سلامت نیوز : ماه رمضان و مهمانی خدا فرصتی است تا همه افراد غبار از جان و روح برگیرند وصفائی دوباره به خود دهند و بدین ترتیب با انرژی معنوی لازم بقیه سال را سپری کنند. در این ماه می‌توان انتظاراتی عدالت‌خواهانه در جهت تلطیف فضای عمومی جامعه داشت و در این راستا از مخاطبان ارجمند خواست که تفکر کنند و راه‌های مناسب تلطیف رفتارهای فردی و اجتماعی را به بحث در محافل مختلف خصوصی و عمومی بگذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در بسیاری از کشورها از جمله کشور عزیز خودمان خیلی از اختلافات بین گرایش‌های سیاسی اجتماعی یا بین مسئولان یا در روابط مردم با همدیگر ریشه در عدم بردباری دارد. بردباری یعنی اینکه دیگران را نیز به حساب آورد و پذیرفت که دیگران با دیدگاه متفاوت امکان حضور برابر ذیل حمایت قانونی را دارند. اهمیت بردباری یا رواداری یا دگرپذیری که در متون دینی ما بسیار تاکید شده در جهان معاصر نیز آنقدر زیاد است که در سطح جهانی روزی بدین نام تعیین شده و برنامه‌های متعدد از سوی سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هر ساله در این خصوص اجرا می‌شود تا در کشورهای مختلف از همان کودکی بردباری را به بچه‌ها بیاموزند. نکته دیگر اینکه بسیاری از اختلافات که گاه به عناد و دعوا و خشونت منتهی می‌شود ریشه در مطلق بینی خود و تعصبات کورکورانه دارد بنابراین همواره باید از مطلق انگاشتن خود پرهیز کرد و این احتمال را داد که دیدگاه ما درست نباشد یا امکان نقد آن همواره برای دیگران محفوظ است.

از جمله مثال‌های بارزی که امروزه در اثر همین مطلق‌بینی بلای جان جهان اسلام شده است پدیده تکفیری‌هاست. افراد تکفیری با مطلق دانستن باورهای جاهلانه خود کشتن هر کس از دیدگاه مخالف را مجاز می شمارند و انواع بی‌رحمی‌ها را مرتکب می‌شوند چنانچه در غرب نیز برخی دولت‌های غربی در مواردی چنین نگاهی به دیدگاه دیگر ملل جهان خصوصا منتقدان خود دارند. نکته سوم اینکه برای برخورد لطیف و انسانی با یکدیگر در هر جایگاهی که هستیم چه شهروند عادی و چه بالاترین منصب‌های حکومتی، لازم است تمرین کنیم یعنی بدون تمرین نمی‌شود یک فرد اهل رعایت حقوق دیگران شد. بدون تمرین نمی‌شود از مدارا و بردباری بهره ای برد. بدون تمرین نمی‌شود نقد‌پذیر بود و خود را مطلق نپنداشت.

برای تمرین این فضیلت‌های اخلاقی و دور کردن رذیلت‌های اخلاقی مثل حسادت، بخل، دروغ گوئی و نفاق، پرخاشگری و عصبانیت لجام گسیخته، داوری‌های بی مبنا در مورد دیگران و دیگر رذیلت‌ها باید از هر فرصتی بهره برد. ماه رمضان از جمله بهترین فرصت‌ها در این خصوص است. این روزها ماه مبارک رمضان مصادف شده با روزهای پایانی دولت فعلی و زمان آغاز کار دولت جدید. در این دوره متأسفانه شاهد برخی رذیلت‌های اخلاقی هستیم. برخی سیاسیون که تا دیروز یک دیدگاه داشتند امروز ترجیح می‌دهند با طمع کسب منصبی در دولت آینده تغییر جهت دهند و خود را با باد جدید هماهنگ کنند، برخی افراد تلاش زیادی می‌کنند تا پیشاپیش دعواهایی را سامان دهند و نسبت‌ها‌یی را مطرح کنند که اصلا معلوم نیست از کجا آورده‌اند.

هنوز اعضای دولت جدید معلوم نشده و رییس جمهور افراد مورد نظر خود را نهایی نکرده گمانه‌زنی‌ها شروع شده است غافل از اینکه این نحوه برخورد، امنیت روانی جامعه خصوصا آرامش پس از انتخابات را مخدوش می‌کند و در واقع خدشه مزبور سرمایه گرانقدرنظام را لطمه می‌زند. از دیگر سو هنوز دولت کار خود را آغاز نکرده برخی نیروهای افراطی با ادعای آزادی‌خواهی انواع جوسازی‌ها را علیه رئیس جمهور منتخب آغاز کرده‌اند تا مردم را نا امید کنند با این ادعا که ایشان موفق نخواهد شد حقوق مردم را ارتقا بخشد. این مصادیق، واقعیتی را نشان می‌دهند و آن اینکه هنوز پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی آداب فعالیت سیاسی اجتماعی و نقد مؤدبانه و مشفقانه همدیگر را نیاموخته‌ایم و عدم بردباری و مطلق انگاری خویش وعدم تمرین برای بهتر شدن، در بسیاری از ما مردم از جمله آنانی که در منصب‌ها قرار می‌گیرند دیده می‌شود. ماه مبارک رمضان فرصتی است که این آسیب‌ها را بهتر مورد توجه قرار دهیم و اراده کنیم که اصلاح لازم در همه ما به وقوع پیوندد. باید تمرین کنیم که از قلم ما یا از زبان ما خصوصا در تریبون‌های عمومی بوی توهین و نفرت و دشمنی با دیگر هم‌وطنان بر نیاید.

اگر محدوده ارزیابی تحولات را به آن سوی مرزها نیز تعمیم دهیم به روشنی تائید خواهیم کرد که امروزه در سطح خانواده جهان اسلام نیز با عارضه عدم بردباری و مطلق انگاری خود مواجه هستیم و همین رذیلت‌های اخلاقی باعث شده که امروزه در برخی کشورهای اسلامی مسلمان به روی مسلمان دیگر سلاح بردارد وبیرحمانه هموطن خود را به قتل رساند. آنچه این روزها در مصر می‌گذرد مصداق بارز این پدیده است. جالب است که به محض بروز آثار رذیلت‌های اخلاقی در جهتی که منافع برخی قدرت‌ها را تامین کند فورا آنها نیز وارد معرکه می‌شوند و تلاش می‌کنند تا از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند و با شکل‌های مختلف بر داغی اختلافات و نزاع‌ها بیفزایند. فلذا باید توجه کنیم که رفتارهای بی منطق و بدور از عقلانیت و سرشار از تندی و عصبانیت با یکدیگر آن هم درون خانواده مسلمانان یا درون خانواده علاقمندان به این آب و خاک و ارزش‌های فرهنگی آن دقیقا در جهت منافع قدرت‌های سلطه گر است.

از منظری دیگر نیز در ماه مبارک رمضان به تلطیف رفتار خود باید بیندیشیم و آن تاثیر تلطیف رفتارهایمان در کاهش جرائم است. در جامعه‌ای که آمارهای پرونده‌های قضائی بسیار بالاست وخیلی از این پرونده‌ها به اختلافات کوچک شهروندان با یکدیگر مربوط می‌شود و گاه برخی از همین اختلافات به ضرب و جرح و قتل منتهی می‌شود هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهائی باعث پیشگیری از جرم شود مگر اینکه خود ما مردم همراهی کنیم و خود ما مردم ادراکات نادرست خود را اصلاح نماییم و تمرین لازم برای خوب رفتار کردن را در دستور کار قرار دهیم. ماه رمضان فرصتی است تا به جمع فعالان پیشگیری از جرم بپیوندیم با توسعه رفتار های منطقی وتوام با شرح صدر در جامعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha