سلامت نیوز : مخالفت رادیولوژیستها با انجام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی و متخصص همچنان ادامه دارد؛ بطوریکه تعدادی از رزیدنت‌های رادیولوژیست و همچنین نمایندگانی از رادیولوژیست‌های سراسر کشور در واکنش به آنچه تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر مجوز انجام سونوگرافی از سوی پزشکان عمومی می‌خواندند مقابل این وزارتخانه تجمع کردند. ماجرا از دو هفته پیش و زمانی آغاز شد که وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را مبنی بر مجاز بودن انجام سونوگرافی و گزارش رادیولوژی توسط پزشکان عمومی و غیرمتخصص رادیولوژی صادر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ این بخشنامه موجب اعتراض گسترده جامعه رادیولوژی شد. بی‌انگیزگی و به مخاطره افتادن امنیت شغلی رادیولوژیست‌ها و بازی با جان مردم از جمله دلایل مخالفت جامعه رادیولوژی با این تصمیم وزارت بهداشت بود. همان زمان دکتر جلال جلال‌ شکوهی - رییس انجمن رادیولوژی ضمن ابراز مخالفت با این تصمیم اعلام می‌کند که این بخشنامه هنوز به هیچ مرکزی ابلاغ نشده است و تنها در یکی از استانها به اجرا درآمد که جلوی آن را گرفتند و مسئول درمان آن منطقه هم عوض شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول رایزنی با وزارت بهداشت برای لغو این دستور هستیم، اظهار می‌کند: سونوگرافی یک دیسیپلین رادیولوژیک است و به این سادگی هم نیست که فردی با یک ماه یا دو ماه دوره دیدن متخصص شود و در این کار تبحر پیدا کند.

رییس انجمن رادیولوژی اضافه می‌کند: اگر در خارج از کشور سونوگرافرهایی هستند که غیر پزشک‌اند، حداقل دو سال برای انجام آن دوره دیده‌اند، با این حال تفسیر عکس را هم رادیولوژیست‌ها انجام می‌دهند و تفسیر برعهده سونوگرافرهای غیررادیولوژیست نیست. تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با این طرح مخالفت کردند. محمدجواد نظری مهر، عضو این کمیسیون گفت: ارائه چنین طرح‌هایی بدون پشتوانه تحقیقات و کارشناسی‌های لازم در سطح کشور، نادرست است. وی تصریح کرد: رادیولوژیست‌ها، دوره‌های تخصصی ویژه متناسب با تحصیل خود گذرانده و حتی در خصوص کار با دستگاه‌های مخصوص، آموزش‌های ویژه دیده‌اند، از این رو هر متخصصی باید در موضوع تخصصی خود، مشغول به کار باشد.

وی افزود: برای انجام چنین کاری باید 15 تا 20 هزار دستگاه رادیولوژی برای استفاده پزشکان عمومی وارد کشور کرد که این اقدام صحیح نیست. ما باید نظام حاکم بر این رشته تخصصی را اصلاح و تقویت کنیم تا به نحو شایسته ای، به مردم خدمت کنند. علی کائیدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز با آسیب زاخواندن این تصمیمات عجولانه از سوی وزارت بهداشت گفت: این گونه اقدامات کیفیت را فدای کمیت می‌کند. اما این مشکل حل نشد تا سرانجام جمعی از رادیولوژیست‌ها و دانشجویان رادیولوژی در اعتراض به مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت مبنی بر مجاز بودن پزشکان عمومی برای انجام سونوگرافی صبح دیروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده و خواستار لغو مصوبه مذکور شوند.

یکی از رزیدنت‌های رادیولوژیست که در تجمع حضور داشت به دلایل برگزاری این تجمع اشاره کرد و افزود: با مصوبه اخیر وزارت بهداشت به پزشکان عمومی اجازه داده شده است با گذراندن دوره‌های آموزشی 6 ماهه سونوگرافی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام مردم، رادیولوژیست‌ها و رزیدنت‌های این رشته متضرر می‌شوند، افزود: رادیولوژی رشته تخصصی است و ما چهار سال روی آن کار می‌کنیم و بعداز گذراندن دوره‌های عملی که با آزمون همراه است اجازه انجام رادیولوژی به ما داده می‌شود، حال چطور ممکن است که بعد از یک دوره 6 ماهه این اقدام برای پزشکان عمومی میسر شود از همین رو به نظر می‌رسد انجام این کار از سوی آن‌ها با اشتباهات تشخیصی و ضربه زدن به بیمار توام باشد.

این رزیدنت رادیولوژی ادامه داد: با اجرای چنین مصوبه‌ای، رادیولوژیست‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند و یا رزیدنت‌هایی که از چند سال دیگر وارد بازار کار می‌شوند نسبت به وضعیت شغلی خود بسیار نگران هستند. وی یکی از ابزارهای مهم در رادیولوژی را سونوگرافی دانست و افزود: اگر اجازه انجام این کار به همه پزشکان عمومی داده شود این رشته دیگر از انحصار رادیولوژیست‌ها خارج می‌شود.

این رزیدنت رادیولوژی با اشاره به اینکه رادیولوژیست‌ها نمی‌توانند شخصا نسبت به انجام سونوگرافی در نسخه مریض اقدام کنند، افزود: این در حالی است که با اجرای مصوبه وزارت بهداشت، پزشک عمومی می‌تواند برای بیمار سونوگرافی تجویز کند و خود نیز این سونوگرافی را انجام دهد که به نوعی ارجاع به خود تلقی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تجمع رادیولوژیست‌ها با چه واکنشی از سوی مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده است، افزود: اوایل هفته گذشته جلسه‌ای بین رادیولوژیست‌ها و معاون وزیر بهداشت برگزار شده بود که ایشان در آن جلسه وجود چنین مصوبه‌ای را تکذیب کردند اما دیدیم که اینطور نبود.

این رزیدنت رادیولوژی تصریح کرد: ظاهرا مسوولان وزارت بهداشت از نمایندگان رادیولوژیست‌های دعوت کرده‌اند که به داخل سالن وزارت بهداشت بروند اما از آنجا که مطالبات رادیولوژیست پیش از آن به مسئولان وزارت خانه اعلام و حرف‌ها زده شده است نظر جمع بر این است که از رفتن به وزارت بهداشت خودداری شود. همچنین یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع اظهار کرد: سونوگرافی ابزار اصلی کار رادیولوژیست‌ها است که بعد از چهار سال تحصیل می‌توانند آن را به کار گیرند اما با این مصوبه هم اکنون تمام پزشکان عمومی می‌توانند با یک آموزش 6 ماهه از این ابزار استفاده کنند. وی ادامه داد: رادیولوژیست‌ها بخشی از قشر نخبه جامعه هستند که بعد از چهار سال تحصیل می‌توانند در زمینه سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و MRI فعالیت کنند که با توجه به گران بودن تجهیزات سی‌تی‌اسکن امکان کار کردن با آن به خصوص برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان جوان وجود ندارد بنابراین تنها ابزار اصلی کار سونوگرافی است.

این دانشجوی رادیولوژی با تاکید بر اینکه سونوگرافی تنها راه کسب درآمد در رشته رادیوژی است، تصریح کرد: با مصوبه شورای گسترش تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی از این پس پزشکان عمومی می‌توانند خودشان ازمایش سونوگرافی را پیشنهاد دهند و خودشان نیز آن را انجام دهند، در حالی که رادیولوژیست‌ها اجازه ارجاع به آزمایش را تاکنون نداشته‌اند چرا که نوعی ارجاع به خود محسوب می‌شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: انجام دادن سونوگرافی نیاز به چند سال تحصیل دارد و با ورود افراد کم تجربه به این کار اولین ضرر این مصوبه برای بیماران است.

ساعتی پس از این تجمع، بعد از ظهر دیروز اعلام شد که معاون درمان وزیر بهداشت طی ابلاغی به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرده: بخشنامه جدیدی برای مجاز بودن ارائه خدمت سونوگرافی توسط متخصصین و پزشکان عمومی غیررادیولوژیست از طرف وزارت بهداشت ابلاغ نشده است. دکتر حسن امامی رضوی در این ابلاغ یادآور شده است: با توجه به شبهات پیش آمده ناشی از ابلاغ بخشنامه‌ای توسط یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصین و پزشکان عمومی غیر رادیولوژیست، به اطلاع می‌رساند بخشنامه جدیدی در این خصوص ابلاغ نشده و فعلاً در دستور کار این وزارتخانه نیست. پیش‌تر مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی نیز تاکید کرده بود: آیین‌نامه‌ای برای مجاز بودن پزشکان عمومی برای ارائه خدمات رادیولوژی ابلاغ نشده است و این موضوع در دست بررسی است.با این وجود هنوز برخی از مجاز بودن ارائه خدمات سونوگرافی توسط متخصصان و پزشکان عمومی غیررادیولوژیست حمایت می‌کنند.

نایب‌رئیس سابق انجمن پزشکان عمومی در این زمینه می‌گوید: در حوزه رادیولوژی حصارهایی وجود دارد که به این دلیل است که مردم برای دریافت خدمت به عده خاصی مراجعه کنند. آنها سعی دارند با انجام احتکار، خدمات پزشکی را گران کنند و به دست بیماران بدهند.مسعود مسلمی‌فرد در گفت‌‌وگو با فارس در مورد اعطای مجوز رادیولوژی به پزشکان عمومی و سایر متخصصان گفت: بخشی از امور جامعه پزشکی که باید خدمت‌رسانی درستی شود متأسفانه وارد بحث تجاری شده و این مساله به مردم آسیب می‌زند. اینکه عده‌ای خدمات پزشکی را طوری عنوان می‌کنند که اگر بر عهده پزشکان عمومی باشد فاجعه می‌شود نادرست است چرا که پزشکان عمومی توانمند هستند. مسلمی‌فرد گفت: وزارت بهداشت بدون برنامه‌های آموزشی و بحث‌های علمی و مهارتی این مجوزها را به افراد واگذار نمی‌کند و این در حالی است که بخشی از مطالب رشته‌های مختلف پزشکی در حوزه مهارت‌هاست.

نایب رئیس سابق انجمن پزشکان عمومی گفت: این بحث‌های مهارتی در دانشگاه‌ها مطرح نمی‌شود بنابراین آموزش دادن این مهارت‌ها برای پزشکانی که 7 تا 10 سال درس خوانده و طبابت می‌کنند سخت نیست. وی تصریح کرد: در بحث رادیولوژی نیز آموزش مهارت به پزشکان کار سختی نیست. ناراحتی رادیولوژیستها از موضوع پیش آمده به دلیل مشکلات علمی نیست بلکه موضوع بر سر پول هنگفتی است که از بیماران می‌گیرند و زمانی که جلوی آن گرفته شود ناراحت می‌شوند. مسلمی‌فرد گفت: هر کاری که در نظام سلامت به نفع مردم انجام می‌شود برای شکست حصارهایی که مانع خدمت‌رسانی بیشتر می‌شود، واجب است. وی افزود: عده‌ای سعی می‌کنند با انجام احتکار خدمات پزشکی،خدمات را گران کنند و با شرایط دلخواه خود خدمت را گران به دست مردم بدهند.

نایب رئیس سابق انجمن پزشکان عمومی در پاسخ به اینکه آیا واگذاری رادیولوژی به دست متخصصان و پزشکان عمومی باعث خود ارجاعی نمی‌شود گفت: این طور نیست که وزارت بهداشت به همه پزشکان مجوز بدهد. این اجازه عام نیست و وزارتخانه به پزشکان خاصی که در منطقه‌ای خدمت می‌کنند که متخصصان رادیولوژی در آن کم است، این اجازه را می‌دهد و بسته خدمتی در این شرایط تعریف می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد فعلا با اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه بخشنامه جدیدی برای مجاز بودن ارائه خدمت سونوگرافی توسط متخصصین و پزشکان عمومی غیررادیولوژیست از طرف وزارت بهداشت ابلاغ نشده این موضوع فعلا مسکوت باقی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha