یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 78027
سلامت نیوز : در «ماه مبارک رمضان» دو وعده غذایی وجود دارد. ابتدا می‌خواهم به افطار بپردازم. معمولا عادت داریم با یک فنجان آب ولرم یا شیرگرم و خرما افطار کنیم که سنت پسندیده‌ای هم هست. خرما انرژی بالایی دارد و هر صدگرم از ‌آن، 720 کالری انرژی در خود دارد. نان و پنیر به همراه سبزی هم در افطار مناسب است. در این میان سبزی به سبب ضدیبوست بودن حائز اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ اغلب مشاهده می‌شود که افطار، با آش‌رشته همراه است که بسیار مضر است زیرا مملو از پیاز داغ، نعناع داغ و حبوبات است که سوءهاضمه را تشدید می‌کند. به دلیل این‌که امسال، زمان اذان مغرب حدود ساعت 20:45 است و تا پایان شب زمان زیادی وجود ندارد، بهتر است حداکثر فاصله میان افطار تا شام، نیم ساعت باشد. زیرا اگر، این فاصله بیشتر باشد، اشتهایی برای وعده سحری باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر بهتر است وعده شام هم با غذاهای مختصری چون کوکو یا کتلت برگزار شود.

درباره وعده سحری، توصیه ما این است که مردم حتما یک ساعت پیش از اذان صبح، از خواب بیدار شوند و غذا را کامل بخورند. زیرا کمتر از این، باعث تند خوردن می‌شود که دل‌درد و سیری زودرس به همراه دارد. اهمیت دیگر میل وعده سحری در این است که مغز هر چهار ساعت، 50گرم گلوکز از سوخت کبد برداشت می‌کند. اما وقتی غذا مصرف می‌کنیم حداقل در چهار ساعت اول، از همان غذای مصرف‌شده استفاده می‌کند. در این روزها، که زمان روزه طولانی‌تر از هر زمان دیگری است، گلیکوژنی که در عضلات و کبد وجود دارد به پایان می‌رسد و بدن به تولید چربی می‌پردازد که طبیعتا به عدم تمرکز شخص منجر می‌شود پس توصیه می‌شود وعده غذایی سحری کامل میل شود. اما باید از غذاهای پرنمک یا پرچرب مانند سس‌های مایونز و کچاپ خودداری شود زیرا به افزایش تشنگی در طول روز منجر می‌شود. دیگر آن‌که اگر چای کم‌چرب به همراه سحر نوشیده شود تا حد زیادی مانع از افزایش تشنگی می‌شود.

درباره روزه، دو موضوع «یبوست» و «سوءهاضمه» حائز اهمیت است. کسانی که سابقه یبوست ندارند، ممکن است در هفته‌های اول به یبوست مبتلا شوند. یکی از راه‌های علاج آن، مصرف زیاد آب است. زیرا به‌ویژه اکنون که در فصل تابستان هستیم، تبخیر آب بدن بالاست. باید بین افطار تا سحر مصرف آب زیاد باشد هرچند موادغذایی مانند کاهو که جذب آب بالایی دارند هم می‌تواند مفید باشد. مصرف میوه، به‌خصوص اگر با پوست باشد، آلوی خیس‌کرده، انجیر خیس‌کرده، قیسی خشک‌شده و آش و خورش‌آلو هم از مواد دیگری است که می‌تواند مانع از بروز یبوست شود. سوءهاضمه اغلب اوقات ناشی از بدخوری و پرخوری است. گفته می‌شود پایان ماه رمضان با کاهش وزن همراه است.

اما در مقابل، طبق عادت بسیاری از ایرانی‌ها، از هنگامی که اذان مغرب گفته می‌شود علاوه بر مصرف موادغذایی به میزان زیاد، خوراکی‌های متفرقه‌ای چون شله‌زرد و زولبیا و بامیه هم میل می‌شود که مملو از قند و چربی هستند در عوض چندان به غذاهای فیبردار و سلولزدار توجهی نمی‌شود. بسیاری از مردم، پس از افطار شروع به نوشیدن نوشیدنی‌های خنک، آب یا نوشابه مملو از یخ می‌کنند که این باعث انبساط معده و سیری زودرس می‌شود. بعضی از احساس ترش کردن و برگشت غذا، سوزش گلو و درد پشت جناغ در ساعات پس از افطار شکایت دارند یا به دلیل پرخوری باعث گشادشدن دریچه معده می‌شود. علت دیگر این عارضه هم این است که بعضی پس از افطار اصطلاحا چرت می‌زنند. حدود 70‌درصد مردم دارای کبد چرب هستند که البته علامتی ندارند اما طبیعتا چاق هستند. روزه برای این افراد بسیار مفید است.

روزه برای این‌ها با کاهش وزن و درمان چاقی همراه است اما در مقابل آن‌هایی که به سیروز کبد یا خشک‌شدگی و چرودگی کبد مبتلا هستند، با افت قند مواجه می‌شوند و روزه برای‌ آن‌ها مضر است. کسانی که زخم اثنی‌عشر و معده فعال دارند هم نباید روزه بگیرند. این‌ها اگر سابقه خونریزی معده، زخم معده یا سوراخ‌شدن معده داشته باشند، باید برای کاهش اسیدیته معده‌شان، نیم ساعت پیش از صرف وعده سحری، قرص امپرازول مصرف کنند. مردمی که روده تحریک‌پذیر دارند هم در این گروه قرار می‌گیرند. 25‌درصد مردم ما، این بیماری را دارند که البته ریشه آن، عصبی و استرسی است.

بیمارانی که روده تحریک‌پذیر خونی دارند، که نشانه آن اسهال خونی است، هم از روزه معاف هستند. بیماران نباید برای روزه‌گرفتن، ساعت مصرف داروهایشان را تغییر دهند. یعنی اگر هشت ساعت مصرف دارو دارند نباید فاصله آن را به هر 12 ساعت افزایش دهند زیرا به جسم آن‌ها آسیب می‌زند. در مجموع اگر نکات غذایی را به دقت رعایت کنیم، این ماه مبارک را با سلامتی به انتها می‌رسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha