یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 78031
سلامت نیوز : از آنجا که نان قوت غالب کشور را تشکیل می‌دهد می‌توان با اصلاح برخی از افزودنی ها در پخت آن سلامت را به مردم جامعه هدیه کرد. در بسیاری از کشورهای دنیا به کمک نان، آمار ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان و چربی خون، به شدت کاهش یافته و حتی از چاقی نیز جلوگیری شده است در همین زمینه قرار است به‌زودی سند ملی نان تهیه و در اختیار صنوف مربوط قرار بگیرد، برابر این سند، نان مصرفی ایرانیان متناسب با نیاز آنان غنی‌سازی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ البته در این باره و برای دستیابی به سند مورد نظر قرار شده است که تا پایان سال جوش شیرین از نان‌های سنتی حذف و مصرف نمک طعام نیز در این نان‌ها کم شود. به گفته «مجید حاجی فرجی»، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت چون که نان 60 تا 65 درصد انرژی بدن را تأمین می‌کند و 70 درصد مردم با این خوراکی سیر می‌شوند، می‌توان با اصلاح پخت آن بسیاری از بیماری‌ها را در کشور بدون صرف هزینه‌های درمانی، ریشه کن کرد.

25 سال انتظار
25 سال است که متولیان تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند نیاز به الگویی متفاوت برای پخت نان داریم؛ اما هنوز تغییری در ساختار پخت نان ایجاد نشده است. «محبوبه اصغری»، متخصص تغذیه در این باره به «حمایت» گفت: در کشور ما سرانه مصرف نان بالاست و مسئولان می‌توانند از این میزان به نفع سلامتی مردم استفاده کنند. اکنون ماده اصلی نان، آب و آرد و مایع خمیر است، البته باید در استفاده از مایع خمیر نظارت باشد؛ زیرا این ماده گران است و بسیاری از نانوایان از جوش شیرین برای به اصطلاح، ورآمدن خمیر کمک می‌گیرند.

علت فشار خون و رفلکس معده
به گفته وی یکی از دلایلی که ایرانیان 3 برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند استفاده از نمک در نان است؛ زیرا به طور متوسط هر ایرانی روزی 3 گرم نمک را از طریق نان وارد بدن خود می‌کند به همین دلیل است که به گفته فاطمه رخشانی معاون بهداشت وزارت بهداشت، از هر 5 ایرانی یک نفر مبتلا به فشار خون است. اصغری تاکید می‌کند: این روزها برخی نانوایان با استفاده از جوش شیرین وقت کمتری برای استراحت به خمیر نان می‌دهند؛ در حالی که استراحت خمیر نان باعث می‌شود که یک سری از آنزیم‌های خاص در خمیر فعال شود و جذب آهن، منیزیم و فسفر را در بدن بهتر کند. جوش شیرین این مهلت را به نان نمی‌دهد و مصرف آن باعث ایجاد مشکلات معده مانند رفلکس یا ترش کردن می‌شود.

«محمد سلیمانی» یکی از نانوایان قدیمی تهران که چندی پیش از سوی اتحادیه نانوایان تهران به عنوان نانوای نمونه انتخاب شده است در این باره به «حمایت» می‌گوید: روستا‌زاده‌ای هستم که نانوایی شغل آبا و اجدادی من است و بعد از 70 سال نانوایی خوب می‌دانم که علت بی‌کیفیت بودن نان‌های این دوره، بی‌کیفیت بودن آرد است. وی ادامه می‌دهد: اکنون آرد بعد از سه بار الک به دست نانوا می‌رسد و تمام مواد مغذی از آن جدا شده است. البته آرد سنگک به دلیل اینکه کمتر الک می‌شود و در نتیجه بخشی از کیفیت آرد آن حفظ می‌شود، نان بهتری است. به اعتقاد این نانوا به جای اصلاح نحوه پخت و افزودن ویتامین به نان بهتر است آرد مرغوب و خوب در اختیار نانوایان قرار دهند تا نان خوشمزه، با کیفیت و مغذی در اختیار مردم قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha