یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 78026
سلامت نیوز : با فرارسیدن ماه مبارک رمضان نیازهای غذایی خانوار تغییر خاصی را تجربه خواهد کرد و غذاهای پرکالری و مقوی جایگاهی خاص در سفره غذای ایرانی‌ها خواهد یافت . افزایش مصرف برخی اقلام سبب می‌شود همواره اقداماتی برای کنترل قیمت مواد غذایی در دستور کار قرار گیرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ ماه مبارک رمضان اما در حالی از راه رسیده است که روند اتفاقات عرصه اقتصادی قیمت مواد غذایی مورد نیاز و پرمصرف در این ماه را تحت تاثیر قرار داده است.

 قیمت لبنیات در حالی در آستانه ماه رمضان افزایش یافت که طی سال‌های اخیر افزایش مکرر قیمت به روندی عادی تبدیل شده است. طبق آمار اعلام شده از سوی فعالان صنعت لبنیات ، قیمت شیر در طول دو، سه سال اخیر 200 درصد افزایش یافته و این امر به کاهش مصرف سرانه شیر در کشور منجر شده است . ایرانی‌ها در حالی سالانه 64 لیتر شیر مصرف می‌کنند که سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته بسیار بیش از این ارقام است و در برخی موارد حتی به 200 لیتر نیز می‌رسد .

همچنین افزایش قیمت حبوبات و گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و ... هزینه سفره افطار ایرانی‌ها را بیش از قبل افزایش داده است .قیمت هر کیلو آش در ماه رمضان سال گذشته برابر با 3500 تومان بود اما امسال افزایش قابل توجه قیمت حبوبات، پیاز، روغن و رشته آشی سبب شده است هرکیلو آش در واحدهای مجاز صنفی به قیمت 5 هزار تومان و شله قلمکار 6 هزار تومان فروخته شود. همچنین در حالی که قیمت هر کیلو حلیم در سال گذشته 4 هزار تومان از سوی اتحادیه صنف چلوکبابی‌ها اعلام شده بود، کف قیمتی حلیم امسال 6500 تا 7 هزار تومان تعیین شده است . همواره واحدهای عرضه کننده به دلایلی نظیر استفاده از مواد درجه یک و ... نسبت به فروش آش و حلیم به قیمتی بیش از قیمت مصوب اقدام می‌کنند .

  افزایش 1.5 برابری قیمت زولبیا
زولبیا و بامیه یکی از پرمصرف ترین شیرینی‌های ماه مبارک رمضان است . این شیرینی هر چند طی سال‌های اخیر طرفدارانی یافته و برخی از قنادی‌ها در سراسر سال نسبت به پخت و عرضه آن اقدام می‌کنند اما در ماه مبارک رمضان به پرمصرف‌ترین و اصلی‌ترین شیرینی مصرفی ایران تبدیل می‌شود . قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان گذشته 4500 تومان بود اما امسال هر کیلو زولبیا و بامیه به قیمتی برابر با 7 هزار تومان عرضه می‌شود . قیمت کله پاچه که از خوراکی‌های محبوب ماه رمضان است نیز از 18 هزار تومان سال گذشته به 30 هزار تومان در حال حاضر رسیده است .

  سفره‌های افطار آب می‌رود
گذشته از افزایش قیمت این دست مواد غذایی قیمت گردو، خرما، سبزی، برنج، گوشت، مرغ و ... رشدی قابل توجه داشته است . هر چند تورم یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد ایران است اما باید توجه داشت تورم خوراکی‌ها در ایران بسیار بالاتر از نرخ تورم عمومی کشور است و این بدان معناست که دهک‌های پایین درآمدی با مشکلات تورمی بیشتری نسبت به دهک‌های بالای درآمدی روبه‌رو هستند. 

بر اساس این گزارش بانک مرکزی متوسط رشد قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری را نسبت به تیرماه سال گذشته اعلام کرده است. بر اساس این جدول از میان 11 گروه کالایی پرمصرف در ماه رمضان 9 قلم رشدی بیش از 40 درصد را داشته اند . جدول شماره یک میزان رشد قیمت گروه‌های کالایی در سال جاری نسبت به سال گذشته را منعکس می‌کند .
 

 

گروه کالایی

درصد رشد قیمت تیرماه92 نسبت به تیرماه 91

لبنیات

40.7

تخم مرغ

59.7

برنج

64.2

حبوبات

111.1

سبزی

84.4

گوشت

55.6

مرغ

11.9

قند و شکر

41.2

چای

100

روغن

58.2

میوه

18.3

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha